Apropå Gamleby och breddning - några bilder (Bana)

av ccgan, Saturday, March 31, 2018, 19:23 (2216 dagar sedan)

[image]
Bild innan breddning, taget nerifrån hamnspåret, tidigt 60-tal

[image]
Ett godståg från Norsholm ankommer Gamleby. Observera en överföringsvagn vid kajen. Kom dessa vagnar med godståget från Västervik och hur vanligt var detta innan breddningen?

[image]

[image]
Bilder från breddningen 1964, iläggning av norra infartsväxeln.
I bakgrunden kan man se magasinet och den gamla stationen.
Bilder tagna sommaren 1964.
Den norra växeln mot Överum ligger fortfarande kvar sedan dess och jag tror inte den bytts någon gång. Däremot så byttes den södra infartsväxel i höstas.

[image]
Växel läggs in, ca 1 km söder om Gamleby station, till ett mindre kajspår, tänkt som lastplats för Barracuda. Endast två vagnar fick rum på detta korta spår.
Företaget använde mycket sparsamt detta spår, endast ett fåtal vagnar växlades in där under de första åren efter breddningen. Anledningen att det inte blev fler var att företaget och SJ inte kom överens om transporterna till och från lastkajen, företaget fick inte "upp" de vagnar man ville ha i tid, varav Barracuda struntade i att lasta/lossa sina vagnar vid kajen utan gjorde detta vid stationen istället.
Spåret användes senare ett fåtal gånger av Jöhnckes Maskin som lossade jordbruksmaskiner där.
Jag hade nöjet att få åka med i lokomotorn en av de få gångerna då en lastad O-vagn med jordbruksmaskiner backades ut med växlaren ståendes på vagnen.
Spåret är sedan länge rivet.

Apropå Gamleby Frågor

av Patrik Eriksson, Saturday, March 31, 2018, 20:40 (2215 dagar sedan) @ ccgan

[image]
Bild innan breddning, taget nerifrån hamnspåret, tidigt 60-tal

Hur gick detta spår nere vid hamnen? Fanns det en vändskiva så att vagnar kunde komma ut längs kajen. Efter att spåret breddats - Hur länge användes det då? Hade Gamleby något växellok stationerat?

Apropå Gamleby Frågor

av Krister P, Saturday, March 31, 2018, 21:13 (2215 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

[image]
Bild innan breddning, taget nerifrån hamnspåret, tidigt 60-tal


Hur gick detta spår nere vid hamnen? Fanns det en vändskiva så att vagnar kunde komma ut längs kajen. Efter att spåret breddats - Hur länge användes det då? Hade Gamleby något växellok stationerat?

Tycker det ser ut som en vändskiva om man följer hamnspåret.

[image]

[image]

Apropå Gamleby Frågor

av Herbert Paalberg, Saturday, March 31, 2018, 21:16 (2215 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Det spåret gick ner till Gamleby hamn och slutade på hamnplanen, det var även detta spår som samtidigt breddades ner till Göta Lantmäns stora spannmålssilo. Det var många Udg-vagnar som in och utväxlades där men är sedan länge upprivet. Dock ligger gaturälerna kvar över den kombinerade lands/järnvägsbron och syns bra än idag. Marken har dock sjunkit markant på den västra sidan av brobanan så det är en rejäl backe upp på brobanan. Växlingen i Gal sköttes alltid av Överums lokomotor som hade ett eget stall i Övm och står fortfarande kvar. Gamleby hade även en stor godskund i Edsbruks massafabrik som lastade ut sina masssabalar som hade transporterats dit via lastbil från bruket. Nu är även detta bruk nedlagt sedan länge och även på sin tid hade en egen 600 mm järnväg mellan Bruket och Helgenäs hamn, men det är en annan smalare historia.
Palle i Vika.

Hamnen i Gamleby

av ccgan, Saturday, March 31, 2018, 21:28 (2215 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Hur gick detta spår nere vid hamnen? Fanns det en vändskiva så att vagnar kunde komma ut längs kajen. Efter att spåret breddats - Hur länge användes det då? Hade Gamleby något växellok stationerat?

[image]
En bild tagen längst ut på inre kajen.

Det är lite oklart hur spåren egentligen gick nere vid hamnen. Jag har sökt efter bilder som visar detta men inte funnit några.
Men enligt kartbild så ser det ut som det finns en vändskiva nere vid hamnen och det gick minst ett spår i 90 graders vinkel ut från vändskivan. Men på bilden ser man även en växel nästan längst ut på piren. Så antingen var det även en växel efter vändskivan och det gick ett rundgångsspår längs med spåret alternativet att det endast var växel längst ut till ett stickspår. Eller ...? Någon som var där när det begav sig?

[image]
Spåret ner till hamnen var även två längre tillbaka i tiden. De gick parallellt ner i en kurva. När andra spåpret togs bort vet jag inte men troligtvis tidigt. Därför kan spåren nere vid hamnen sett olika ut vid olika tider.

Nej, efter breddningen fanns ingen lokomotor stationerad i Gamleby. Växling sköttes med Överums lokomotor som kom dagligen på förmiddagen och växlade. Det konstiga med detta förfarande är att bensintanken för Z43:an fanns i Gamleby, inte i Överum!
Hur det var på smalspårstiden vet jag inte exakt. Fanns det något lok i Gamleby då?

