Fraktstyckegodset (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, March 17, 2018, 13:40 (2225 dagar sedan)

Det var på sin tid en rätt stor rörelsegren. Men järnvägen - motsatt bilarna - fick aldrig
någon lönsamhet på det. Trots att man alltmer jobbade lika: Med terminaler och omlastning
fjärr/lokalfordon.

Avtrappningen tycks ha skett enligt följande:
1) Norge 1972. NSB Styckegods gick samman med norska busstrafikförbundets till Linjegods A/S.
2) Sverige 1987. Styckegodset inom SJ-koncernen samlades till ASG. Ett begränsat återupplivningsförsök gjordes ca 1998-2010 i Green Cargo Road & Logistics.
3) Danmark, ca 2000. Denna DSB-del övergick utan större åthävor till danska åkarförbundet.
4) Finland, ca 2013. Denna del av VR-dottern Transpoint såldes ut.

Finns någon neutral analys av detta? T ex av någon högskola? En rätt stor transportör försvann i fyra länder (I Sverige ca 1 000 tjänster, som dock avvecklades någotsånär hyggligt).

Norska och danska berörda järnvägsmän höll strängt på att inte överföras till bilföretagen. Bara utlånas dit för jobbet, men ha kvar statstjänstemannastatus.

I USA lär järnvägens egna styckegodsrörelse ha avvecklats tidigt, LCL = Less-than-carload.
Överlåtits till samlastare = speditörer.

Fraktstyckegodset

av Christer Fredriksson, Saturday, March 17, 2018, 15:14 (2225 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag , Arne Kock (broder till Bruno)och Åke Lundgren gjorde 1983 - 1986 datasystemet för analys och kostnads- samt intäktsfördelning av styckegodset med månadsvisa utvärderingar. Resultatet fick dock aldrig spridas utan behölls inom en mycket snäv krets inom ekonomiavdelningen. Resultaten visade klart på olönsamhet, med störst olönsamhet på de större omlastningsmagasinen, t.ex. Hallsberg.

Efter nedläggningen av styckegodset behölls en järnvägssträcka med styckegodstrafik några år pga avsaknad av alternativ, nämligen malmbanan Boden - Narvik. Hur länge detta fanns kvar kommer jag inte ihåg.

Samma datasystem, modifierat, använde man även för expressgodset med samma resultat och hantering av månadsresultaten.

Fraktstyckegodset

av Kjell Aghult, Saturday, March 17, 2018, 15:52 (2225 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

..Resultaten visade klart på olönsamhet, med störst olönsamhet på de större omlastningsmagasinen, t.ex. Hallsberg.

Hallsberg torde ha förväxlats med något annat. De rena "olm" i Hallsberg, Ånge och Nässjö
avvecklades redan vid den s k knutpunktsreformen 1964. De integrerades då i närliggande regionterminaler (För Hallsbergs del Örebro). Sedan gick styckegodset vidare med Svelast i st f de
resurskrävande lokalgodstågen.


Efter nedläggningen av styckegodset behölls en järnvägssträcka med styckegodstrafik några år pga avsaknad av alternativ, nämligen malmbanan Boden - Narvik. Hur länge detta fanns kvar kommer jag inte ihåg.

Jag vill minnas att man avvaktade bygget av en ny styckegodsterminal i Luleå. Den blev klar
1970 och även övre Norrland inriktades då på biltransport.


Samma datasystem, modifierat, använde man även för expressgodset med samma resultat och hantering av månadsresultaten.

Man fick inte ekonomi på denna gren heller, trots privatisering och ägarbyten. Här i Ör
överfördes resterande mängder tåg > bil 2010.

Men vad hände för mirakel med gamla NSB Rutebiltjenste? Efterträdaren Nettbuss (Av linjenät)
kör idag premieprodukten Bus4you ca 20 gånger om dagen Örebro-Arlanda! Ör egen flygplats
Täby (1978) får mest syssla med charter och gods.

Fraktstyckegodset

av mamma Ulla, Saturday, March 17, 2018, 16:47 (2225 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Men vad hände för mirakel med gamla NSB Rutebiltjenste? Efterträdaren Nettbuss (Av linjenät)
kör idag premieprodukten Bus4you ca 20 gånger om dagen Örebro-Arlanda! Ör egen flygplats
Täby (1978) får mest syssla med charter och gods.

Knappast järnvägshistoria, men Bus4you är det som förut hette Säfflebussen och startades av någon bussåkare i Säffle på 60-talet. Drevs som familjeföretag i dryga 40 år och lyckades få en riktigt välfungerande och populär busstrafik på ett antal rutter inom och utom landet. Swebus (fd SJ) försökte verkligen att konkurrera ut dem, men lyckades aldrig.

Det gick f.ö. utmärkt att skicka styckegods med Säfflebussen. Helst skulle man göra upp och betala innan, men det gick att gå ner till bussen, betala till föraren och lämna paketet. Bara någon tog emot på bestämmelseorten, annars blev dom sura.

