Sovvagnsreklam 1957 (Fordon: vagnar)

av Gunnar Ekeving @, måndag, april 16, 2018, 22:00 (188 dagar sedan)

Annons för Kockums sovvagnar i Nordisk Järnbanetidskrift 1957 nr 7:
[image]
Jag har visserligen åkt sovvagn en hel del, men dessvärre ytterst sällan vilat ljuvligt i SJ:s sovvagnar. Ofta har det varit alltför mjukt men knappast tyst. Och enda sättet att få en luftig sovmiljö har varit att ha fönstret nerdraget under hela resan (jag har oftast åkt i singlekupé så inga andra passagerare har utsatts för drag).

Kvinnorna på bilden verkar heller inte se fram mot sin sovvagnsnatt; damen i underslafen har ett missnöjt ansiktsuttryck (kan i och för sig ha orsakats av det hon läser). Kvinnan som just kommer in i kupén verkar vara synnerligen skeptisk. Hon stirrar missnöjt på klädkrokarna på väggen. Den redan installerade resenären nonchalerar hon helt. Och bakom damen i dörren syns en hotfull skugga - är det sömnlöshetens spöke som lurar i korridoren?

Sovvagnsreklam 1957

av A.Svenson @, måndag, april 16, 2018, 22:20 (188 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hej!

Man kan också undra vilken målgruppen för reklamen var med undantag av Norska och Finska statsbanorna. Har sovvagnar förekommit i Danmark. Vem i övrigt skulle bli sugen att köpa lite sovvagnar?

MVH!
Anders S

Sovvagnsreklam 1957

av Lennart Petersen @, tisdag, april 17, 2018, 02:08 (188 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

Man kan också undra vilken målgruppen för reklamen var med undantag av Norska och Finska statsbanorna. Har sovvagnar förekommit i Danmark. Vem i övrigt skulle bli sugen att köpa lite sovvagnar?

MVH!
Anders S

Visst har det funnits både sov och ligvagnar i Danmark och det gick nattåg på sträckorna Köpenhamn-Esbjerg och Frederikshavn fram till att Stora bältförbindelsen var klar. Och ovanpå det naturligtvis alla internationella förbindelser söderut och mot Sverige-Norge .
Och vi kan väl förmoda att reklamen vänder sig till handläggare och beslutsfattare hos främst SJ .

Sovvagnsreklam 1957

av A.Svenson @, tisdag, april 17, 2018, 07:52 (188 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tack Lennart för klarläggandet!

Jag körde Rst 467/468 (nattåg Kph-G-Os) både norr och söder om Göteborg många gånger. Mindes bara danska sittvagnar men Din text framkallade en minnesbild av ett foto på nyreviderad vagn i djupblått med dekor av stjärnor och måne. Kan det stämma eller halicunerar jag?

Hlsn.
Anders

Sovvagnsreklam 1957

av Thomas K Ohlsson @, tisdag, april 17, 2018, 08:33 (188 dagar sedan) @ A.Svenson

Tack Lennart för klarläggandet!

Jag körde Rst 467/468 (nattåg Kph-G-Os) både norr och söder om Göteborg många gånger. Mindes bara danska sittvagnar men Din text framkallade en minnesbild av ett foto på nyreviderad vagn i djupblått med dekor av stjärnor och måne. Kan det stämma eller halicunerar jag?

Hlsn.
Anders

[image]

Litt Bcm - användes bland annat i skidtågen till Österrike.
(Bild från modelltågstillverkaren Roco)

/TKO

Sovvagnsreklam 1957

av Jonny Saljefeldt @, tisdag, april 17, 2018, 10:06 (188 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Litt Bcm - användes bland annat i skidtågen till Österrike.
(Bild från modelltågstillverkaren Roco)

/TKO

DSB hade även några begagnade brittiska sovvagnar som gick i inrikes nattågstrafik de sista åren.

Dessutom var DSB medlem i TEN-poolen och ägde ett antal tyskbyggda sovvagnar för den internationella trafiken. Det är en sådan vagn som syns i bildens högerkant:

[image]

Sovvagnsreklam 1957

av -RB- @, tisdag, april 17, 2018, 13:22 (187 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Reklamen från Kockums kan vara ett stöd för tidsningen. I DJK Jernbanen hade Scandia i många år en stående annons . Var det inte ASEA annonser i SJK TÅG ibland ?

mvh Rolf Berg

Sovvagnsreklam 1957

av Lennart Petersen @, tisdag, april 17, 2018, 16:30 (187 dagar sedan) @ -RB-

Reklamen från Kockums kan vara ett stöd för tidsningen. I DJK Jernbanen hade Scandia i många år en stående annons . Var det inte ASEA annonser i SJK TÅG ibland ?

mvh Rolf Berg

Ja , säkert var mycket av den här reklamen lite av sponsring . Man fann det väl svårt att lämna ett direkt bidrag men en annons gick alltid. Även om det nu var få lokköpare bland TÅG läsare.

