UCFo11p/UBFo11p (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Steen Michelsen, Saturday, March 17, 2018, 16:27 (2204 dagar sedan)

De 5 UBFo11p 1553,1587,1588,1616 og 1716 er alle ombyggede. 1553 fra UCFo2/3p, 1587 og 1588 fra UDFo1/2p, 1616 fra UDFo1/3p og 1716 fra UDFo2p Hvornår er de bygget om? og er der nogen der kan fortælle om hvorfor de blev bygget om, de 4 er ombygget fra gods/postsläp havde man bare for mange gods/postsläp?
Jeg spørger her da jeg ikke kan finde noget på nettet, rälsbussboken giver ej heller noget. At de er bygget om har jeg fra Smalspåriga dragfordon och rälsbussläp vid Statens Järnväger af Diehl-Jansson.

På forhånd tak for svar.

M.v.h.

Steen

UCFo11p/UBFo11p

av Anders Jansson, Saturday, March 17, 2018, 22:03 (2203 dagar sedan) @ Steen Michelsen

De 5 UBFo11p 1553,1587,1588,1616 og 1716 er alle ombyggede. 1553 fra UCFo2/3p, 1587 og 1588 fra UDFo1/2p, 1616 fra UDFo1/3p og 1716 fra UDFo2p Hvornår er de bygget om? og er der nogen der kan fortælle om hvorfor de blev bygget om, de 4 er ombygget fra gods/postsläp havde man bare for mange gods/postsläp?
Jeg spørger her da jeg ikke kan finde noget på nettet, rälsbussboken giver ej heller noget. At de er bygget om har jeg fra Smalspåriga dragfordon och rälsbussläp vid Statens Järnväger af Diehl-Jansson.

1553 var inte ombyggd. Endast litteraändrad för att frigöra litterasiffran 3 för stålrälsbussläp.

De fyra övriga byggdes om vid huvudverkstaden i Malmö under 1953. Orsaken var att SJ hade brist på UCFo-släp till Yop/Yo1p. Detta gjorde att man på en del linjer måste köra loktåg i stället för rälsbusståg vilket medförde kännbara merkostnader. UDFo-släpen frigjordes i första hand genom leverans av UDFo13p vilka tillsammans med YCo5p frigjorde trärälsbussar för annan användning.

UCFo11p/UBFo11p

av Steen Michelsen, Sunday, March 18, 2018, 09:11 (2203 dagar sedan) @ Anders Jansson

Mange tak for svar.

Ved du hvornår UBFo11p 1553 kom til 27 ms og Öland? Den var vel oprindelig anskaffet til Falkenbergsbanen og kørte vel der til næsten nedlægningen 1/11-59, kom den til Öland som erstatning for UBFo11p 1588 der er slopad 1960?
UBFo11p 1616 var vel hele sin tid i Vetlanda? Og UBFo11p 1587 hele sin tid på Lelångenbanan?
UBFo11p 1716 blev ombygget til 1067 mm i 1957 var den i Skara lige til ombygningen? Jf Stig Lundin var den ved 5 ms i 1/1956.

M.v.h.
Steen

UCFo11p/UBFo11p

av Ulf Diehl, Thursday, March 22, 2018, 21:21 (2198 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Allt vad du frågar om står i Svenska Rälsbussar. Den nya boken alltså.
Ulf Diehl