Rullager. Ibland går det bra ändå.. (Fordon: allmänt)

av Per Ljungberg, Monday, February 11, 2008, 10:56 (5890 dagar sedan)

För att återknyta till diskussionen om revision av rullager nedan. I en av de kraftstationer som jag hade driftansvaret för fanns ett aggregat med horisontell axel. I generatorändan fanns ett radiallager. Alla lager var oljesmorda. Det fanns ett synglas på lagerbocken där man kunde kontrollera oljenivån. I samband med en översyn fick vi för oss att vi skulle öppna lagret för kontroll. Då visade det sig att oljenivån var mycket låg. Den låg strax under rullarnas underkant. Men nivån låg mitt i synglaset. Det fanns heller ingen markering var oljenivån skulle vara. Lagret hade således gått mer eller mindre utan olja. Den gamle maskinisten sa att "jag har alltid fyllt till mitten av synglaset". Så hade det varit i många år. Vi bytte lagret och i fortsättningen skulle oljenivån ligga i överkant på synglaset. Men faktiskt verkade det "misshandlade" lagret ha klarat sig bra utan olja. Det hade väl blivit en skvätt vid varje oljebyte som runnit in i lagret. Och det var ganska täta oljebyten. Jag vill minnas att det var varje 300 drifttimme. Vi hade ju temperaturövervakning på lagret och det hade aldrig visat någon högre temperatur varken före eller efter oljenivåhöjningen.
PLj