Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild (Byggnad)

av Ulfe, Saturday, March 17, 2018, 09:56 (2230 dagar sedan)

Jag har gått igenom mina föräldrars fotonegativ, den enda bilden med järnvägsanknytning jag hittat är denna. Den borde vara tagen när han gjorde rekryten, han var född 1916. Han var inkallad 1942 under kriget, men då var han vid norska gränsen, han har berättat att de åkte i en godsvagn till Hede och marscherade till till Fjällnäs där de var förlagda.
[image]

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av Rogga, Saturday, March 17, 2018, 10:38 (2230 dagar sedan) @ Ulfe

Treflig Bild....:-)

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av Granis, Saturday, March 17, 2018, 11:34 (2230 dagar sedan) @ Ulfe

Härlig bild. Vilken tidsanda; uniformerna och telefonledningarna på fasaden inte minst. Och att man nu -trots att SJ ännu inte tagit över- benämner station (på skylten i varje fall) "Gotl(ands) Hesselby" och inte bara Hesselby/ Hässelby. Som ju finns på fler ställen...

Har sett bilder med militärer/ "beredskapsgubbar" vid stationshuset förut, men inte denna. En tillfällighet, eller fanns det ett större förband grupperat i närheten som gjorde att många militärer använde sig av stationen? Bl a fanns ju ett krigsflygfält nordost om Roma kyrka (väl?), kanske var det därför?

/ L G

*EDIT* Läste Ulfs inlägg lite mer noga. Ja, 40-tal (eller tidigt 50-tal) borde det vara med tanke på uniformerna. Men då kanske nån form av "repövning" efter kriget? Kanske fanns flygfältet kvar som "krigsförband" även efter kriget där samgrupperade arméförband också övade ibland? Och då hade kanske SJ tagit över med tanke på stationsnamnet? Det skedde ju 1948.

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av Ola Almquist, Saturday, March 17, 2018, 11:52 (2230 dagar sedan) @ Granis

Härlig bild. Vilken tidsanda; uniformerna och telefonledningarna på fasaden inte minst. Och att man nu -trots att SJ ännu inte tagit över- benämner station (på skylten i varje fall) "Gotl(ands) Hesselby" och inte bara Hesselby/ Hässelby. Som ju finns på fler ställen...

Har sett bilder med militärer/ "beredskapsgubbar" vid stationshuset förut, men inte denna. En tillfällighet, eller fanns det ett större förband grupperat i närheten som gjorde att många militärer använde sig av stationen? Bl a fanns ju ett krigsflygfält nordost om Roma kyrka (väl?), kanske var det därför?

/ L G

*EDIT* Läste Ulfs inlägg lite mer noga. Ja, 40-tal (eller tidigt 50-tal) borde det vara med tanke på uniformerna. Men då kanske nån form av "repövning" efter kriget? Kanske fanns flygfältet kvar som "krigsförband" även efter kriget där samgrupperade arméförband också övade ibland? Och då hade kanske SJ tagit över med tanke på stationsnamnet? Det skedde ju 1948.

Vad har SJ med detta att göra? Stationsnamnet ändrades 1914-10-01. Det sattes dock upp en separat namnskylt vid något tillfälle. Det vet kanske våra gotländska vänner mer om...

M.v.h.
Ola

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av Granis, Saturday, March 17, 2018, 12:02 (2230 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vad har SJ med detta att göra? Stationsnamnet ändrades 1914-10-01. Det sattes dock upp den separat namnskylt vid något tillfälle. Det vet kanske våra gotländska vänner mer om...

Hmm. Ja, även posten var ju orsak till att stationsnamn ändrades. Och det är ju inte kopplat till SJ då, och när dom tyckte att det var nödvändigt.

/ L G

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av Jonny Saljefeldt, Saturday, March 17, 2018, 14:11 (2230 dagar sedan) @ Granis

Vad har SJ med detta att göra? Stationsnamnet ändrades 1914-10-01. Det sattes dock upp den separat namnskylt vid något tillfälle. Det vet kanske våra gotländska vänner mer om...


Hmm. Ja, även posten var ju orsak till att stationsnamn ändrades. Och det är ju inte kopplat till SJ då, och när dom tyckte att det var nödvändigt.

/ L G

Förutom post så fanns ju samtrafik, både för gods och resenärer, mellan i stort sett alla järnvägar, så man undvek "dubblerade" stationsnamn också av den anledningen. Även alltför likalydande namn undveks; stationsnamnet Ravlunda var alltför likt Rävlanda varför den skånska stationen (från början!) fick namnet Ravlundabro.

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av Kjell Aghult, Saturday, March 17, 2018, 14:37 (2230 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Förutom post så fanns ju samtrafik, både för gods och resenärer, mellan i stort sett alla järnvägar, så man undvek "dubblerade" stationsnamn också av den anledningen. Även alltför likalydande namn undveks; stationsnamnet Ravlunda var alltför likt Rävlanda varför den skånska stationen (från början!) fick namnet Ravlundabro.

Man får skilja på geografin, både postalt och järnvägsmässigt. Roma på Gotland contra Italien har nämnts förut på Forumet, likaså Charlottenlund i mer närliggande Skåne/Danmark. Men några
nästan-lika-namn lyckades man dock aldrig lösa: T ex Tärna (Västmanland) <> Särna (Dalarna);
Nättraby (Blekinge) <> Sättraby (Uppland). Godsflödena dem emellan var dock nog så svaga, att ingen större "krockrisk" fanns - ett kolli kan ju dock inte tala!