Fraktstyckegodset

av Kjell Aghult, Saturday, March 17, 2018, 17:13 (2225 dagar sedan) @ mamma Ulla

Men vad hände för mirakel med gamla NSB Rutebiltjenste? Efterträdaren Nettbuss (Av linjenät)
kör idag premieprodukten Bus4you ca 20 gånger om dagen Örebro-Arlanda! Ör egen flygplats
Täby (1978) får mest syssla med charter och gods.


Knappast järnvägshistoria, men Bus4you är det som förut hette Säfflebussen och startades av någon bussåkare i Säffle på 60-talet. Drevs som familjeföretag i dryga 40 år och lyckades få en riktigt välfungerande och populär busstrafik på ett antal rutter inom och utom landet. Swebus (fd SJ) försökte verkligen att konkurrera ut dem, men lyckades aldrig.

Det gick f.ö. utmärkt att skicka styckegods med Säfflebussen. Helst skulle man göra upp och betala innan, men det gick att gå ner till bussen, betala till föraren och lämna paketet. Bara någon tog emot på bestämmelseorten, annars blev dom sura.

"Säfflebussen" uppstod privat någon gång på 80-talet. I vart fall då upphandlades all körning i konkurrens (Ändrat i NSB?). Jag ser deras snygga bussar dagligen. Och inte en
stavelse visar att Norges Statsbaner är koncernmoder.

Fraktstyckegodset

av Harald, Sunday, March 18, 2018, 11:59 (2224 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Historieskrivningen ovan stämmer väl inte helt. Bus4You grundades 2007 av tre boråsare. Dessutom var Nettbus dotterbolag Orusttrafiken delägare. Nettbuss hade 2006 köpt Säfflebussen. 2009 ändrades Säffelbussens namn till GoByBus som tillsammans med Bus4You ingick i Nettbuss Express. 2011 tog Nettbuss helt över Nettbuss Express och i samband med det ändrades GoByBus till Nettbuss Express, som alltså får sägas vara den direkta arvtagaren till Säfflebussen. Dock tycks det som allt mer av trafiken blir Bus4You medan den enklare produkten Nettbuss Express minskar.

Inlägg i Postvagnen av en som vet

Fraktstyckegodset

av Kjell Aghult, Sunday, March 18, 2018, 12:22 (2224 dagar sedan) @ Harald

Historieskrivningen ovan stämmer väl inte helt. Bus4You grundades 2007 av tre boråsare. Dessutom var Nettbus dotterbolag Orusttrafiken delägare. Nettbuss hade 2006 köpt Säfflebussen. 2009 ändrades Säffelbussens namn till GoByBus som tillsammans med Bus4You ingick i Nettbuss Express. 2011 tog Nettbuss helt över Nettbuss Express och i samband med det ändrades GoByBus till Nettbuss Express, som alltså får sägas vara den direkta arvtagaren till Säfflebussen. Dock tycks det som allt mer av trafiken blir Bus4You medan den enklare produkten Nettbuss Express minskar.

Inlägg i Postvagnen av en som vet

Visst har jag förbigått flera led, även p g a okunskap. Men imponeras av gamla NSB Rutebiltjenstes nu flotta nordifiering: Minns jag rätt startades den 1929, som ersättning för
en aldrig byggd järnväg: Liknande ursprungliga SJ Buss: "Karmöyruta", gick den inte till
Ålesund?

Fraktstyckegodset

av Harald, Sunday, March 18, 2018, 16:42 (2224 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Historieskrivningen ovan stämmer väl inte helt. Bus4You grundades 2007 av tre boråsare. Dessutom var Nettbus dotterbolag Orusttrafiken delägare. Nettbuss hade 2006 köpt Säfflebussen. 2009 ändrades Säffelbussens namn till GoByBus som tillsammans med Bus4You ingick i Nettbuss Express. 2011 tog Nettbuss helt över Nettbuss Express och i samband med det ändrades GoByBus till Nettbuss Express, som alltså får sägas vara den direkta arvtagaren till Säfflebussen. Dock tycks det som allt mer av trafiken blir Bus4You medan den enklare produkten Nettbuss Express minskar.

Inlägg i Postvagnen av en som vet

Visst har jag förbigått flera led, även p g a okunskap. Men imponeras av gamla NSB Rutebiltjenstes nu flotta nordifiering: Minns jag rätt startades den 1929, som ersättning för
en aldrig byggd järnväg: Liknande ursprungliga SJ Buss: "Karmöyruta", gick den inte till
Ålesund?

Nej, Ålesund ligger i en annan del av landet. Sträckan Haugesund-Skudeneshavn, senare kallad Karmøyruta, var en av tre sträckor där NSB startade biltrafik 1925, till en början som ett treårigt försök.

https://no.wikipedia.org/wiki/NSB_Biltrafikk

Fraktstyckegodset

av johanmmolin, Monday, March 19, 2018, 18:07 (2223 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Avvecklingen måste väl dessutom ha gått gradvis. På Mjölby-Hästholmens Järnväg t ex avvecklades styckegodstrafiken 1976. Fraktvolymmässigt hade ett stort tapp skett från 1967 till 1968, ett bortfall som aldrig återhämtades.

Jag antar därför att de årtal du beskriver är s a s "de sista dödsryckningarna". Frågan är hur mycket trafik som fanns kvar när verksamheten lades ned i respektive land.