TV2 18.45 Bro enligt Strauss i Norge (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, March 19, 2018, 17:55 (2201 dagar sedan)

[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KCAC16084&Imgnr=1[/img]

Den som redan nu vill se programmet kan använda länken.
Nämnas bör att redan 1916 togs i Vänersborg en större bro av samma konstruktion i bruk. Detta nämns inte i videon men det visas en bild på en amerikansk motsvarande bro.

[size=large][b][link=https://tv.nrk.no/serie/glimt-av-norge/DMPF71001016/20-06-2016]Länk[/link][/b][/size]

TV2 18.45 Bro enligt Strauss i Norge

av Svante Andersson, Monday, March 19, 2018, 20:50 (2201 dagar sedan) @ BD

Varför skulle bron i Vänersborg nämnas i ett Norskt program? Konstruktionen är amerikansk och är enbart det som egntligen har någon beydelse här.

SA

TV2 18.45 Bro enligt Strauss i Norge

av -ch-, Tuesday, March 20, 2018, 08:40 (2201 dagar sedan) @ Svante Andersson

Varför skulle bron i Vänersborg nämnas i ett Norskt program? Konstruktionen är amerikansk och är enbart det som egntligen har någon beydelse här.

SA

Aha! Du tycker alltså att amerikansk TV skulle ha gjort programmet :-D
Fy på sig Norge, knycka ideer så där....

TV2 18.45 Bro enligt Strauss i Norge

av Svante Andersson, Tuesday, March 20, 2018, 12:33 (2201 dagar sedan) @ -ch-

Aha! Du tycker alltså att amerikansk TV skulle ha gjort programmet :-D
Fy på sig Norge, knycka ideer så där....

Jaha... och vad är det i mitt svar som får dig att tro det?

För övrigt... om någon i Sverige skulle få för sig att göra ett program om de två broar av Strauss konstruktion som finns i Sverige skull de då nämnt att det finns en bro i Norge? Nä, knappast.

Däremot kan vi ju gå in på diskussionen om största bron. Bron i Vänersborg är längst men den norska bron är dubbelspårig och har en motvikt som är 50% större än den i Vänersborg.

SA

TV2 18.45 Bro enligt Strauss i Norge

av Överkörmästaren, Tuesday, March 20, 2018, 21:29 (2200 dagar sedan) @ Svante Andersson

För övrigt... om någon i Sverige skulle få för sig att göra ett program om de två broar av Strauss konstruktion som finns i Sverige skull de då nämnt att det finns en bro i Norge? Nä, knappast.

Det finns sagt fler broar än två av Strauss konstruktion i Sverige. Inte så konstigt kanske, han var ju aktiv i många år.

TV2 18.45 Bro enligt Strauss i Norge

av Christer Fredriksson, Tuesday, March 20, 2018, 21:47 (2200 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Mora är väl en av dessa!

TV2 18.45 Bro enligt Strauss i Norge

av Svante Andersson, Wednesday, March 21, 2018, 10:37 (2200 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Mora är väl en av dessa!

Mora är väl inte en av dem... annan konstruktion. Långbron på DVVJ är väl samma konstruktion som i Mora.

Så vilka andra än Danvikstill och Vänersborg är av Strauss konstruktion?

SA

TV2 18.45 Bro enligt Strauss i Norge

av Överkörmästaren, Wednesday, March 21, 2018, 12:27 (2200 dagar sedan) @ Svante Andersson

Mora är väl en av dessa!


Mora är väl inte en av dem... annan konstruktion. Långbron på DVVJ är väl samma konstruktion som i Mora.

Så vilka andra än Danvikstill och Vänersborg är av Strauss konstruktion?

SA

Mora och Långbron är två exempel, Lidingöbron ett femte. Han gjorde ju mer än en konstruktion!

TV2 18.45 Bro enligt Strauss i Norge

av Svante Andersson, Wednesday, March 21, 2018, 23:19 (2199 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Mora och Långbron är två exempel, Lidingöbron ett femte. Han gjorde ju mer än en konstruktion!