Sovvagnsreklam 1957

av Gunnar Ekeving @, tisdag, april 17, 2018, 22:32 (187 dagar sedan) @ Lennart Petersen
edited by Gunnar Ekeving, tisdag, april 17, 2018, 22:37

Ja , säkert var mycket av den här reklamen lite av sponsring . Man fann det väl svårt att lämna ett direkt bidrag men en annons gick alltid. Även om det nu var få lokköpare bland TÅG läsare.

I Nordiska järnvägsmannasällskapet, som gav ut Nordisk Järnbanetidskrift, fanns det troligen några dussin lokköpare och vagnköpare, alltså högre järnvägstjänstemän som hade någon form av inflytande vid upphandling av rullande materiel. Det var ju mest beslutsfattare i vid bemärkelse som var medlemmar i organisationen, numera kan väl alla som så önskar bli medlemmar.

Det fanns annonser av olika slag, t ex i nummer 11 från 1957:

Vognfabriken Scandia, 1 och 2 kl sittvagnar till DSB
Söderfors bruk; stål, hårdmetallverktyg mm
Malcus lyftverktyg; lyftbock och sänkgravsdomkraft avbildade i annonsen
Norsk Spisevognselskab gör reklam för Grand Hotell Bellevue i Åndalsnes
SAB bromsregulatorer, fjädrande hjul mm
H Clausen papirforretning, Oslo (telegramadress: PROTOKOL)
Rodelökkens maskinverkstad & Jernstöperi, Oslo (spårväxlar, ljussignaler mm)
SKABO jernbanevognfabrik, leverantör till NSB sedan 1864
Nitroglycerincompagniet i Oslo
Strömmens vaerksted, elektrostålverk, jernbanevognfabrikk
Christiania Spigerverk, varmforsinkning
ASEA "Ladda Edra batterier"
Fleischmann - det enda rätta spåret, Sveriges största autentiska modelljärnväg "Älvsjö - Stockholm Södra" på Järnvägsmuseet

Jag tror inte det är lika stor spridning på annonsörerna i dagens Järnbanetidskrift, men sannolikt handlar det fortfarande i många fall om sponsring kombinerad med marknadsföring.

Sovvagnsreklam 1957

av 53 Wadsten @, Norrköping, tisdag, april 17, 2018, 06:19 (188 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving
edited by 53 Wadsten, tisdag, april 17, 2018, 06:31

WL3 tillhörde de bekvämaste sovvagnarna med BREDA bäddar, precis som Wagon Lits och DSG.

WL3 gick sällan på Malmö, snarare Helsingborg och København så det gällde att försöka boka in sig på vagn 70 i S-201/202 som var en WL1 från 1965. Reste mycket med dessa nattåg 1972-73.

Sovvagnsreklam 1957

av A.Svenson @, tisdag, april 17, 2018, 08:04 (188 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hej Gustav!

Reste mycket i tjugoårsåldern låter som värnpliktsresor?? Gällde VPL10-biljetterna för nattåg också på sydliga relationer? Till Norrland var det ju en nödvändighet men då var det väl liggvagn?

MVH!
Anders S

Sovvagnsreklam 1957

av 53 Wadsten @, Norrköping, tisdag, april 17, 2018, 13:28 (187 dagar sedan) @ A.Svenson

Åkte gratis Stockholm-Malmö-Falsterbo på mitt interrailkort sommrarna 72 73, inköpt på København H.

Sovvagnsreklam 1957

av tobbe @, tisdag, april 17, 2018, 21:33 (187 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hur många spegelskåp kan finnas kvar idag. Lampa för 24v ordnar belysningen. Jag har ett av dessa som barskåp i vardagsrummet och belysningen sker via en 12v Fleischmanntransformator och då lyser den bara med halv styrka och tänds via timer. Ett ovanligt skåp i hemmiljö med mysbelysning och minner om den tid man jobbade i WL1 och andra äldre sovvagnstyper som sovvagnskonduktör.
tobbe

Sovvagnsreklam 1957

av 53 Wadsten @, Norrköping, onsdag, april 18, 2018, 03:41 (187 dagar sedan) @ tobbe

En sak var äcklig i sovkupéerna nämligen "pissepottan" under tvättstället, det var endast vi karlar som kunde utnyttja den, kvinnfolket var hänvisade till toan i vagnsänden, gubevars är detta äckel borta.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum