Efterlysning - Bild på stationsbyggnad Hässelby Vst (SLJ) (Fotografier/bildfrågor)

av Rolf Nordin, Wednesday, April 11, 2018, 17:22 (2200 dagar sedan)

Hej,

Jag söker efter bilder på Hässelby Villastads (SLJ/SWB) stationsbyggnad från gatusidan. Stationen hette ursprungligen Riddersvik. 1920 byggdes stationshuset om och samtidigt byttes namnet till H-by Vst. Det finns mängder av bilder från spårsidan (bl a på Samlingsportalen m fl) men ännu har jag inte hittat bra bilder från gatusidan. Både gamla som nya bilder är intressanta och även ritningar.

Efterlysning - Bild på stationsbyggnad Hässelby Vst (SLJ)

av Soren W, Thursday, April 12, 2018, 17:30 (2199 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Ja, sådana bilder verkar vara mycket ovanliga.

Jag la ut det här kortet, taget 1971, på Facebook-gruppen "Hässelby i bilder" för något år sen. Jag fick då reaktioner i stil med "unikt kort" etc.
Om jag inte minns helt fel, som kom det strax efteråt ett annat kort, i svartvitt, som dock var rätt så tekniskt dåligt.


[image]

Efterlysning - Bild på stationsbyggnad Hässelby Vst (SLJ)

av Rolf Nordin, Sunday, April 15, 2018, 12:13 (2196 dagar sedan) @ Soren W

Ja, visst! Jag efterlyste för nästan 1 år sedan på detta forum. Minnet är kort ibland.

Dina bilder finns nu upplagda på Henriks sida om gamla Hässelby. (Vilket du säkert redan har upptäckt.) Hässelby Villastads jvstn

Efterlysning - Bild på stationsbyggnad Hässelby Vst (SLJ)

av Rolf Nordin, Monday, April 16, 2018, 20:23 (2195 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Kanske signaturen "53 Wadsten" har tagit bort sitt inlägg nyssens. ;-)

1958 hade tunnelbanan byggts ut till Hässelby Strand och det gick buss nr 119 till Hässelby Villastad. Jag tror det var typ 4 km dit. Bussen gick sedan vidare upp till Backlura. Vissa turen gick till Lövstaanläggningarna (tror jag).

Hoppas detta var svar på din fundering.

Efterlysning - Bild på stationsbyggnad Hässelby Vst (SLJ)

av 53 Wadsten, Tuesday, April 17, 2018, 13:37 (2194 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Nej det har han icke gjort.