Till vilken nytta? Omkastningsspak (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, April 08, 2018, 19:56 (2181 dagar sedan)

[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAM04296&Imgnr=1[/img]

[b]Tydligen har det satts upp en justeringsanordning på omkastningsspaken. Men till vilken nytta? Kolbesparing?
[/b]
Bildtext:
Förarplats i Köping - Hults Järnväg, KHJ lok 4 "Dylta".

Anmärkning:
Text på framsida: "Ö.K.J Lok N:4, Cylinderdiameter 368 m/m, Slag 508 m/m, Drifhjulsdiameter 1535 m/m, Ångtryck 8,5 kg, Rostyta 0,96 m², Eldyta 54,65 m², Wigt i tjenst 22 ton, Dragkraft 1900 kg", "Kolförbrukning pr lok-km Maj [svårtolkad text]: 11,1kg i Juni 10,0, Kolbesparing för lok N:3: 25% 14%", "[svårtolkad text /75".

Text på baksida: "Gränges TGOJ Fotoarkiv År nr Dragfordon Ångloket N:R 3-4".

Fotograf: Ort/Driftplats Bandel:
Fototid -- Bolag 411 Kompletterad 2017-02-16

[img]http://www.samlingsportalen.se/images/bakgrund_meny_del.jpg[/img]

Till vilken nytta? Omkastningsspak

av Anders Ljung, Monday, April 09, 2018, 16:00 (2180 dagar sedan) @ BD

[b]Tydligen har det satts upp en justeringsanordning på omkastningsspaken. Men till vilken nytta? Kolbesparing?
[/b]

Fullt fram och fullt back vid växling, finlir med någon enstaka procent när man väl är uppe i linjehastighet?

Kan ju vara en idé som såg bra ut på pappret men inte fungerade i praktiken.

Till vilken nytta? Omkastningsspak

av Bertil Bengtsson, Monday, April 09, 2018, 20:31 (2180 dagar sedan) @ Anders Ljung

Ungefär så tänkte jag också. Påminner i så fall om regleringssystemet på tyska elektrolok under 30- och 40-talen: en "Feinregler" mellan de vanliga kopplingsstegen.
Berra