B&W-motor i RAI dieselmotorvagn (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, April 02, 2018, 14:46 (2208 dagar sedan)

[image]

Skulle vara intressant att få veta hur B&W-motorn (Burmeister & Wain) fungerade i Iran. I Danmark var tydligen Frichs lykosammae med sina motorer än vad B&W var.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

B&W-motor i RAI dieselmotorvagn

av Thor Bjerke, Tuesday, April 03, 2018, 13:47 (2207 dagar sedan) @ BD

Interessante bilder! En av vognene ble prøvd på Bergensbanen før levering.

B&W-motor i RAI dieselmotorvagn

av BD, Tuesday, April 03, 2018, 17:00 (2207 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Interessante bilder! En av vognene ble prøvd på Bergensbanen før levering.

Finns det foton?

B&W-motor i RAI dieselmotorvagn

av Ulf Diehl, Tuesday, April 03, 2018, 17:49 (2207 dagar sedan) @ BD

Ja, Stig Nyberg hade bilder.
Ulf Diehl

B&W-motor i RAI dieselmotorvagn

av Lars E Johansson, Thursday, April 05, 2018, 10:24 (2206 dagar sedan) @ BD

Tyvärr inget svar på din fråga, men i Persiska Kompaniet (som formellt var den som förhandlade med Iran) ingick förutom NOHAB och ASEA även bl a Atlas Diesel. Trots detta kom detta företag tydligen inte i fråga som motorleverantör. ASEA levererade den elektriska delen. En intressant detalj i beställningen var att motorerna skulle lämna 2x440 hk vid havsnivå och 2x330 hk på 2100 möh. Kan det ha spelat in vid beställningen? Är "effektförlusten" på hög höjd lika stor på moderna motorer? Den transpersiska järnvägen mellan Kaspiska havet och Persiska viken nådde i Gadouktunneln 2100 möh medan Kaspiska havet ligger 26 muh. Även ånglok som levererades till Iran provkördes f ö i Norge. Uppgifter i huvudsak ur "NOHAB 100 år"

B&W-motor i RAI dieselmotorvagn

av Torbjorn_Forsman, Friday, April 06, 2018, 09:34 (2205 dagar sedan) @ Lars E Johansson

En intressant detalj i beställningen var att motorerna skulle lämna 2x440 hk vid havsnivå och 2x330 hk på 2100 möh. Kan det ha spelat in vid beställningen? Är "effektförlusten" på hög höjd lika stor på moderna motorer?

På en dieselmotor utan överladdning bör effektförlusten bli exakt densamma vare sig motorn är modern eller gammal. Om motorn har överladdning, beror det på hur kringutrustningen är dimensionerad och om det har gjorts någon avsiktlig effektbegränsning (laddtrycksreglering, rökbegränsare etc) som håller effekten konstant oavsett lufttryck. Man kan ju tänka sig att konstruera en motor som inte tål att kontinuerligt lämna högre effekt än den kan göra på 2100 möh, och i så fall måste effekten begränsas på något sätt vid lägre höjder/högre lufttryck.