Storstupet 1978 (Fotografier/bildfrågor)

av Gunnar Ekeving, Saturday, April 14, 2018, 23:54 (2175 dagar sedan)

I juni 1978 besökte jag Storstupet vid Inlandsbanan norr om Orsa. Dessvärre sent på kvällen, så bilderna blev inte helt bra:

[image]

[image]
Bro över Emån. Bron enligt tillverkarskylt byggd av Göteborgs Mekaniska Werkstad 1902.

En bit norr om bron hade det funnits en militärmötesplats; enligt Järnvägsdata hade infrastrukturen för denna tagits bort 1973. Semaformasterna fanns dock kvar ännu 1978. Det var lokalställda envingade semaforer. Semaforvingarna var inlagda i det vattentorn som fanns ungefär mitt på den tidigare mötesplatsen.

[image]
Vattentornet var i lite dåligt skick, och vattenkastarröret hade slängts i diket. Inne i tornet fanns dock varmluftspumpen, enligt tillverkarskylt byggd av Maschinenfabrik Alexander Morski i Eilenburg år 1907.

[image]
Norr om f d norra växeln fanns banvaktstugan Storstupet
[image]

Tandsjöborg längre norrut har ett vattentorn av samma typ;
[image]
Även denna bild från juni 1978

Storstupet 1978

av 53 Wadsten, Sunday, April 15, 2018, 09:31 (2175 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Bild 5 är väldigt fin med de solbelysta blanktrådarna, rälsvandringgsskydden och stationsbyggnaden. En linje med korta räler.

Storstupet 1978

av IngvarH, Tuesday, April 17, 2018, 19:42 (2173 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

I juni 1978 besökte jag Storstupet vid Inlandsbanan norr om Orsa. Dessvärre sent på kvällen, så bilderna blev inte helt bra:

Bilderna blev väldigt bra. :-) Du utnyttjade förutsättningarna på bästa sätt till din fördel!