Hur många spår på Göteborg Västgöta? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Thursday, April 12, 2018, 09:14 (2178 dagar sedan)

På den länkade bilden ser man två spår som leder bort mot VGJ stationshus som syns i bakgrunden. Jag har alltid fattat det som att VGJ spåren gick till höger om huset, har för mig jag sett bild/bilder på det med rälsbusståg. Hur många plattformsspår hade VGJ vid Göteborg Västgöta / Centralen?

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB02618

Hur många spår på Göteborg Västgöta?

av Sune Nylén, Thursday, April 12, 2018, 09:26 (2178 dagar sedan) @ K Lemming

Det fanns en plattform med ett spår på vardera sidan. Där har jag många gånger stått och tittat på ångloken. Den låg mittför stationshuset när du kom ut. Nu
spårvagnslinje för snabbspårvägen förbi Kroken. Lite efter att plattformen slutat, kanske i höjd med gamla ställverket fanns ett eller två uppställningsspår för psv :-) Sune

Hur många spår på Göteborg Västgöta?

av Ulfe, Thursday, April 12, 2018, 09:33 (2178 dagar sedan) @ K Lemming

På den länkade bilden ser man två spår som leder bort mot VGJ stationshus som syns i bakgrunden. Jag har alltid fattat det som att VGJ spåren gick till höger om huset, har för mig jag sett bild/bilder på det med rälsbusståg. Hur många plattformsspår hade VGJ vid Göteborg Västgöta / Centralen?

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB02618

Inget svar på frågan, här är en bild från 1967.
[image]

Hur många spår på Göteborg Västgöta?

av yngve nilsson, Thursday, April 12, 2018, 10:29 (2178 dagar sedan) @ Ulfe

Svar till Uffe.
Visst var det svar. Det var två spår in till Göteborg Västgöta station. Det högra utanför bild är spår 1 och detta är normalspårigt. Ångtåget står på spår 1s och det andra kallades spår 2s. Under loktågstiden måste tågen backats ner till resp. spår och ankommande tåg har antingen backats upp eller hämtats av växelmaskinen.

Hur många spår på Göteborg Västgöta?

av Lars Ågren, Thursday, April 12, 2018, 11:34 (2178 dagar sedan) @ yngve nilsson

Det fanns även ett ganska stort lokstall. Inne på tågexpeditionen fanns ett elektriskt ställverk.

Hur många spår på Göteborg Västgöta?

av K Lemming, Thursday, April 12, 2018, 13:40 (2178 dagar sedan) @ yngve nilsson

Tack för all info alla. Så där spår 1 ligger har det aldrig varit smalspår? Jag har alltid haft uppfattningen att även där var ett smalspår.

Hur många spår på Göteborg Västgöta?

av Sune Nylén, Thursday, April 12, 2018, 14:50 (2178 dagar sedan) @ K Lemming

Nja! Han syftade nog på bredspåret på SJ till höger. Det är spår 1 på Gbg. C.Strax före utfartsljussignalerna på ritningen ser du också den växel och det spår som jag nämnde som uppställningsspår för psv. I det vita huset som ligger på Burggrevegatan, och där Motorverken, Svenska Philips Axa kvarn Clarholm och Bergman m. fl. huserade ,gatan som går parallellt med bangården, arbetade jag ett antal år kring 1950.så jag hade bra koll.Synd att jag inte ägde någon kamera då
:-) Sune

Hur många spår på Göteborg Västgöta?

av K Lemming, Thursday, April 12, 2018, 23:18 (2178 dagar sedan) @ Sune Nylén

Nja! Han syftade nog på bredspåret på SJ till höger.

Ja ,det var just Spår 1 på normalspåret (SJ) jag utifrån bild/bilder jag sett med Ybo5p tåg jag uppfattat det som att även det en gång varit smalspår och sen breddats. Men det har alltså uppenbarligen varit en misstolkning av bilden från min sida då det måste ha varit Spår 1s som Ybo5p tåget stått på på bilderna jag sett.

Hur många spår på Göteborg Västgöta?

av Anders Nordebring, Thursday, April 12, 2018, 15:57 (2178 dagar sedan) @ yngve nilsson

Svar till Uffe.
Visst var det svar. Det var två spår in till Göteborg Västgöta station. Det högra utanför bild är spår 1 och detta är normalspårigt. Ångtåget står på spår 1s och det andra kallades spår 2s. Under loktågstiden måste tågen backats ner till resp. spår och ankommande tåg har antingen backats upp eller hämtats av växelmaskinen.