Ett slag hade svensk järnväg fyra "Valla" och fyra "Vallby". Men de flesta betjänade mest
lokalresor, så "krockrisken" var även här försumbar.

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av A.Svenson, Saturday, March 17, 2018, 23:20 (2229 dagar sedan) @ Ulfe

Hej!
Soldaterna bär uniform m/39 och i vart fall dem mittre karlen ser ut att ha passerat rekrytåldern.

MVH!
Anders S

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av Daniel Åhlén, Sunday, March 18, 2018, 17:39 (2229 dagar sedan) @ Ulfe

Jättefin bild! Skriver Pm/ Daniel GHJ

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av danielb987, Sunday, March 18, 2018, 18:09 (2229 dagar sedan) @ Daniel Åhlén

Jättefin bild! Skriver Pm/ Daniel GHJ

Vill du skicka PM till Ulfe så skicka det till mig så vidarebefordrar jag det till Ulfe.

Som framgår av detta inlägg så funkar inte forumets epostfunktion för närvarande.

Jag har epost: daniel.b (snabel-a) bergqvist.se

Med vänlig hälsning
Daniel

mejl

av Granis, Sunday, March 18, 2018, 18:22 (2229 dagar sedan) @ danielb987

Bra påpekande. Har också skickat mejl till Ulf angående att få ta del av bilderna från Roslagsbanorna i högupplöst skick för SRJmf´s räkning, men inte fått nåt svar. Funkar kanske så här?

/ L G

mejl

av danielb987, Sunday, March 18, 2018, 18:45 (2229 dagar sedan) @ Granis

Bra påpekande. Har också skickat mejl till Ulf angående att få ta del av bilderna från Roslagsbanorna i högupplöst skick för SRJmf´s räkning, men inte fått nåt svar. Funkar kanske så här?

/ L G

Jag har vidarebefordrat ditt mail nu.

Med vänlig hälsning
Daniel

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av Daniel Åhlén, Sunday, March 18, 2018, 18:54 (2229 dagar sedan) @ danielb987

Stort tack, hade inte sett det.
Har skickat mail nu till dig / Daniel

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av Ante Svensson II, Thursday, March 22, 2018, 00:08 (2225 dagar sedan) @ Ulfe

Jag har gått igenom mina föräldrars fotonegativ, den enda bilden med järnvägsanknytning jag hittat är denna. Den borde vara tagen när han gjorde rekryten, han var född 1916. Han var inkallad 1942 under kriget, men då var han vid norska gränsen, han har berättat att de åkte i en godsvagn till Hede och marscherade till till Fjällnäs där de var förlagda.
[image]

Om vi ska försöka tidsbestämma bilden så har vi ett par saker att gå på: Byggnaden och uniformerna.

Stationshuset är här i SlRJ:s ursprungliga form, dvs. före SJ:s ombyggnad år 1950. Värt att notera är stationsnamnet. Jag har sett bilder från 1930-talet med hela namnet utskrivet, alltså Gotlands Hässelby. Här har man förkortat Gotland.

Militärernas uniformer är m/39 och det betyder att 30-talet faller bort. I vissa fall hade man också problem att få ut m/39 på förbanden före krigsutbrottet varför 1940 väl är en rimlig tidigaste tidsgräns.

Så 1942 är ingen orimlig tidpunkt. Din far kanske var på Gotland i något särskilt sammanhang?

Ante

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av Ulfe, Thursday, March 22, 2018, 09:29 (2225 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Tack för tidsbestämningen, Har talat med mina bröder som tror att det kan ha varit ett rep-möte strax efter kriget. hälsar Ulf

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av Granis, Thursday, March 22, 2018, 09:54 (2225 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för tidsbestämningen, Har talat med mina bröder som tror att det kan ha varit ett rep-möte strax efter kriget.

Om jag inte missminner mig så hade man en större militärövning på Gotland strax efter kriget. 1946 tror jag. I den deltog bl a "Repgubben" och Stationskarlen Sture Danneskog från Uppsala Östra. Han hade t o m kameran med sig då, men tog dessvärre inga bilder på tåg när han var där (..var ju inget speciellt med dom, typ ;-) ), men väl på fartyget han åkte över med. Som jag nu glömt vilket det var.

/ L G :-)

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av Stefan Isaksson, Sunday, March 25, 2018, 23:05 (2221 dagar sedan) @ Granis

En petimätrisk kommentar: det finns inget som säger att det var en stor repövning, det kan ha varit en liten, och då kan den inträffat när som helst, så den bortre gränsen, rent formellt borde varit nedläggningen av Hässelby.

Militär uniformsmateriel lever ju annars sitt eget liv och ofta ett ganska långt sådant. Själv gjorde jag repövning omkring 1990, likaledes på Gotland för övrigt, och då fick jag en hopplöst förkrympt trikåtröja som jag aldrig sett förut. Jag närde en måhända obefogad misstanke om att jag utsatts för delar av en M39-uniform. :-D

SI
som bland annat fördrev tiden i lumpen med att spåra Gotlands nedlagda järnvägar, snyggt och prydligt utsatta på televerkets nätkartor.

Gotlands Hesselby, 30-40-tal, bild

av Granis, Monday, March 26, 2018, 10:05 (2221 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

En petimätrisk kommentar: det finns inget som säger att det var en stor repövning, det kan ha varit en liten...>

Nu är ju i o f s begreppet "stort" (också) relativt och subjektivt. Men den som sa det i detta fall var Sture Danneskog, och han var ju med....

/ L G