SJF 333, vilka nummer hade författningen på RB:s fordon. (Fordon: lok)

av 53 Wadsten, Thursday, April 26, 2018, 16:16 (2191 dagar sedan)

Vilket/vilka nummer hade de elektriska dragfordonen på RB, Xoa2-Xoa9p, samt elektroloken
3251-55. Läser att loken Litt Ub och Uc har nummer 28(333.28).

RB tillämpade SJF (SJ:s författningssamling handhavande av dragfordon fram till 1992).

SJF 333, vilka nummer hade författningen på RB:s fordon.

av Kjell Aghult, Thursday, April 26, 2018, 16:39 (2191 dagar sedan) @ 53 Wadsten

RB tillämpade SJF (SJ:s författningssamling handhavande av dragfordon fram till 1992).

Förlåt min klåfingrighet. Men namnet SJ Författning slopades redan vid 1964 års omorganisation: Ansågs redan då omodernt. Därefter utlästes SJF som SJ Föreskrift.

Samtidigt omnumrerades SJF-samlingen. Hittills numren satts i ungefär tillkomstordning.
Nu infördes ämnesnumrade 100-serier. Där t ex 600 stod för drifttjänst och 800 för marknadsföring. 300 kallades det något oprecisa "objektförvaltning". Där låg också
SJF om vagnvågar, ställverksmanövrering etc.

Författning eller föreskrift

av Stefan Isaksson, Thursday, April 26, 2018, 20:20 (2191 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hehe, jag tror inte distinktionen mellan författning och föreskrift hade sjunkit in på RB. Jag har också läst SJF som SJ författningssamling, och jag lärde mig nog huvuddelen av järnvägsterminologin av äldre herrar på RB utbildningsavdelning i slutet av 70-talet.

Det hör till saken att Roslagsbanan i princip trafikerades efter de SJ bestämmelser som gällde vid försäljningen till SJ 1972 fram till 1981 då ett eget regelverk etablerades, i alla fall vad gällde säo, men antar jag även andra föreskrifter.

Nåja nu när jag börjar tänka på saken, skulle vi bläckändra SJF 050 (Elskyddsföreskrifter) till något annat, RB 3 eller något i den stilen (ännu en föreskrift som bara var delvis relevant på Roslagsbanan).

SI