Vagnvikt F-lok (Fordon: lok)

av Sven Malmberg, Sunday, April 08, 2018, 15:43 (2203 dagar sedan)

I linjeboken för den 11:e trafiksektionen, som omfattade sträckan Mjölby - Hässleholm, anges i utgåvan från 1942-06-15 att den tillåtna vagnvikten för F 601 och 603 uppgick till 700 ton. För F 602 uppgick den tillåtna vagnvikten däremot bara till 600 ton vilket inte var mer än vad en Dk fick dra på sträckan.

Sth för F och Dk/Ds var vid denna tid densamma, nämligen 100 km/h mellan Alvesta och Blädinge och 90 km/h på övriga delsträckor.

I samma linjebok, men gällande från 1949-06-01, anges den tillåtna vagnvikten för F-lok till 650 ton på sträckan.Vid denna tidpunkt hade minst 22, kanske alla 24 F-lok levererats.

1949 var den tillåtna hastigheten Mjölby - Sävsjö 90 km/h för F och Dk/Ds. Delsträckan Sävsjö - Hässleholm medgav 120 km/h för F och 100 km/h för Dk/Ds. Det gjordes ingen skillnad på de tillåtna vagnvikterna för F norr respektive söder om Sävsjö vilket man rimligen kunnat förvänta sig med hänsyn till det ökande effektuttaget vid högre hastigheter.

Handhavandeböckerna från 1945, 1947 eller 1978 ger ingen vägledning.

Frågorna man ställer sig är helt enkelt:

Varför skilde sig de tillåtna vagnvikterna mellan de tre första loken?

Varför blev slutresultatet 650 ton istället för den mer eftersträvansvärda vagnvikten om 700 ton? Byggdes de tre första loken om eller vändrades deras tillåtna vagnvikter genom ett rent skrivbordsbeslut?

Handlade det om isoleringsmaterialet i transformator- eller motorlindningar? Var begränsningen till 650 ton motiverad av externa faktorer såsom kraftmatning?

Vagnvikt F-lok

av Kent Hedqvist, Sunday, April 08, 2018, 17:12 (2203 dagar sedan) @ Sven Malmberg

Det fanns en begränsning till 60 axlar i snälltågen på denna sträcka, vilket motsvarar cirka 600 ton. Max vagnvikt 650 ton ger alltså god marginal för de längsta tågen som fick framföras.
Kent

Vagnvikt F-lok

av Sven Malmberg, Sunday, April 08, 2018, 18:30 (2203 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Det är riktigt att det fanns en begränsning till 60 ax för tåg i bromsgrupp S, P1 och P2 för tåg med en tillåten hastighet 71 km/h och högre vid denna tidpunkt. Begränsningen fanns i Säo och gällde således i hela landet.

Men detta faktum svarar inte på frågan om vad som hände med F 602 där den tillåtna vagnvikten höjdes från 600 till 650 ton på 10-promillesbanor. Jag valde 11:e trafiksektionen som ett exempel på en normal 10-promillesbana. 600 ton på en 10-promillesbana skulle ju ha räckt till det femtonvagnarståg Säo medgav räknat på en medelvikt på 40 ton per vagn.
Varför höjdes den tillåtna vagnvikten för F 602? Byggdes detta lok om redan under 1940-talet?

På banan över Hallandsåsen fick F år 1949 dra 550 ton. Västkustbanan hade (reglerat) 12,5 promille. F användes i de flesta snälltågen på Västkustbanan redan under 1940-talets senare del. Tågen var stora och utrymmet för helgförstärkningar var begränsat. Dubbleringståg kördes regelmässigt vid storhelgerna. Räknar man även här med en medelvikt på 40 ton per vagn, fick man bara med sig 52 axlar istället för de 60 Säo medgav.

Frågan är därför varför man nöjde sig med 650 ton istället för de 700 ton som 601 och 603 var medgivna för 10-promillesbanor i början av sin karriär.

