Vagnvikt F-lok (Fordon: lok)
I linjeboken för den 11:e trafiksektionen, som omfattade sträckan Mjölby - Hässleholm, anges i utgåvan från 1942-06-15 att den tillåtna vagnvikten för F 601 och 603 uppgick till 700 ton. För F 602 uppgick den tillåtna vagnvikten däremot bara till 600 ton vilket inte var mer än vad en Dk fick dra på sträckan.
Sth för F och Dk/Ds var vid denna tid densamma, nämligen 100 km/h mellan Alvesta och Blädinge och 90 km/h på övriga delsträckor.
I samma linjebok, men gällande från 1949-06-01, anges den tillåtna vagnvikten för F-lok till 650 ton på sträckan.Vid denna tidpunkt hade minst 22, kanske alla 24 F-lok levererats.
1949 var den tillåtna hastigheten Mjölby - Sävsjö 90 km/h för F och Dk/Ds. Delsträckan Sävsjö - Hässleholm medgav 120 km/h för F och 100 km/h för Dk/Ds. Det gjordes ingen skillnad på de tillåtna vagnvikterna för F norr respektive söder om Sävsjö vilket man rimligen kunnat förvänta sig med hänsyn till det ökande effektuttaget vid högre hastigheter.
Handhavandeböckerna från 1945, 1947 eller 1978 ger ingen vägledning.
Frågorna man ställer sig är helt enkelt:
Varför skilde sig de tillåtna vagnvikterna mellan de tre första loken?
Varför blev slutresultatet 650 ton istället för den mer eftersträvansvärda vagnvikten om 700 ton? Byggdes de tre första loken om eller vändrades deras tillåtna vagnvikter genom ett rent skrivbordsbeslut?
Handlade det om isoleringsmaterialet i transformator- eller motorlindningar? Var begränsningen till 650 ton motiverad av externa faktorer såsom kraftmatning?