E2 1331 med soptåg, Tomteboda, 1963, 2 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Wednesday, April 04, 2018, 10:05 (2204 dagar sedan)

[image]

[image]

E2 1331 med soptåg, Tomteboda, 1963, 2 bilder

av Granis, Wednesday, April 04, 2018, 10:09 (2204 dagar sedan) @ Ulfe

Vilken personlig nostalgitripp! Fullt möjligt att en femårig Granis stod med sin pappa på viadukten vid Huvudsta och glatt lät sig insvepas av ånglokets rök när tåget fortsatte mot Spånga/ Lövsta. Men så blev det ju som det blev med honom också.

/ L G

.. som alltså är tillräckligt gammal för att ha minnen av ånglok i ordinarie trafik :-)

E2 1331 med soptåg, Tomteboda, 1963, 2 bilder

av Herbert Paalberg, Wednesday, April 04, 2018, 10:50 (2204 dagar sedan) @ Granis

Du är inte ensam Granis, växte själv upp i Småland med 891 mm 40-50-talet, då fanns det gott om dessa vattenkokare framför godstågen, och detta smittade av sig upp genom åren då jag har varit "gift" med min svarta skönhet L18p 3147 i 51 år. Gammal kärlek rostar aldrig, de däringa motoriserade containrarna med fönstergluggar står inte så högt i kurs för min del trots 43 års
nästan daglig samvaro i lokföraryrket. Det är skillnad på motor och maskin, det är inte svårt att välja mellan en bullrande Scania 812-15, hjälper inte med turbo när det finns 12 kg:s panntryck och öppen regulator med 60 %:s fyllning i en 17 promilles stigning och 500 ton i kroken och minspelet mellan förare och eldare, det kallar jag för en livsnjutning av Guds nåde.
Palle i Vika.:-)

E2 1331 med soptåg, Tomteboda, 1963, 2 bilder

av Micael Lindgren, Wednesday, April 04, 2018, 12:32 (2204 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Du är inte ensam Granis, växte själv upp i Småland med 891 mm 40-50-talet, då fanns det gott om dessa vattenkokare framför godstågen, och detta smittade av sig upp genom åren då jag har varit "gift" med min svarta skönhet L18p 3147 i 51 år. Gammal kärlek rostar aldrig, de däringa motoriserade containrarna med fönstergluggar står inte så högt i kurs för min del trots 43 års
nästan daglig samvaro i lokföraryrket. Det är skillnad på motor och maskin, det är inte svårt att välja mellan en bullrande Scania 812-15, hjälper inte med turbo när det finns 12 kg:s panntryck och öppen regulator med 60 %:s fyllning i en 17 promilles stigning och 500 ton i kroken och minspelet mellan förare och eldare, det kallar jag för en livsnjutning av Guds nåde.
Palle i Vika.:-)

Håller med dig Palle.

[image]
SVJM 2005-09-10.

E 1042 juni 1974

av Anders Sandgren, Thursday, April 05, 2018, 12:59 (2203 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Bättre så här (ursäkta bildkvalitén)?
[image]

E 1042 juni 1974

av 53 Wadsten, Thursday, April 05, 2018, 13:17 (2203 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I vilket sammanhang togs denna bild.

E 1042 juni 1974

av Anders Sandgren, Thursday, April 05, 2018, 17:22 (2203 dagar sedan) @ 53 Wadsten

NOJ's 100-årsjubileum 1974

E 1042 juni 1974

av Herbert Paalberg, Thursday, April 05, 2018, 18:43 (2203 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Då tjänstgjorde Nässjös Arne "Visslarn" Johansson på E 1042 som förare, eldaren minns jag inte idag vem det var. Själv tjänstgjorde jag som eldare på J 1237 vid detta tillfälle. J-maskinen drog utställningsvagnarna längs NOJ vid Jubileet med uppehåll på stationerna.
Palle i Vika.

E2 1331 med soptåg, Tomteboda, 1963, 2 bilder

av Micael Lindgren, Wednesday, April 04, 2018, 12:30 (2204 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

[image]

Som vanligt en liten present när du delar med dig av dina härliga bilder.

E2 1331 med soptåg, Tomteboda, 1963, 2 bilder

av 53 Wadsten, Saturday, April 07, 2018, 12:24 (2201 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Vad drog soptåget från Stockholm södra till Lövsta, eller gick dessa till Högdalen.

E2 1331 med soptåg, Tomteboda, 1963, 2 bilder

av Ulfe, Saturday, April 07, 2018, 13:28 (2201 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vad jag minns från 50-talet fylldes vagnarna med sopor vid Stockholm södra. Sopbilarna tippade soporna direkt ner i vagnarna från från en ramp? De fraktades till Lövsta sopstation, dit en järnväg byggdes i slutet av 1800-talet, se länk nedan. Högdalen öppnades på 70-talet, då lades järnvägen till Lövsta ned.
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6vsta_sopstation

Soplastplatser , OT

av -RB-, Saturday, April 07, 2018, 14:40 (2201 dagar sedan) @ Ulfe

Vad jag minns från 60-talet lastades sopor i Västberga , Södra station , Östra station (OBS normalspår) och Norra Station .

Södra Station , (inte Lövsta) . OBS spillprocenten .
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB13573_08

Södra Järnvägsbron .
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB13574_04

Lövsta .
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB13571_05

Mer bilder finns på samlingsportalen under "Sop" .

mvh Rolf Berg

Soplastplatser , OT

av 53 Wadsten, Sunday, April 08, 2018, 09:16 (2201 dagar sedan) @ -RB-

Sopvagnarna ägdes av Stockholms Stad.