TGOJ Q13 igen! (Järnväg allmänt)

av BJ, Tuesday, April 03, 2018, 10:46 (2186 dagar sedan)

Signaturen Berra. Visar en bild av TGOJ Q13 på forumet för 5 år sedan.

Sitat:
Följande bild hittade jag hos Arbetarrörelsens arkiv i Flemingsberg, södra Stockholm. För c:a ett år sedan flyttade dom dit från centrala Stockholm, bakom LO-huset. Där förvaras tidningen Signalen:s fotoarkiv. Det är drygt ett hundra totalt oordnade arkivmappar med foton. Jag kunde ha suttit där i två veckor eller nåt sånt för att hitta det jag letade efter. Det jag först och främst letade efter hittade jag efter c:a två timmar. Bra det, men resten (tillhörande samma tidningsartikel) gav jag upp efter två dagar. Det fanns inte i de mappar jag tittade i - men nånstans finns bilderna naturligtvis.

I alla fall, bland det jag istället hittade var bland annat detta foto. Det visar TGOJ:s två tyskbyggda montagevagnar Q13 framför ett montagetåg. Jag antar av fotot att de kunde multipelkopplas? En av vagnarna finns i dag i Grängesberg, den andra är väl skrotad?
Fotot har förmodligen varit publicerat i Signalen, förmodligen 1959. Signalen finns i det arkivet, Signalen finns också hos SJK - men jag har inte brytt mig om att leta..

Frågan är nu: av vilken anledning fanns detta foto i så fall i Signalen? Var är det taget?

[image]

Något större bild:
http://i856.photobucket.com/albums/ab130/Berra_photo/TGOJ/TGOJmontagetaringg1959.jpg~or...

Berra

I Signalen nr 17 den 25 april 1959 med anledning av att TGOJ fått ett nytt montagetåg och två nya "revisionslok". En bild på en spalt.
/tell

Slut Sitat:

Som Bertil skriver så finns en större bild. Den länken fungerar inte för mig.
Är det möjligt att få fram texten i fronten från den bilden i högre upplösning?
Denna frågeställning har varit uppe tidigare och utan att saken har blivit löst.

På den revisionsvagn som finns kvar hos GBBJ och som är målad i första färgen saknas denna märkning, troligen för att det är oklart vad som står där?
BJ

[image]

TGOJ Q13 igen!

av Christer Fredriksson, Tuesday, April 03, 2018, 11:36 (2186 dagar sedan) @ BJ

Skogstorp.

TGOJ Q13 igen!

av Littera JS, Tuesday, April 03, 2018, 20:53 (2186 dagar sedan) @ BJ

Frågan är om inte det kanske står:

Framföres
overksam sist i tåg
Normal luftledning får kopplas

Bilden nedan med text enligt ovan dock daterad väsentligt senare eller 198605

[image]

TGOJ Q13 igen!

av Jöran Johansson, Tuesday, April 03, 2018, 21:08 (2186 dagar sedan) @ Littera JS

Står det inte: ... får ej kopplas?

TGOJ Q13. Lösningen!?

av BJ, Wednesday, April 04, 2018, 09:43 (2185 dagar sedan) @ Littera JS

Tack för bra svar och den troliga lösningen på saken.
BJ

Så här! Ser det ut att stämma bra.

[image]

TGOJ Q13. Lösningen!?

av danielb987, Wednesday, April 04, 2018, 17:57 (2185 dagar sedan) @ BJ

Tack för bra svar och den troliga lösningen på saken.
BJ

Så här! Ser det ut att stämma bra.

[image]

Vad används luftledningen till om den inte får kopplas in när motorvagnen går i tåg? Kan motorvagnen ha egna vagnar med sig?

Med vänlig hälsning
Daniel

TGOJ Q13. Lösningen!?

av Christer Fredriksson, Wednesday, April 04, 2018, 19:14 (2185 dagar sedan) @ danielb987

Ja den drog ju med sig de montagevagner och andra vagnar som fordrades för det uppdrag de skulle utföra!

Jag har aldrig under mina 70 år vid TGOJ-banan sett den gå kopplad i tåg, den gick alltid för egen maskin och skumpade förfärligt, ty den var tung och 2-axlig samt små hjul.

TGOJ Q13. Från Samlingsportalen

av BD, Sunday, April 08, 2018, 15:45 (2181 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[image]

Bildtext:
Invigning av elektrifierade sträckan Storå - Guldsmedshyttan med dragfordon 1962.

Anmärkning:
Text på baksida: "År 1962 Konduktörsposten nr 2 Sökord: Dragfordon Invigningståget sträckan Storå - Guldsmedshyttan".

Text på kuvert: "År 1966 Konduktörsposten nr 4 Sökord Arbetsplats vid Bångbrospår Et i Eldsljus".

Fotograf: Ort/Driftplats Storå Bandel: 259
Fototid 1962 -- Bolag 410 Kompletterad 2017-03-13

TGOJ Q13. Nu i modell.

av wen, Friday, April 13, 2018, 20:03 (2176 dagar sedan) @ BJ

Tummen upp för den filmen!