Men då har de inget med den norska bron att göra konstruktionsmässigt... alltså egentligen OT i den här tråden!:-P

SA

TV2 18.45 Bro enligt Strauss i Norge

av Överkörmästaren, Thursday, March 22, 2018, 08:18 (2199 dagar sedan) @ Svante Andersson

Mora och Långbron är två exempel, Lidingöbron ett femte. Han gjorde ju mer än en konstruktion!


Men då har de inget med den norska bron att göra konstruktionsmässigt... alltså egentligen OT i den här tråden!:-P

SA

Jo, det får man nog lov att säga att de har. Dels därför att rubriken är "Bro enligt Strauss" och det uttrycket kan ju uppenbarligen användas om olika konstruktioner av samma konstruktör (jag ifrågasätter ju om det inte i själva verket är Mora-konstruktionen som oftare brukar kallas för system Strauss).

Dels därför att de båda konstruktionerna på sätt och vis bygger på samma idé, även om den tar sig helt olika uttryck utseendemässigt.

TV2 18.45 Bro enligt Strauss i Norge

av Humbla, Monday, March 19, 2018, 20:51 (2201 dagar sedan) @ BD

Tack för tipset BD.

Om man vill ha svensk text så har SVT play också filmen.

[link=https://www.svtplay.se/video/13556217/glimt-av-norge/hundraarig-jarnvagsbro-avsnitt-1?start=auto]LÄNK[/link]

TV2 18.45 Bro enligt Strauss i Norge

av Överkörmästaren, Monday, March 19, 2018, 21:57 (2201 dagar sedan) @ BD

Jag trodde att uttrycket bro enligt system Strauss var förbehållet den variant som finns på Lidingöbron, där motvikten sitter fast med länkar både upptill och nedtill som bildar en parallellogram på "baksidan" av bron. Den här varianten som finns i Trondheim (och Trollhättan) har ju länksystemet på framsidan i stället, och det lutar 45 grader i stället för att stå rakt upp. Ger väl motsvarande effekt dvs att motviktshävarmen förkortas proportionellt mot broklaffens rörelse så att jämvikten behålls, men konstruktionen är ju betydligt fulare.

(Allra snyggast är väl på sätt och vis den variant där motvikten är dold i landfästet som t ex vid Danviksbrons gatubro!)

TV2 18.45 Bro enligt Strauss i Norge

av Rc2 1110, Tuesday, March 20, 2018, 03:43 (2201 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det här kan vara en förklaring:

"Ritningarna till bron utfördes av svensken Ernst Nilsson, som även ritade de tidigare svängbroarna vid Dalbobron och Gropbron. Men systemet med den enarmade klaffbron lanserades av den amerikanske ingenjören Joseph Baermann Strauss.

Strauss anses med sin nya konstruktion ha revolutionerat designen av klaffbroar, och under sitt liv konstruerade han omkring 400 broar runt om i världen. Utöver järnvägsbron i Vänersborg finns även Danvikstullsbron i Stockholm, som är den andra i Sverige som är utförd efter Strauss konstruktion." Citat ut ttela.

Sedan kallas bron i Vänersborg (tidigare!) för ”Tyska bron” då den byggdes av en tysk firma – J. Gollnow & Son från Stettin. Den öppnades för trafik 1916 - så i det fallet slog vi norrmännen med 2 r.

Skansen bro i Trondheim

av Henrik B. Backer, Tuesday, March 20, 2018, 10:53 (2201 dagar sedan) @ Rc2 1110

Skansen bro ble tatt i bruk for jernbanetrafikk 22. mars i 1918 og er den første av sin type i Norge. Bruas seilingshøyde i lukket tilstand er 4 meter. Broen ble bygd som en forberedelse av åpningen av Dovrebanen, som åpnet i 1921, og erstattet da en eldre bro.

