Stationers klassificering (Järnvägspersonal)

av Ola Almquist, Wednesday, May 02, 2018, 21:42 (2180 dagar sedan)

1921 års uniformsreglemente vid EJ finns här. I detta nämns stationer av klass 1-8. När infördes denna klassificering? I tidiga järnvägsmatriklar upptas ofta stationsinspektor, stationsmästare etc. även på enskilda järnvägar.

Tack på förhand!
Ola

Stationers klassificering

av Sune Nylén, Wednesday, May 02, 2018, 23:36 (2179 dagar sedan) @ Ola Almquist

NÄR det infördes vet jag ej. Däremot fanns det två olika system. Till och med inom Tfvgdg. BJ och GDJ räknade som SJ. Över klass Bs G till 1930 med Överinspektor samt 1,2 3,4 som förestods av Stationsinspektor samt 5,6 och 7 med Stationsmästare, sedan fanns det på stationer som minskat så i betydelse på senare tid - 30 talet - att de förestods av kontorsbiträden kontorister eller stationsförmän eller som 1942 Klenshyttan, Skatviken, Brattforshyttan, Mölnbacka och Vålberg, av stationskarlar.
Kil Fryksdalen och Södra Dalarnes i överensstämmelse med bestämmelserna i Centralt Avtal mellan Sv. J. Arbetsgivareförening och Kontorspersonalförbundet. De räknade åt andra hållet, så något generellt svar kan jag inte ge. Ännu krångligare var beräkningsgrunderna för klassificering. I mitten av 40 talet vill jag minnas man vände på det så 1 klass var minst station och 8 de. störst.

Stationers klassificering

av Lars Ågren, Thursday, May 10, 2018, 09:37 (2172 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vid BJ infördes klassificering av stationerna 1907 genom en ny lönestat, som godkändes den 21 augusti detta år. Den gällde retroaktivt från årets början. Detta enligt BJ historik 1872-1922, sid 421. Andra järnvägar följde efter senare. Vid SJ klassificerades stationerna fr o m den 1 januari 1898.