När infördes "bondfångare"? (Järnväg allmänt)

av Harald, Thursday, May 03, 2018, 18:23 (2156 dagar sedan)

Jag har trott att "bondfångarna" infördes från eldriftens början, men se på den här bilden där man längst ned till vänster ser Västkustbanans korsning med Dämmevägen i Göteborg. Banan är dubbelspårig och således även elektrifierad eftersom elektrifieringen kom 1936 och dubbelspåret 1939. Men man ser inga "bondfångare" vid korsningen.

[image]

Bild med Creative Commons BY 4.0 licens från Åke Kvillerts bildarkiv, Folkrörelsernas arkiv, Region- och Stadsarkivet Göteborg.

När infördes "bondfångare"?

av Mattias Jansson, Thursday, May 03, 2018, 18:55 (2156 dagar sedan) @ Harald

Jag har trott att "bondfångarna" infördes från eldriftens början, men se på den här bilden där man längst ned till vänster ser Västkustbanans korsning med Dämmevägen i Göteborg. Banan är dubbelspårig och således även elektrifierad eftersom elektrifieringen kom 1936 och dubbelspåret 1939. Men man ser inga "bondfångare" vid korsningen.

Jag kan inte förklara just den där bilden, men redan från provdriften på Värtabanan 1905-1907 fanns bondfångare i någon form, det finns dokumenterat på bild, bland annat en litet otydlig här nästan längst ned på sidan. Jag har sett en bättre där man tydligt ser vilken text som står, men den kunde jag inte hitta just nu.

När infördes "bondfångare"?

av Bengt H, Thursday, May 03, 2018, 19:34 (2156 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Inte heller något svar, men en bild som visar de simpla bondfångare som fanns på Göteborg - Borås järnväg. Rya hållplats maj 1970

[image]

När infördes "bondfångare"?

av Gunnar Ekeving, Thursday, May 03, 2018, 20:58 (2156 dagar sedan) @ Bengt H

"Bondfångare" förekom som nämnts redan vid SJ elektriska försöksdrift. Jag undrar om de inte infördes som standard om inte vid Malmbaneelektrifieringen så i varje fall under 1920-talet? I SJ 75-årsskrift från 1931 har en "bondfångare" blivit fångad på bild (band II sid 300); det är en bild som visar en automatisk ljussignalanläggning med AGA-blink, men bondfångarna med texten "Livsfarlig ledning" syns tydligt.

När infördes "bondfångare"?

av Gunnar Ekeving, Thursday, May 03, 2018, 22:16 (2156 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]
Gammal bondfångare, troligen vid Malmbanan. (det är antagligen en mast för 80 kV överföringsledningen i förgrunden).

Det förekom korsningar utan "bondfångare" (eller "regelskydd" som SJ benämnde anordningarna), bland anat vid plankorsningar med spårväg i Helsingborg. Tidigare foruminlägg, syns bäst på sjätte bilden uppifrån, men då hade man speciella arrangemang så att järnvägens kontaktledning var spänningslös när bommarna var uppe.

När infördes "bondfångare"?

av Leif B, Friday, May 04, 2018, 13:12 (2155 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]
Gammal bondfångare, troligen vid Malmbanan. (det är antagligen en mast för 80 kV överföringsledningen i förgrunden).

Det är väl Dundret (Gällivare) i bakgrunden, så visst är det Malmbanan.

Det förekom korsningar utan "bondfångare" (eller "regelskydd" som SJ benämnde anordningarna), bland anat vid plankorsningar med spårväg i Helsingborg. Tidigare foruminlägg, syns bäst på sjätte bilden uppifrån, men då hade man speciella arrangemang så att järnvägens kontaktledning var spänningslös när bommarna var uppe.

När infördes "bondfångare"? I andra länder?

av Leif B, Friday, May 04, 2018, 13:15 (2155 dagar sedan) @ Leif B

Finns det något land förutom Sverige, som har eller har haft "bondfångare"?

När infördes "bondfångare"? I andra länder?

av 53 Wadsten, Friday, May 04, 2018, 13:41 (2155 dagar sedan) @ Leif B

Polen saknar bondfångare, det existerar inte där.

När infördes "bondfångare"? I andra länder?

av Gunnar Lilienberg, Friday, May 04, 2018, 18:40 (2155 dagar sedan) @ Leif B

Finland har.

När infördes "bondfångare"? I andra länder?

av Gunnar Lilienberg, Saturday, May 05, 2018, 07:54 (2154 dagar sedan) @ Harald

Jag kollade en plankorsning norr om S:t Michel som har bondfångare. Tyvärr har jag svårigheter med att klistra in någon länk med min surfplatta.

När infördes "bondfångare"? I andra länder?

av Överkörmästaren, Saturday, May 05, 2018, 08:46 (2154 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Jag kollade en plankorsning norr om S:t Michel som har bondfångare. Tyvärr har jag svårigheter med att klistra in någon länk med min surfplatta.

Är det att klippa ut den eller klistra in den som du har svårigheter med?

När infördes "bondfångare"? I andra länder? -Finland.

av Anders Järvenpää, Saturday, May 05, 2018, 11:06 (2154 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Nej. Det har vi inte, förutom enstaka experiment som är relaterade till strävanden att förbättra säkerheten i obevakade plankorsningar i allmänhet.

Lite allmänt om bruket av bondfångare

av Sune Nylén, Sunday, May 06, 2018, 09:25 (2153 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Bondfångare hade väl sin glansperiod, om jag kan uttrycka det så, när höskördarna förr skulle bärgas hem. Man lade upp skyhöga lass och överst satte sig kusk och andra, som deltagit i skörden. Därav kom väl också benämningen.
Numera begränsas väl vanligen fordonshöjderna av sådana saker som brounderfarter, tunnlar och andra mer allmänna in och utfarter. Även om det då och då händer att någon glömt fälla ner befintlig kran e.d. Men då hjälper de nog föga:-) Sune

Lite allmänt om bruket av bondfångare

av Överkörmästaren, Wednesday, May 09, 2018, 19:01 (2150 dagar sedan) @ Sune Nylén

Bondfångare hade väl sin glansperiod, om jag kan uttrycka det så, när höskördarna förr skulle bärgas hem. Man lade upp skyhöga lass och överst satte sig kusk och andra, som deltagit i skörden. Därav kom väl också benämningen.
Numera begränsas väl vanligen fordonshöjderna av sådana saker som brounderfarter, tunnlar och andra mer allmänna in och utfarter. Även om det då och då händer att någon glömt fälla ner befintlig kran e.d. Men då hjälper de nog föga:-) Sune

Nja, de skulle kunna vara till hjälp om de placerades och utformades på ett vettigt sätt. Idag är de ofta konstruerade på ett sådant sätt att deras huvudsakliga funktion är att säkerställa att såväl kontaktledning som vägskyddsanläggning förstörs vid en påkörning och att allting trasslar in sig så att det blir helt livsfarligt. Om man placerade den några meter tidigare och/eller gjorde stolparna kortare så att de precis går fritt, så skulle livet bli mycket enklare vid varje påkörning.