[img]https://dms-cf-06.dimu.org/image/012uP1hn9axB?dimension=1200x1200[/img]
[i]Bildet er tatt av Erik Borgersen i 1979 og viser et lokaltog bestående av BM 65B og BFS 65 som passerer Skansen bro[/i]

Jernbanestasjonen i Trondheim ligger på to kunstige øyer anlagt på begynnelsen av 1880-tallet. Da Meråkerbanen fra Sverige ble bygd var det klart at den eksisterende stasjonen for Trondhjem-Størenbanen på Kalvskinnet lå slik til at den ikke kunne benyttes. I stedet ble det grunnene utenfor havnen mudret opp og to øyer ble anlagt - Brattøra. På vestre Brattøra ble Rørosbanens smalsporete (1067 mm) stasjonsområde anlagt og med omlasting mellom smalspor og normalspor. På østre Brattøra ble personstasjonen og lokstaller og verksted for begge sporviddene lagt. Da Marienborg verksted ble bygd på 1920-tallet ble lokstallen på Brattøra tatt ut av bruk, men ble ikke revet før etter annen verdenskrig. Mellom østre og vestre Brattøra var det opprinnelig enkeltsporet svingbro. Dette arrangementet var svært lite fleksibelt for jernbanen og da Dovrebanen skulle bygges, ble broen lengst vest erstattet med ny klaffebro og svingbroen over Ravnkloløpet, mellom de to øyene, kunne erstattes av faste broer tilpasset sporplanen på stasjonsområdet.

[img]http://www.strindahistorielag.no/wiki/images/thumb/Trondheim_havn_1936.jpg/600px-Trondheim_havn_1936.jpg[/img]
[i]Bilde fra Trondheim havn i 1936. Lokstallen sees midt i bildet, men er ikke lenger i bruk. I bakgrunnen sees Rosenborgbassenget, som senere ble helt gjenfylt. Under annen verdenskrig startet den tyske okkupasjonsmakten å anlegge en ubåtbase der og en ubåtbunker finnes stadig der, men ombygd til fredelige formål. Foto Strinda historielag[/i]

Siden Brattøra ble anlagt er området blitt gjort større gjennom flere utfyllinger, og er i dag større enn den gamle bykjernen.

[img]http://networkstatement.jbv.no/lib/exe/fetch.php?w=600&tok=5783cd&media=stasjoner:kart:trondheim.png[/img]

Skansen bro ble i 2006 fredet av Riksantikvaren og fikk deretter en grundig oppgradering med tanke på "evig liv"


Beste hilsen Henrik B


[link=https://www.youtube.com/watch?v=ddZVdInm4xY]Skansen bro på Youtube[/link]


[link=http://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php?title=Bratt%C3%B8ra]Wikipedia om Brattøra[/link]

Skansen bro i Trondheim

av 53 Wadsten, Wednesday, March 21, 2018, 15:23 (2200 dagar sedan) @ Henrik B. Backer

Ganska lik gamla Danviksbron som jag körde 1980-81.

Skansen bro i Trondheim

av Överkörmästaren, Wednesday, March 21, 2018, 20:24 (2199 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ganska lik gamla Danviksbron som jag körde 1980-81.

Ja, men Skansen bro har vackrare proportioner på något sätt. Trollhättan är ju helt klart fulaste exemplet på den här varianten i Norden; Danviksbron är väl mitt emellan.

Skansen bro i Trondheim

av 53 Wadsten, Thursday, March 22, 2018, 09:31 (2199 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Finns det bild/bilder från manövverrummet på gamla Danviksbron.

Skansen bro i Trondheim

av Överkörmästaren, Sunday, March 25, 2018, 19:02 (2195 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Finns det bild/bilder från manövverrummet på gamla Danviksbron.

Ja, exempelvis i boken "30 år på Saltsjöbanan" (SL Tåg AB, 1998) sida 98. Dessa bilder är från 1981 då järnvägsbron fortfarande kördes från sitt eget manöverrum.