Vart tog manövervagnarna UA7 vägen (Fordon: allmänt)

av 53 Wadsten, Monday, March 19, 2018, 16:20 (2222 dagar sedan)

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen som på 1980-talet beställdes för Uppsalapendeln.
Kan de mån tro skattat åt förgängelsen.

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen

av Nils-Eric Sääf, Monday, March 19, 2018, 17:03 (2222 dagar sedan) @ 53 Wadsten

De går som vanliga personvagnar . Man kör dom inte som manövervagnar längre. Många förare har ingen utbildning på dom.

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen

av 53 Wadsten, Monday, March 19, 2018, 17:28 (2222 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Hur många beställdes.

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen

av Bengt Löfgren, Monday, March 19, 2018, 17:46 (2222 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hur många beställdes.

Tre. Nuvarande littera AFM7

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen

av Stefan Isaksson, Monday, March 19, 2018, 20:00 (2222 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

De verkar gå i Uppsalapendeln igen, men som sagt som vanliga personvagnar.
Ironiskt nog har jag sett en i ett tågsätt som inte haft dubbla drag. Rundgång således.

SI

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen

av David Sohlberg, Monday, March 19, 2018, 20:08 (2222 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

De verkar gå i Uppsalapendeln igen, men som sagt som vanliga personvagnar.

Idag är en ställd i Hagalund, en går i Uppsalapendeln och en pendlar Stockholm-Västerås-Stockholm.

Ironiskt nog har jag sett en i ett tågsätt som inte haft dubbla drag. Rundgång således.

SI

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen

av S-O Johansson, Monday, March 19, 2018, 21:17 (2222 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Man slutade med ny- och repetitionsutbildning på dem runt 2015. Har för mig att T16, slut december 2016, var sista tågplanen som de användes som manövervagnar.
Problemen som jag upplevde dem verkar i första hand ha haft med ATC-utrustningen att göra. Till en mindre del tekniken lok-manövervagn. Även om jag inte upplevde något av problemen. Synd att man inte tog tag i problemen tidigare för det var ett smidigt sätt att använda loktåg. Speciellt vintertid med nedisning i samband med rundgångar.
Det verkar ju fungera bra ute i Europa så vad som blev fel i Sverige skulle vara roligt att veta.

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen

av Överkörmästaren, Monday, March 19, 2018, 21:23 (2222 dagar sedan) @ S-O Johansson

Man slutade med ny- och repetitionsutbildning på dem runt 2015. Har för mig att T16, slut december 2016, var sista tågplanen som de användes som manövervagnar.
Problemen som jag upplevde dem verkar i första hand ha haft med ATC-utrustningen att göra. Till en mindre del tekniken lok-manövervagn. Även om jag inte upplevde något av problemen. Synd att man inte tog tag i problemen tidigare för det var ett smidigt sätt att använda loktåg. Speciellt vintertid med nedisning i samband med rundgångar.
Det verkar ju fungera bra ute i Europa så vad som blev fel i Sverige skulle vara roligt att veta.

Det blev för få vagnar är väl det rimliga svaret. Hade det funnits 50 manövervagnar hade det nog blivit en helt annan grej.

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen

av S-O Johansson, Monday, March 19, 2018, 21:29 (2222 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Man slutade med ny- och repetitionsutbildning på dem runt 2015. Har för mig att T16, slut december 2016, var sista tågplanen som de användes som manövervagnar.
Problemen som jag upplevde dem verkar i första hand ha haft med ATC-utrustningen att göra. Till en mindre del tekniken lok-manövervagn. Även om jag inte upplevde något av problemen. Synd att man inte tog tag i problemen tidigare för det var ett smidigt sätt att använda loktåg. Speciellt vintertid med nedisning i samband med rundgångar.
Det verkar ju fungera bra ute i Europa så vad som blev fel i Sverige skulle vara roligt att veta.


Det blev för få vagnar är väl det rimliga svaret. Hade det funnits 50 manövervagnar hade det nog blivit en helt annan grej.

