Tågsammansättningar? Tidtabellsböcker? (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Thursday, April 19, 2018, 19:07 (2191 dagar sedan)

Jag undrar var man kan hitta sådant som historiska tågsammansättningar, men jag är inte alldeles säker på var jag kan få svar på mina frågor.

Om jag som exempel undrar över något i den här stilen: Hur såg enligt planen P 1707 Älmhult - Malmö ut i sommartidtabellen 1931? Dragkraft? Vilka vagnar? Är det i tidtabellsböcker man kan hitta den sortens uppgifter? Eller finns någon bättre källa?

Tidtabellsböcker en masse finns som jag förstått det arkiverade på Jvm (där jag varit och kollat tidigare, dock ej just i sådana grejer), eller finns det rentav on-line-resurser för sådana uppgifter?

Tågsammansättningar? Tidtabellsböcker?

av Thomas Tell, Thursday, April 19, 2018, 20:29 (2191 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag undrar var man kan hitta sådant som historiska tågsammansättningar, men jag är inte alldeles säker på var jag kan få svar på mina frågor.

Om jag som exempel undrar över något i den här stilen: Hur såg enligt planen P 1707 Älmhult - Malmö ut i sommartidtabellen 1931? Dragkraft? Vilka vagnar? Är det i tidtabellsböcker man kan hitta den sortens uppgifter? Eller finns någon bättre källa?

Tidtabellsböcker en masse finns som jag förstått det arkiverade på Jvm (där jag varit och kollat tidigare, dock ej just i sådana grejer), eller finns det rentav on-line-resurser för sådana uppgifter?

Loken hittas i tidtabellsboken och vagnarna i bihanget normalplaner.
/tell

Tågsammansättningar? Tidtabellsböcker?

av Jan Frelin, Thursday, April 19, 2018, 21:43 (2191 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Fint att handduksförsörjningen förklaras i samma bihang.

Tågsammansättningar? Tidtabellsböcker?

av Kjell Aghult, Friday, April 20, 2018, 05:48 (2191 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ett exempel på normalplaner (Västgötasmalspåren 1950). Har dessvärre inte tillgång till någon mer normalplan än just denna, men Järnvägsmuseet borde ha ett stort antal normalplaner.

Det var den gamla, klassiska uppställningen, med rutor och tabellariska omloppsplaner. Efter
USA-mönster infördes så "krysstabeller" med veckodagarna vågrätt och vagnarna lodrätt.
Omloppsplanerna ritades nu grafiskt (som för loken).

För rena lokaltåg förenklades successivt sammansättningarna (Inte minst p g a 50-och 60-talens
trafikminskning). Oftast räckte det senare med vagnuppräkning, med en enda rad per tåg.

Tågsammansättningar? Tidtabellsböcker?

av Peter Lidskog, Friday, April 20, 2018, 00:51 (2191 dagar sedan) @ Thomas Tell

Järnvägsmuseet har Normalplaner från circa 1912 till circa 1956. 1923 till 1933 finns skannat på samlingsportalen. Normalplaner för spridda årgångar från 1960 till 1980 för II Distriktet har jag hittat på Landsarkivet i Göteborg.

Tjänstetidtabeller från 1899 till 1908 har jag hitta på SKJ arkiv i Sollentuna. Tjänstetidtabeller från 1912 till 1958 finns på Järnvägsmuseet. Tjänstetidtabeller fån 1960 till 1979 har jag hittat på SJK arkiv i Sollentuna.

Lok och vagnanvändning före 1900 är svårare att hitta, efter många besök på både Landsarkivet och Riskarkivet har jag hittat enstaka år här och där, men många gånger finns bara följebrevet som säger att planerna skickats från distrikten till centrala organisationen. Man får lätt uppfattningen att vad som finns kvar är sådant som man missat att slänga vid gallring i arkiven.

Dessa uppgifter representerar vad jag hittat under de senaste 10 åren eller så. Jag har sett uppgifter på att vissa delar av SJKs arkiv överförts till Järnvägsmuseet, men förhoppningsvis har inget försvunnit.

MVH
Peter

Tågsammansättningar? Tidtabellsböcker?

av 53 Wadsten, Friday, April 20, 2018, 09:25 (2191 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Finns det möjligen sammansättning och tidtabellsbok för Stockholm C(Cst) 169-170 1969-70
tillgänglig. Intresserad av Xt 9 Vikingens sammansättning.

Tågsammansättningar? Tidtabellsböcker?

av Mattias Jansson, Friday, April 20, 2018, 11:40 (2191 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Finns det möjligen sammansättning och tidtabellsbok för Stockholm C(Cst) 169-170 1969-70
tillgänglig. Intresserad av Xt 9 Vikingens sammansättning.

Svar du fick 20 september 2015

Tågsammansättningar? Tidtabellsböcker?

av 53 Wadsten, Friday, April 20, 2018, 13:26 (2191 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tydligen fanns det plats för 68 axlars tågsätt inkluderat lok på spår 11 Cst.

Tågsammansättningar? Tidtabellsböcker?

av Sune Nylén, Saturday, April 21, 2018, 05:07 (2190 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ja, det är ju möjligt, men 14 vagnar med 4 axlar blir väl 56, och inte 68.:-( Sune

Tågsammansättningar? Tidtabellsböcker?

av 53 Wadsten, Saturday, April 21, 2018, 09:31 (2190 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det och Snt 94 Nordpilen var väl de längsta resandetågen som gick från Cst.