D 432 (Fordon: lok)

av Bertil Bengtsson, Monday, April 09, 2018, 21:12 (2203 dagar sedan)

Hejsan alla elloksvänner!

I "Sidospår 1/18" är det på sidan 9 ett foto av Du 432. Loket finns idag på järnvägsmuséum i Gävle.

Leveransfoto från Motala (Samlingsportalen):
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KAFP00033&Im...
Jvm_KAFP00033

Här ett annat foto från malmbanan, också från Samlingsportalen:
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDN00806&Im...
Jvm_KBDN00806

Här ett nutida foto från Gävle.
http://www.olle-andersson.net/images/Bilder/16%20Jvm%20D%20432.jpg
Funnet på nätet: olle-andersson.net

Förutom strömavtagarna, ser ni något annat som är ändrat? Två gånger, dessutom.

Berra

D 432

av Christer Fredriksson, Monday, April 09, 2018, 21:19 (2203 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Varför är loket så matt i färgen i nuläget?

D 432

av Svante Andersson, Tuesday, April 10, 2018, 13:50 (2202 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Varför är loket så matt i färgen i nuläget?

Med tanke på hur länge sedan det var som loket blev avrustat från Du2-specen och samtidigt målat... kombinerat med icke idealisk förvaring är lokets matthet ganska naturlig.

SA

D 432

av Mattias Jansson, Monday, April 09, 2018, 22:41 (2203 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Förutom strömavtagarna, ser ni något annat som är ändrat? Två gånger, dessutom.

Berra

Plogarna kanske är det du tänker på?

D 432

av WS, Tuesday, April 10, 2018, 09:55 (2202 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Hejsan alla elloksvänner!

I "Sidospår 1/18" är det på sidan 9 ett foto av Du 432. Loket finns idag på järnvägsmuséum i Gävle.

Leveransfoto från Motala (Samlingsportalen):
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KAFP00033&Im...
Jvm_KAFP00033

Här ett annat foto från malmbanan, också från Samlingsportalen:
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDN00806&Im...
Jvm_KBDN00806

Här ett nutida foto från Gävle.
http://www.olle-andersson.net/images/Bilder/16%20Jvm%20D%20432.jpg
Funnet på nätet: olle-andersson.net

Förutom strömavtagarna, ser ni något annat som är ändrat? Två gånger, dessutom.

Berra

Vet inte vilka detaljer du har tänkt på,
men jag har hursom noterat följande:

Bild 1: Normala plogar. Skuggade siffror av rätt modell.
Bild 2: Norrlandsplog. Vanliga gula siffror av rätt modell.
Bild 3: Normala plogar. Skuggade siffror av fel och ful modell.
(Nya skuggade siffrorna har ett felaktigt grovt/brett typsnitt)

Så en fråga: Det lilla gallret längst ner,
bakom fram-hyttens förardörr, som syns tydligt
på bild 3. Fanns detta galler vid leverans? /WS/

D 432 - tågvärmedosorna

av Bertil Bengtsson, Tuesday, April 10, 2018, 13:20 (2202 dagar sedan) @ WS

Jag tänker på tågvärmedosorna!

Någon gång i fjol diskuterades här på forumet hur tågvärmedosorna blivit flyttade på Kirunas Da-lok.

Här ser man att tågvärmedosorna även flyttades upp på Kirunas D-lok. Sedan, när D-loken lämnade malmbanan, återställdes buffertplankan och tågvärmekablar osv till ursprungligt utförande. Om man böjer sig ner och tittar på baksidorna av buffertplankorna på D 432, så bör man se svetsfogar i alla fyra hörnen.

Berra

D 432 - tågvärmedosorna

av lokf, Tuesday, April 10, 2018, 13:36 (2202 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Man skar bara ur buffertbalken i de hörn där värmekabeln satt för att ge plats till tågvärmedosor. Det fanns ju redan sådana på den andra sidan strax under buffertbalken.

Björn B

D 432 - Du2

av Svante Andersson, Tuesday, April 10, 2018, 13:48 (2202 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag tänker på tågvärmedosorna!

Någon gång i fjol diskuterades här på forumet hur tågvärmedosorna blivit flyttade på Kirunas Da-lok.

Här ser man att tågvärmedosorna även flyttades upp på Kirunas D-lok. Sedan, när D-loken lämnade malmbanan, återställdes buffertplankan och tågvärmekablar osv till ursprungligt utförande. Om man böjer sig ner och tittar på baksidorna av buffertplankorna på D 432, så bör man se svetsfogar i alla fyra hörnen.

Berra

Vikrigare än dessa smådetaljer är nog att loket under period varit Du2

D 432 - Du2

av Anders Sandgren, Tuesday, April 10, 2018, 14:29 (2202 dagar sedan) @ Svante Andersson

Jag tänker på tågvärmedosorna!

Någon gång i fjol diskuterades här på forumet hur tågvärmedosorna blivit flyttade på Kirunas Da-lok.

Här ser man att tågvärmedosorna även flyttades upp på Kirunas D-lok. Sedan, när D-loken lämnade malmbanan, återställdes buffertplankan och tågvärmekablar osv till ursprungligt utförande. Om man böjer sig ner och tittar på baksidorna av buffertplankorna på D 432, så bör man se svetsfogar i alla fyra hörnen.