I och för sig men man har ju använt dem som manövervagnar i runt 30 år. Tekniken bygger på Rc5/6 och SMS-styrningen av Rc-lok. Den senare fungerar ju bra.
Gick de att köra ihop med Rc4 för övrigt. Enligt min instruktör så skulle de ha gjort det. Felindikeringssystem för Rc4 fanns i hytten. Men användes de någon gång med Rc4 i skarpt läge?

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen

av Måns Johannesson, Monday, March 19, 2018, 23:02 (2222 dagar sedan) @ S-O Johansson

Gick de att köra ihop med Rc4 för övrigt. Enligt min instruktör så skulle de ha gjort det. Felindikeringssystem för Rc4 fanns i hytten. Men användes de någon gång med Rc4 i skarpt läge?

Nej, inga Rc4 hade utrustning för SMS.

/Måns

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen

av -RB-, Monday, March 19, 2018, 23:17 (2222 dagar sedan) @ S-O Johansson

Såvitt jag vet har har bara Rc5/Rc6 1348 - 1382 ombyggts med SMS .
Jag TROR att de 3 AFM7 vagnarna fortfarande får fullt manövervagnsunderhåll av olika orsaker .
Ett rykte (sant/osant) är att förargrupperna kring Stockholm för SMS fordon var för stor och många förare fick en överraskning när de skulle ha ett manövervagnståg .
När manövervagnarna rullade i Skåne var det en relativt liten förargrupp som hade körningen och det fungerade bra . Men om man gillade AFM7 i Skåne vet jag inte .

mvh Rolf Berg

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen

av Mr H, Tuesday, March 20, 2018, 12:10 (2222 dagar sedan) @ -RB-

Såvitt jag vet har har bara Rc5/Rc6 1348 - 1382 ombyggts med SMS .
Jag TROR att de 3 AFM7 vagnarna fortfarande får fullt manövervagnsunderhåll av olika orsaker .
Ett rykte (sant/osant) är att förargrupperna kring Stockholm för SMS fordon var för stor och många förare fick en överraskning när de skulle ha ett manövervagnståg .
När manövervagnarna rullade i Skåne var det en relativt liten förargrupp som hade körningen och det fungerade bra . Men om man gillade AFM7 i Skåne vet jag inte .

mvh Rolf Berg

Samma som rubriken undrade vi också på SJs driftsektion när de skulle sättas i trafik! Stockholm - Uppsala då förstås men man såg de nästan aldrig. Visade sig då att lokverkstan i Hagalund lagt upp underhållsschema för själva lokdelen och vagnverkstaden för vagndelen så det var förstås ett väldigt improduktivt växlande inom Hagalund med vagnarna. En potentat röt till och sedan så gick det bättre men vi brukade säga vagnarna som SJ:s organisation inte kunde hantera!

Mr H

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen

av Kjell Aghult, Wednesday, March 21, 2018, 08:09 (2221 dagar sedan) @ Mr H

Samma som rubriken undrade vi också på SJs driftsektion ....

Jag ber Dig precisera organisationsenheten. Vagnarna kom 1988, som var ett av SJ största omorganisationsår. Stockholms marknadsregion (med sina sju medsystrar) upphörde. I stället
kom uppdelning i divisioner och inom dem förstorade regionala enheter med väderstrecksbeteckningar. Ej heller skall glömmas att Banverket skildes ut.

Vart tog manövervagnarna UA7 vägen

av Mr H, Thursday, March 22, 2018, 20:18 (2219 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Samma som rubriken undrade vi också på SJs driftsektion ....

Jag ber Dig precisera organisationsenheten. Vagnarna kom 1988, som var ett av SJ största omorganisationsår. Stockholms marknadsregion (med sina sju medsystrar) upphörde. I stället
kom uppdelning i divisioner och inom dem förstorade regionala enheter med väderstrecksbeteckningar. Ej heller skall glömmas att Banverket skildes ut.

Då hoppas jag att jag minns rätt! Enheten hette PLK (d.v.s tidigare TLK på den tiden då Driftavdelningen existerade). Den gick ju upp i dåvarande Persontrafikavdelningen.

Mr H