Hamnspåret efter breddningen användes ganska flitigt. Jordbruksmaskiner ankom Trava ganska ofta och pappersemassa från Edsbruk lastades på hamnspåret ner till hamnen och på hösten lastades säd från hamnsilon. Jag vet inte när den sista vagnslasten var men säkert långt in på 80-talet. Vid införandet av radioblock togs växeln bort och ett 20-tal meter av spåret. Resten ligger kvar, men är nu begravt under jord och asfalt. På bron över Gamlebyån har rälerna tittat fram genom asfalten. I min trädgård finns en meter räls kvar som minne av hamnspåret!

Hamnen i Gamleby

av Överkörmästaren, Saturday, March 31, 2018, 21:55 (2215 dagar sedan) @ ccgan

Har en fråga om såna här spår som har en 90-gradersvinkel med en vändskiva. Hur växlade man vanligtvis på sådana spår? Hade man vajerspel och liknande, eller var det helt enkelt handkraft som gällde?

Hamnen i Gamleby

av Gunnar Lilienberg, Saturday, March 31, 2018, 22:27 (2215 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Har en fråga om såna här spår som har en 90-gradersvinkel med en vändskiva. Hur växlade man vanligtvis på sådana spår? Hade man vajerspel och liknande, eller var det helt enkelt handkraft som gällde?

Hur man gjorde just i Gamleby vet jag inte, men en metod var att man gjorde det med handkraft, med hjälp av ett vagnspett som man satte under ett av hjulen. Så gjorde man bland annat i Degeberga där man växlade till Lantmännen via en vändskiva. Sedan så fanns det enklare knuffhjälpmedel som drevs av en mopedmotor som sattes på ena rälen och knuffade vagnen framåt.

Hamnen i Gamleby

av Harald, Saturday, March 31, 2018, 22:43 (2215 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Det fanns väl även hjälpmedel som drevs av havre.

Hamnen i Gamleby

av Harald, Sunday, April 01, 2018, 14:25 (2215 dagar sedan) @ ccgan

Det tycks vid någon tid ha funnits tre vändskivor. På ekonomiska kartan från 1944 ser spårsystemet ut så här:

[image]

De tre vändskivorna syns på vykortet som visas ovan, två tydligt och den tredje något otydligt. Här har jag lagt in förstoringar i kortet:

[image]

Bild från Samlingsportalen: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ00647

På den här bilden ser man den tredje vändskivan lite bättre:

[image]

Bild från Samlingsportalen: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KCAC03096

Apropå Gamleby och breddning - några bilder

av Herbert Paalberg, Saturday, March 31, 2018, 21:06 (2215 dagar sedan) @ ccgan

Överföringstrafiken kom alltid söderifrån från Vk till Gal då norra banan norr om Övm ej kunde trafikeras med överföringstrafik p.g.a begränsat utrymme i tunneln mellan Blidstena och Storsjö. Man hade förstärkt "södra" linjen Vk-Hf med kraftigare räler 27 kg:s för den tyngre godstrafiken under tiden som "norra" banan förbereddes för normalspår och av den anledningen ej ville kosta på en förstärkning innan normalspårstrafiken invigdes. Det var tunga och långa godståg mellan Hf-Vk, ofta med dubbla Tp-lok som dragare. Det fanns ju många industrier i Vk med bl.a Pappersbruket samt hamnarna med in och utskeppning, och det var även det en orsak till att breddningen till normalspår för att kunna ta större och tyngre laster på järnväg.
Palle i Vika.

Apropå Gamleby och breddning

av Kjell Aghult, Sunday, April 01, 2018, 18:18 (2215 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

.. Det var tunga och långa godståg mellan Hf-Vk, ofta med dubbla Tp-lok som dragare...

I 1963 års graf finns "reservutgången" 7793 (Överum 21.15)-5448 (Västervik nästa morgon 4.50). Motriktade tåg (7794 resp 5449) mest tomloksturer? Hur ofta behövde denna dubblering utnyttjas? Man tjänade ca 150 bruttoton mot lokkoppling. Saken tycks krävt litet tkl-övertid, men "sådant måste gå på småbanor": Farbror Evert var tkl på HNJ-nätet sitt mesta SJ-liv (Frånsett "stambaneåren" i Olskroken, Herrljunga och Valtorp).

S k förplanerade extratåg ritades förstås inte in på måfå. Man följde tågledningens månatliga extratågsstatistik. "Korsordet" (rättidigheten) fördes däremot alltmer dag för dag (Med alltid
"dygngrafen" att ta fram). Inför varje ny tågplan fick också en intresserad tågledare nagelfara de grafiska utkasten: De ju bli kommande arbetsunderlag. Men känsliga fordons- och personalvändningar framgick inte alltid så tydligt. Och alltid ställdes motfrågan: Vad kostar det att slaka av konstruktionen?

Apropå Gamleby och breddning

av yngve nilsson, Tuesday, April 03, 2018, 11:17 (2213 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Extratåg 7794-7793 kördes aldrig ändå fanns de med i grafen under hela smalspårstiden. Ngt 5450-5449 däremot kunde bli insatta vid flera tillfällen.
5446,5447,5448,5449 och 5450 bestod normalt alltid endast av överföringsvagnar. Smalspåriga godsvagnar sändes i lokalgodstågen 7791-7792 på norra banan 0ch 7798-7797 på södra banan.