Stenstolpar utmed Karlskrona - Växjö - Alvesta (Bana)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Monday, April 16, 2018, 12:39 (2201 dagar sedan)

Först tänkte jag ställa en fråga men vi räknade ut svaret! Bilder kommer ändå.

Utmed banan Karlskrona - Växjö - Alvesta finns på många platser en stenstolpe som ungefär stämmer överens med dagens km-tavlor. Linjen är ju omlagd på vissa sträckor så det haltar lite.

Det visar sig att siffrorna stämmer med avståndet från Karlskrona i riktning mot Växjö.

Här två bilder från Hovmantorp. Med lite bildbehandling går det se att det står 89 vilket stämmer.

Andra banor med stenstolpar som km-påle är Blekinge Kustbana och Säröbanan. Fler?

Lindman

[image]

[image]

Stenstolpar utmed Karlskrona - Växjö - Alvesta

av morrgan, Monday, April 16, 2018, 15:10 (2201 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Även BJ Bergslagsbanan hade stenstolpar km 0 i Falun och över km 450 i Göteborg Norra. Själv har jag stolpe km 4 utanför mitt hus. Denna sten fick jag i födelsedagspresent då den var slängd i slänten = slopad på banvallen utanför Falun. Bild kommer.

morrgan

Stenstolpar utmed Karlskrona - Växjö - Alvesta

av Per Wirback, Monday, April 16, 2018, 16:02 (2201 dagar sedan) @ morrgan

Även BJ Bergslagsbanan hade stenstolpar km 0 i Falun och över km 450 i Göteborg Norra. Själv har jag stolpe km 4 utanför mitt hus. Denna sten fick jag i födelsedagspresent då den var slängd i slänten = slopad på banvallen utanför Falun. Bild kommer.

morrgan

Uppsala Länna järnväg har stenstolpar kvar.

De sitter mitt för dagens "vanliga" km tavlor, och är målade med samma kilometertal, men det är inte orginalplaceringen.

ULJ hade från början kilomtrering från Uppsala och utåt. Någon gång för väldigt länge sedan omkilometrerades banan med km 0 på Stockholm Ö, och då blev det förutom vändning av riktning även flytt av de hela kilometerpunkterna.
När de kompletterande "vanliga" kilometertavlorna i plåt kom upp är okänt för mig.

/Per

Stenstolpar utmed Karlskrona - Växjö - Alvesta

av Tommy Texius, Tuesday, April 17, 2018, 10:25 (2200 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

På sträckan Växjö - Tingsryd, numera cykelled, finns en del sådana stenstolpar kvar.

Stenstolpar utmed Karlskrona - Växjö - Alvesta

av svartamolnet, Tuesday, April 17, 2018, 10:35 (2200 dagar sedan) @ Tommy Texius

Javisst, här en bild från km. 27 vid f.d. Snappahem station.[image]
Ursäkta bildstorleken, det gick för fort.

Stenstolpar utmed Karlskrona - Växjö - Alvesta

av yngve nilsson, Wednesday, April 18, 2018, 10:30 (2199 dagar sedan) @ svartamolnet

Även på Växjö-Tingsryd fanns stenstolpar utmed banan. Dessa såg snarare ut som vanliga grindstolpar vilka man målat ett nummer på.

Stenstolpar utmed Karlskrona - Växjö - Alvesta

av Staffan Eriksson, Friday, April 20, 2018, 22:34 (2197 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

SGGJ Sala - Hagaström har många stenstolpar kvar. Skiljer nån meter mot SJ:s kilometerstolpar som är avsågade, men stenstolparna var väl besvärligare att ta bort.