Din beskrivning stämmer med historieskrivningen. Det står att storlagret på den mellersta vevstaken överhettade. Det var ett känt problem. Loket linkade till Doncaster för reparation.
Innan dess hade man på den tillkopplade dynamometervagnen momentant mätt 126 mph (203 km/h) i utförsbacken från Stoke Summit.
Den officiellt uppnådda maxhastigheten anges till 124 mph (201 km/h)
Föraren ansåg att man nog hade kunnat nå 130 mph (209 km/h) om det inte hade varit hastighetsnedsättning på en del av sträckan där man byggde upp fart.. :-)
Hur är det egentligen med dessa mph respektive km/h siffror? I texten på engelska Wikipedia skrivs följande:
Stoke Bank has a gradient of between 1:178 and 1:200. Mallard, pulling a dynamometer car and six coaches, topped Stoke Summit at 75 mph (121 km/h) and accelerated downhill. The speeds at the end of each mile (1.6 km) from the summit were recorded as: 87½, 96½, 104, 107, 111½, 116 and 119 mph (141, 155, 167, 172, 179, 187 and 192 km/h); half-mile (800 m) readings after that gave 120¾, 122½, 123, 124¼ and finally 125 mph (194, 197, 198, 200 and 201 km/h). The speed recorded by instruments in the dynamometer car reached a momentary maximum of 126 mph (203 km/h).
Och enligt den texten sägs det att officiellt anges rekordet som '125 mph (201 km/h)'! Dessutom anges att man momentant var uppe i 126 mph (203 km/h) enligt instrumenten i mätvagnen.
Du skriver också 'Den officiellt uppnådda maxhastigheten anges till 124 mph (201 km/h)' vilket väl måste vara fel; 124 mph stämmer inte med 201 km/h utan måste vara en felskrivning för det rätta 125 mph.
Här är en bild av rekordtavlan för Mallard-loket LNER 4468 fotograferad av signaturen Dudva och fri för publicering enligt Creative Commons-licensen BY-SA 3.0 Unported