Ett lok har en livslängd på mer än 30 år och då bör man framtidssäkra det så att det klarar av framtida behov. 30 år är en mycket lång planeringshorisont. Därför är frågan om varför man valde/tvingades välja bort den dragkraft 601 och 603 hade då serieloken byggdes. Det ledde till att man fick ett helt nytt snälltågslok för de snabbaste och tyngsta tågen som inte ens klarade fulla tåg på en av sina huvudinsatssträckor.

Jag är övertygad om att det fanns tekniska och ekonomiska motiv till att den tillåtna vagnvikten sänktes för provloken 601 och 603.

Byggdes 601 och 603 om på något sätt under 1940-talet? Att alla tre provloken byggdes om i början av 1950-talet är känt, men här talar vi om ändringar som inträffade före 1949.

Var det isolationsmaterial i transformator och i traktionsmotorerna som satte begränsningen? Var det transformatorns vikt som rimligen begränsades av den tillåtna axellasten? Men med god isolation kan man emellertid ta ut hög effekt också ur en lättare transformator. Var det kraftmatningen som begränsade? Man får i sammanhanget inte glömma att en stor del av den energi ett lok hämtar ur kontaktledningen behövs för uppvärmning av tåget. Till detta kommer vikten av resenärerna.

Hade man kunnat medge 700 ton på en 10-promillesbana, borde det ha varit möjligt att medge ca 600 ton på en 12,5-promillesbana som Västkustbanan varvid man kunnat få med sig ett 60-axlarståg så som Säo medgav.

Någon som vet mer om tekniken och besluten som gjorde att det blev som det blev?

Vagnvikt F-lok

av Kjell Friberg, Monday, April 09, 2018, 04:38 (2202 dagar sedan) @ Sven Malmberg

Omm inte mitt minne sviker mig alltför mycket hade F 602 lågspänningsreglering vid leverans medan övriga F-lok hade högspänningsreglering. Den lägre vagnvikten kan därför bero på att kontaktorströmmen måste begränsas. Lågspänningen på F 602 byttes senare till högspänningsreglering på grund av sin sämre tillförlitlighet.

Vagnvikt F-lok

av Sune Nylén, Monday, April 09, 2018, 09:50 (2202 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Så kan det vara. 602 hade nedsidesreglering till skillnad från 601 och 603, med finreglering enligt samma system som för BJ O lok. Större strömuttag skulle
nog belastat kontaktorerna för hårt vid slutning och brytning .1948 hade man planerat att ta in 602 för ombyggnad,men först i oktober 1953 kunde det tas in i Örebro. Det var klart i oktober 55. Alltså 2 år efteråt, enligt Svenska Ellok. 601 var intaget
för ombyggnad febr. 54 - juli 56 och 603 aug.56 - maj 57. Man byggde väl då också
om korgen så tre fönster blev två. :-) Sune

Vagnvikt F-lok

av Bertil Bengtsson, Monday, April 09, 2018, 20:35 (2202 dagar sedan) @ Sune Nylén

Något OT, men ändå: vet någon vilken vagnvikt som gällde för tågen 93/94 och 21/22 från/till Boden med F-lok i början på 50-talet? F ersatte då M (Mg) i dessa tåg.
Har en känsla av att ämnet avhandlats förut - men...
Berra

Vagnvikt F-lok

av LaseJ, Friday, April 13, 2018, 20:38 (2198 dagar sedan) @ Sven Malmberg

En förklaring, ehuru obestyrkt, kan vara skillnaden i transformator effekt. F loken i sitt första skede byggde ju på 3 olika principer vad gällde fjädring, axelarrangemang och den elektriska delen. Transformatoreffekten på 602 var på 2100 KvA medan 601 och 603 hade en högre kapacitet, 2200 resp 2550 KvA. Detta i kombination med, som Sune skriver, ett annat reglerings system kan ha bidragit till obehagliga temperaturstegringar i transformatorn vid fullt effekt uttag. Jämför Dm serien som hade samma begränsningar, dvs motoreffekten överskred vad transformatorn förmådde leverera. Själv har jag inga erfarenheter av icke ombyggda F maskiner. De jag kört var i ett betydligt senare skede, dessvärre också i graden av förfall... I alla fall, 650 eller 700 ton. En kämpe var hon, gamla F ... inte alltid så lätt att hantera men en stor personlighet.

Hälsar

Lasse J