Skyltades och annonserades spåren också 1s respektive 2s?

Hur många spår på Göteborg Västgöta? Angeredsbanan

av Leif B, Thursday, April 12, 2018, 17:33 (2178 dagar sedan) @ Markus Frisén

http://www.ekeving.se/r/bgd/TKP/T-1943_GOteborg_central.jpg

Jag kan bidra med denna skiss.

Kan väl tillägga att under Angeredsbanans första år så anämndes den gamla smalspårsplattformen av spårvagnar.

Här finns några bilder med spårvagnar på Göteborg Västgöta (som hette "Polhemsplatsen" som spårvagnshållplats) och spåvagnsdepån "Odinshallen", där verkstadsbyggnaden var VGJ:s gamla ångloksstall "Odinsstallet", dock med vändskivan utbytt mot växlar.

Hur många spår på Göteborg Västgöta? Angeredsbanan

av Sune Nylén, Thursday, April 12, 2018, 21:58 (2178 dagar sedan) @ Leif B

En rättelse. Texten Västgötabanan var grön. så även "Neonljuset", fast neon ger rött ljus vill jag minnas :-) Sune

Hur många spår på Göteborg Västgöta? Angeredsbanan

av Krister P, Saturday, April 14, 2018, 00:31 (2177 dagar sedan) @ Sune Nylén

Om Neon.
Ren neongas kan bara lysa med röd-orange ljus.
De rör som lyser med denna färg är således ren neongas.
Vill man ha andra färger har man en gas som lyser ljusblått och består av 75% Argon 15% neon och 10% krypton samt kvicksilverånga som ger en UV strålning.
På insidan av neonröret har man då ett s.k. lyspulver som bl.a. består av olika metaller vilket får det att lysa i olika färger. Dessa rör är vita då de inte lyser.
Sedan finns det s.k. filterglas där själva glaset är färgat rakt igenom utan lyspulver och lyser då med glasets färg vilket det även har när röret är släckt.

Hur många spår på Göteborg Västgöta? Angeredsbanan

av K Lemming, Thursday, April 12, 2018, 23:30 (2178 dagar sedan) @ Leif B

Bilden/bilderna jag sett med Ybo5p tåg var tagna ur samma vinkel som översta bilden på länken. Detta har jag alltid tolkat som att spåret var där normalspåriga Spår 1 ligger. En feltolkning helt enkelt.
Tack för en intressant länk f.ö.

Hur många spår på Göteborg Västgöta? Angeredsbanan

av Anders Sandgren, Friday, April 13, 2018, 10:15 (2177 dagar sedan) @ Leif B

Det var väl den banan som trafikerades med en kombination av enriktnings vänster- och högertrafikvagnar genom att de kopplades 'rygg mot rygg' så att man hade förarhytt åt båda hållen men bara dörrar på ena sidan. Hållplatserna fanns bara på ena sidan så då gick det bra med dörrar bara på ena sidan. Jag antar att det vid trevagnståg kunde vara två vänster och en höger eller tvärtom.
M25Av resp M25Ah tror jag var litterat för Angeredsvagnarna.

Hur många spår på Göteborg Västgöta? Angeredsbanan

av Bengt H, Friday, April 13, 2018, 22:44 (2177 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det var väl den banan som trafikerades med en kombination av enriktnings vänster- och högertrafikvagnar genom att de kopplades 'rygg mot rygg' så att man hade förarhytt åt båda hållen men bara dörrar på ena sidan. Hållplatserna fanns bara på ena sidan så då gick det bra med dörrar bara på ena sidan. Jag antar att det vid trevagnståg kunde vara två vänster och en höger eller tvärtom.
M25Av resp M25Ah tror jag var litterat för Angeredsvagnarna.

Det kunde även vara fyra vagnar. Normalt var det bara en högervagn i tågen och resten vänstervagnar. En bild från Hjällbo vårvintern 1972.

[image]

Hur många spår på Göteborg Västgöta?

av Sven A, Thursday, April 12, 2018, 20:43 (2178 dagar sedan) @ K Lemming

Annars är historiska flygfoton på Eniro också en bra hjälp.
Flygfoto Göteborg