Berra


Vikrigare än dessa smådetaljer är nog att loket under period varit Du2

Är det inte fortfarande en Du2 fast utan multipeldosor?
Ombyggnationen till Du2 omfattade ju en del andra elektriska ombyggnationer, saker som inte är helt lätta att återställa (och dessutom inte nödvändiga att återställa heller).

D 432 - Du2

av Svante Andersson, Wednesday, April 11, 2018, 00:00 (2202 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Är det inte fortfarande en Du2 fast utan multipeldosor?
Ombyggnationen till Du2 omfattade ju en del andra elektriska ombyggnationer, saker som inte är helt lätta att återställa (och dessutom inte nödvändiga att återställa heller).

Rent funktionellt är den inte en Du2... och ska man kalla den för det ändå menar du?

SA

D 432 - Du2 - Dk?

av Anders Sandgren, Wednesday, April 11, 2018, 11:07 (2201 dagar sedan) @ Svante Andersson

Är det inte fortfarande en Du2 fast utan multipeldosor?
Ombyggnationen till Du2 omfattade ju en del andra elektriska ombyggnationer, saker som inte är helt lätta att återställa (och dessutom inte nödvändiga att återställa heller).


Rent funktionellt är den inte en Du2... och ska man kalla den för det ändå menar du?

SA

Nej, eftersom man ger illusionen av en Du. Men det är inte heller helt korrekt då loket har vissla och 'slickepottar' vilket är saker som försvann innan loket blev Du (1974, Du2 1976). Så den illusion man försöker ge är snarast en Dk.
Fast med Du's motorstyrka och Du2's styrsystem men utan multipeldosor.

Fast man måste nog vara väldigt nördig för att bry sig om det.

D 432 - Du2 - Dk?

av Martin Långström, Wednesday, April 11, 2018, 12:31 (2201 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Är det inte fortfarande en Du2 fast utan multipeldosor?
Ombyggnationen till Du2 omfattade ju en del andra elektriska ombyggnationer, saker som inte är helt lätta att återställa (och dessutom inte nödvändiga att återställa heller).


Rent funktionellt är den inte en Du2... och ska man kalla den för det ändå menar du?

SA


Nej, eftersom man ger illusionen av en Du. Men det är inte heller helt korrekt då loket har vissla och 'slickepottar' vilket är saker som försvann innan loket blev Du (1974, Du2 1976). Så den illusion man försöker ge är snarast en Dk.
Fast med Du's motorstyrka och Du2's styrsystem men utan multipeldosor.

Fast man måste nog vara väldigt nördig för att bry sig om det.

Just på D 432 är allt som kom till i ombyggnaden till Du2 borttaget. Så det är en Du sett till vilka motorer som är monterade.

Däremot så är D 444 en Du2 utan multdosor.

D 432 - Du2 - Dk?

av Anders Sandgren, Wednesday, April 11, 2018, 14:13 (2201 dagar sedan) @ Martin Långström

Är det inte fortfarande en Du2 fast utan multipeldosor?
Ombyggnationen till Du2 omfattade ju en del andra elektriska ombyggnationer, saker som inte är helt lätta att återställa (och dessutom inte nödvändiga att återställa heller).


Rent funktionellt är den inte en Du2... och ska man kalla den för det ändå menar du?

SA


Nej, eftersom man ger illusionen av en Du. Men det är inte heller helt korrekt då loket har vissla och 'slickepottar' vilket är saker som försvann innan loket blev Du (1974, Du2 1976). Så den illusion man försöker ge är snarast en Dk.
Fast med Du's motorstyrka och Du2's styrsystem men utan multipeldosor.

Fast man måste nog vara väldigt nördig för att bry sig om det.


Just på D 432 är allt som kom till i ombyggnaden till Du2 borttaget. Så det är en Du sett till vilka motorer som är monterade.

Däremot så är D 444 en Du2 utan multdosor.

Det var ju min första fråga så då klarnar det.

Betyder det alltså att strömavtagaren manövreras manuellt med spakar och inte med samma kanppar som huvudbrytaren? Det var väl så det var innan.
Jag har något minne av att även fram-back-omkopplaren ändrades vid Du2-ombyggantionen, om den var luftmanövrerad tidigare och blev elmanövrerad. Men jag är osäker på detta.
Det tillkom väl även ett larm från multloket (blindaxel?) samt amperemeter för motorström på detta tror jag.

Med den stora mängden lok och långa tillverkningsperiod samt driftperiod så finns det underlag för individuella avvikelser. Vid återställninen kommer också frågeställningen om man vill visa individen eller typen, vilket kan vara relevant i detta fall då det onekligen är en Du i ett äldre utförande trots att just 432 var Dk då. Men det fanns andra individer som var Du i detta utförande varför det blir rätt 'i princip' ändå. Resultatet är ju snyggt oaktat invändiga detaljer vilket även gäller 444. Och det är ganska få som ser skillnaden.

Sedan är det ju väldigt historiskt inkorrekt med GSM-R, ATC och en del annan numera påbjuden utrustning men sådant krävs ju om man inte bara skall parkera dem i en utställningshall...