Lokalgodståg i Perstorp 1956 (Järnväg allmänt)

av Patrik Eriksson, Monday, March 26, 2018, 12:13 (2220 dagar sedan)

I bildens nedre underkant syns ett lokalgodståg med Hg och BF4 växla. Finns det någon med graf som kan tala om hur detta tåg gick?

[img]https://i.imgur.com/kA8Tg8w.jpg[/img]

Lokalgodståg i Perstorp 1956

av Kjell Aghult, Monday, March 26, 2018, 15:05 (2220 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

I bildens nedre underkant syns ett lokalgodståg med Hg och BF4 växla. Finns det någon med graf som kan tala om hur detta tåg gick?

I grafen av 1956-06-03 (ordinarie tågplaneskifte) gick lgt 7971 och 7972 Hässleholm-Helsingborg och omvänt. De möttes i Tyringe.

Än så länge gick de flesta lgt mellan "naturliga" ändstationer. Uppstyckningen i delsträckståg, vagnuttagningar etc kom i stor skala under industrisemestern 1964: Mycket styckegods överförrdes då till Svelast, i den s k knutpunktsreformen. Lgt kunde anpassas helt till vagnslastflödena. Systemet började smått införas i Sydskåne just 1956, med parallell vid
DSB. Därefter kom 1958 Östergötland, Västergötland och Borås/Halmstadsområdena.

Lokalgodståg i Perstorp 1956

av Patrik Eriksson, Monday, March 26, 2018, 16:13 (2220 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I grafen av 1956-06-03 (ordinarie tågplaneskifte) gick lgt 7971 och 7972 Hässleholm-Helsingborg och omvänt. De möttes i Tyringe.

Detta tåg gick alltså ner till Sydhamnsbangården i Helsingborg. För detta var ju innan godsbangården i Helsingborg blev byggd. Detta tåg måste ha gått relativt sent på dagen eftersom de möttes i Tyringe. Jag misstänker att det växlades på alla mellanstationer. Eventuella resande i BF4:an fick alltså vackert följa med ner till Sydhamnen i Helsingborg. Jag misstänker att detta lokalgodståg drogs in innan 1964 eftersom många lokalgodståg omkring Helsingborg försvann i samband med att den nya godsbangården öppnades 1958.

Lokalgodståg i Perstorp 1956

av Harald, Monday, March 26, 2018, 17:15 (2220 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

1950 hade det nummer 7961 och gick 12.18 från Hässleholm och ankom Hälsingborg 20.37. Ankomst Perstorp 13.51, avgång 14.31.

Lokalgodståg i Perstorp 1956

av Kjell Aghult, Monday, March 26, 2018, 17:22 (2220 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

I grafen av 1956-06-03 (ordinarie tågplaneskifte) gick lgt 7971 och 7972 Hässleholm-Helsingborg och omvänt. De möttes i Tyringe.


Detta tåg gick alltså ner till Sydhamnsbangården i Helsingborg. För detta var ju innan godsbangården i Helsingborg blev byggd. Detta tåg måste ha gått relativt sent på dagen eftersom de möttes i Tyringe. Jag misstänker att det växlades på alla mellanstationer. Eventuella resande i BF4:an fick alltså vackert följa med ner till Sydhamnen i Helsingborg. Jag misstänker att detta lokalgodståg drogs in innan 1964 eftersom många lokalgodståg omkring Helsingborg försvann i samband med att den nya godsbangården öppnades 1958.

Tågen slutade resp. började i Ramlösa. 7971 framfördes kl. 12.10-19.12 och 7972 6.30-13.16.
Båda hade trafikutbyte vid alla mellanstationer.

I 1959 års graf är 7972 uppsnabbat nära två timmar (Svelast?) och vänder i Hm till 7975 (Mötet
i Tyringe bortkonstruerat). Detta har slutstation i Åstorp och går efter tre timmar till Ramlösa som 7977. Troligen beroende på växlingsplaneringen.

Lokalgodståg i Perstorp 1956

av Anders.k., Friday, March 30, 2018, 13:46 (2216 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

I grafen av 1956-06-03 (ordinarie tågplaneskifte) gick lgt 7971 och 7972 Hässleholm-Helsingborg och omvänt. De möttes i Tyringe.


Detta tåg gick alltså ner till Sydhamnsbangården i Helsingborg. För detta var ju innan godsbangården i Helsingborg blev byggd. Detta tåg måste ha gått relativt sent på dagen eftersom de möttes i Tyringe. Jag misstänker att det växlades på alla mellanstationer. Eventuella resande i BF4:an fick alltså vackert följa med ner till Sydhamnen i Helsingborg. Jag misstänker att detta lokalgodståg drogs in innan 1964 eftersom många lokalgodståg omkring Helsingborg försvann i samband med att den nya godsbangården öppnades 1958.

Var sträckan mellan Ramlösa och Helsingborgs Godsbangård (sydhamnen) elektricifierad, läser man grafen så måste den nästan varit det för det finns ingen tid inlagd för lokbyte?

Om jag får kasta in en fråga till , mellan 1965 och 1973 byggs ju godsbangården i Ramlösa om igen , vet du vilket år det sker ?
På länken kan man se lite olika flygfoton från Helsingborg.
[link=http://kartor.helsingborg.se/historiskakartor/#]Helsingborg Stad[/link]


M.V.H Anders.k.

Lokalgodståg i Perstorp 1956

av Harald, Friday, March 30, 2018, 17:52 (2216 dagar sedan) @ Anders.k.

Ja, den var elektrifierad. En del av sträckan delades med HRRJ godståg och var därför omkopplingsbar. Detta har vi haft uppe här, så det går nog att leta fram gamla trådar om det.

Lokalgodståg i Perstorp 1956

av Anders.k., Friday, March 30, 2018, 18:04 (2216 dagar sedan) @ Harald

Hmm, hittade en tråd direkt.
Tack, tänkte inte på att det gick att söka här också.

[msg=146379]Länk till det egna forumet[/msg]


M.V.H Anders.k.