Önskresan 2. S/S Trafik Hjo-Hästholmen. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Monday, April 02, 2018, 21:37 (2187 dagar sedan)

Av önskeresans alla delsträckor så har ju bara järnvägssträckorna Västervik-Hultsfred och Anten- Gräfsnäs överlevt till idag. Men även den felande länken mellan Öster- och Västergötland har överlevt och en gång per år kan man färdas med S/S Trafik mellan Hästholmen-Hjo som förr i tiden. I samband med att man har slöjd- och hantverksmässa i Hjo den första helgen i juli så trafikerar S/S Trafik åter Hjo och Hästholmen med två dubbelturer på lördagen. Vilket gör att man kan få en dag i Hjo med mässan eller en dag i Hästholmen och Ombergsområdet.
Under MÖJ-tiden anslöt tågen med båten genom att de växlades ned till hamnen. Med den dagliga förbindelsen har man tagit höjd för detta genom att berörda tåg, i 1937 års tidtabellsbok, hade ett uppehåll i Hästholmen på 5-7 minuter för detta. För de extra säsongsbundna avgångarna, 22 maj – 5 september, gjorde man inget tidspåslag för växlingen till hamnen. Man växlade bara ned om så erfodras som det står i tidtabellsboken vilket borde betyda att man hade lite kontroll på resenärerna. Eventuell försening fick tas igen under resan mot Vadstena-Linköping.
Tittar man i TÖJ sista tidtabellsbok från 1950 så är det bara nedväxling till hamnen om så erfodras som gäller och inga tidspåslag för detta. Resandeunderlaget hade kanske minskat så mycket att man tog förseningen när så behövdes. Sista åren gick Trafik bara sommartid, i alla fall finns det inga tider för henne i Sveriges Kommunikationer för våren 1954. Hänvisning till ett tabellnummer finns men inga uppgifter om tider.
Sommartrafiken överlevde trafiken på MHJ och MÖJ i Hästholmen med ett år men sedan var det slut på trafiken.
MHJ, Mjölby-Hästholmens Järnväg, bör ju haft ett liknande arrangemang som MÖJ med anslutningen.
Resan är väl värd att göras och man får hoppas att det går bättre i år än 2017 då man fick ställa in nästan alla resor pga lågt vattenstånd i Vättern och att Hjo kommun inte hann med att muddra hamninloppet som var tänkt. Istället blev Trafik fånge i Hjo hamn. Mer info här:
http://sstrafik.se

Önskresan 2. S/S Trafik Hjo-Hästholmen.

av 53 Wadsten, Thursday, April 12, 2018, 08:07 (2177 dagar sedan) @ S-O Johansson

Fin ångare:-) :-)

Önskresan 2. S/S Trafik Hjo-Hästholmen.

av K Lemming, Thursday, April 12, 2018, 08:56 (2177 dagar sedan) @ S-O Johansson

Av önskeresans alla delsträckor så har ju bara järnvägssträckorna Västervik-Hultsfred och Anten- Gräfsnäs överlevt till idag.

Nja, lite mer finns ju kvar, Åseda-Hultsfred finns ju ännu kvar, Vadstena-Fågelsta och även Skara-Lundsbrunn. Kalmar-Berga och Västervik-Åtvidaberg också om än i breddat skick men det kanske inte räknas?