Till vilken nytta? Omkastningsspak (Järnväg allmänt)

av BD @, söndag, april 08, 2018, 19:56 (252 dagar sedan)

[image]

Tydligen har det satts upp en justeringsanordning på omkastningsspaken. Men till vilken nytta? Kolbesparing?

Bildtext:
Förarplats i Köping - Hults Järnväg, KHJ lok 4 "Dylta".

Anmärkning:
Text på framsida: "Ö.K.J Lok N:4, Cylinderdiameter 368 m/m, Slag 508 m/m, Drifhjulsdiameter 1535 m/m, Ångtryck 8,5 kg, Rostyta 0,96 m², Eldyta 54,65 m², Wigt i tjenst 22 ton, Dragkraft 1900 kg", "Kolförbrukning pr lok-km Maj [svårtolkad text]: 11,1kg i Juni 10,0, Kolbesparing för lok N:3: 25% 14%", "[svårtolkad text /75".

Text på baksida: "Gränges TGOJ Fotoarkiv År nr Dragfordon Ångloket N:R 3-4".

Fotograf: Ort/Driftplats Bandel:
Fototid -- Bolag 411 Kompletterad 2017-02-16

[image]

Till vilken nytta? Omkastningsspak

av Anders Ljung @, Uppsala, måndag, april 09, 2018, 16:00 (251 dagar sedan) @ BD

Tydligen har det satts upp en justeringsanordning på omkastningsspaken. Men till vilken nytta? Kolbesparing?

Fullt fram och fullt back vid växling, finlir med någon enstaka procent när man väl är uppe i linjehastighet?

Kan ju vara en idé som såg bra ut på pappret men inte fungerade i praktiken.

--
Anders Ljung: Dilettant på flere områden, numera även dilettantisk ångloksförare och stentorisk stins.
En väldig, enväldig och enfaldig tidtabellsläggare.

Till vilken nytta? Omkastningsspak

av Bertil Bengtsson @, måndag, april 09, 2018, 20:31 (251 dagar sedan) @ Anders Ljung

Ungefär så tänkte jag också. Påminner i så fall om regleringssystemet på tyska elektrolok under 30- och 40-talen: en "Feinregler" mellan de vanliga kopplingsstegen.
Berra

RSS-feed av trådar
powered by my little forum