Räls till salu (Järnväg allmänt)

av Nils-Eric Sääf, Sunday, April 01, 2018, 13:58 (2210 dagar sedan)

Istället för att reparera fordonen till banan har KLT bestämt att med början på Tisdag ska man riva upp banan mellan Bjärka-Säby- Vk och sätta potatis istället . Man ska lämna en smal remsa att cykla på om någon mot förmodan vill åka till Västervik. Försäljningen av "pära"ska ske på KLTs kontor i Högsby till hösten.

Räls till salu Sandjordspärer?

av BD, Sunday, April 01, 2018, 14:13 (2210 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Istället för att reparera fordonen till banan har KLT bestämt att med början på Tisdag ska man riva upp banan mellan Bjärka-Säby- Vk och sätta potatis istället . Man ska lämna en smal remsa att cykla på om någon mot förmodan vill åka till Västervik. Försäljningen av "pära"ska ske på KLTs kontor i Högsby till hösten.

Sandjordspärer?

Räls till salu

av Pelle i Västerås, Sunday, April 01, 2018, 19:51 (2209 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Vilken kilovikt är det på rälerna och vilka längder???

Räls till salu

av Nils-Eric Sääf, Sunday, April 01, 2018, 21:20 (2209 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Rälsen är precis så lång så de räcker ihop ända till Västervik.

Räls till salu

av Herbert Paalberg, Sunday, April 01, 2018, 21:35 (2209 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Tyvärr blir det ingen rälsupprivning på aktuell str. då det har kommit till min kännedom att det i morgon den 2:a utkommer en ny order om att rälsbytet framskjuts till år 2020 då det är skottår och då skall Trv skjuta salut med Orsa skyttekompani, allt enligt hörsägen från infra-
strukturförvaltaren.
Palle i Vika.

Räls till salu

av Nils-Eric Sääf, Monday, April 02, 2018, 10:02 (2209 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Efter som nu fordonen som skulle rullat här verkar vara i vansinnigt dåligt skick och det tydligen inte går att få ordning på dom så undrar jag om man inte skulle kunna göra som på den gamla banan mellan Ulricehamn och Jönköping. Där rullade man ju ut fordon och Flygbombade skräpet. Det är väl onödigt att dra hit hela Orsa kompani.

Räls till salu

av jhje, Monday, April 02, 2018, 10:21 (2209 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Ja, det var väl i Pinebo och på banan med samma namn:-)

Räls till salu

av Nils-Eric Sääf, Monday, April 02, 2018, 11:38 (2209 dagar sedan) @ jhje

Mycket bra namn. Som denna järnväg sköts är också en pina.

Räls till salu

av jhje, Monday, April 02, 2018, 12:39 (2209 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Pinebobanan var en upplevelse å resa på. Det spelade ingen roll varifrån du reste alltså Jönköping eller Ulricehamn. Det började med en lång motbacke så över en platå( Galtåsen och mossarna och så ned mot en sjö , på ena sidan Vättern eller på den andra Åsunden.
När det var ångloksdraget så tog det sin tid, när rälsbussarna kom så var det säkert samma tidtabell men det kändes enklare.
Min sista resa på BUJ var 1.juni 1960 och sista tåget gick väl i sept samma år.

Räls till salu OT

av -RB-, Monday, April 02, 2018, 13:35 (2209 dagar sedan) @ jhje

Hittade inget om bombningen på Samlingsportalen under Pinebo .
Provade med "Bombning" och inget Pinebo men flera prov på 30 och 40-talet inkl. "verklighet" , bla Narvik .
Dock hade man varit i Östergötland 1940 :

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF03957

Och vid koll på "Sprängning" dök bla denna bild upp :

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB12384_08

mvh Rolf Berg

Räls till salu OT

av jhje, Monday, April 02, 2018, 13:40 (2209 dagar sedan) @ -RB-

Ja man genomförde ett kontrollerad sprängning på BUJ. men jag vet inte var men jag tror det var relativt nära Ulricehamn

Räls till salu OT

av -RB-, Monday, April 02, 2018, 14:03 (2209 dagar sedan) @ jhje

Stämmer - i "Järnvägsminnen 6" står att man för säkerhets skull tagit bort några räler bortom sprängningen för att hindra ett ovälkommet besök i Ulricehamn om sprängningen misslyckades .

mvh Rolf Berg

Räls till salu OT - B5-lok

av BD, Monday, April 02, 2018, 15:44 (2209 dagar sedan) @ -RB-

Stämmer - i "Järnvägsminnen 6" står att man för säkerhets skull tagit bort några räler bortom sprängningen för att hindra ett ovälkommet besök i Ulricehamn om sprängningen misslyckades .

mvh Rolf Berg

Tåget bestod av ett litt B5-lok (T) och 2-axliga grusvagnar med fällbara låga plåtlämmar. I den kvällens nyhetssändning på TV kunde man se hur föraren lämnade loket som fortsatte färden. Det hela beskrevs även i SJ-Nytt.
I pressen skrevs även att bärgningen var mycket besvärlig enär vagnarna låg i en bråte i en bergskärning.

Räls till salu

av Överkörmästaren, Monday, April 02, 2018, 10:37 (2209 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Efter som nu fordonen som skulle rullat här verkar vara i vansinnigt dåligt skick och det tydligen inte går att få ordning på dom så undrar jag om man inte skulle kunna göra som på den gamla banan mellan Ulricehamn och Jönköping. Där rullade man ju ut fordon och Flygbombade skräpet. Det är väl onödigt att dra hit hela Orsa kompani.

Efter Dalregementets nedläggning för nästan 20 år sen är det nog frågan vad som egentligen återstår av det forna Orsa kompani, men namnet verkar finnas kvar som ett hemvärnskompani så då är väl allt i sin ordning!

Räls till salu

av wårby, Monday, April 02, 2018, 23:30 (2208 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Vad har Gotlands tåget för rälsvikt kanske nått för dom att köpa?