Fryksta Clara Elfs Jernväg, spårfrågor. (Järnväg allmänt)

av Dan., Sunday, May 06, 2018, 19:19 (2174 dagar sedan)

Hej!
Idag kom det ett mail till föreningen Värmlandsåg, där jag är ordförande, som handlade om spår/räler på Fryksta Clara Elfs Jernväg. Och jag citerar:

"Hej,


Ikväll var vi och tittade på minnesmärket över Sveriges första järnväg vid norra hyn, där såg vi då rester av den korta järnvägsbiten som finns kvar som vi blev nyfikna på.


Hur skarvades rälsen?
Vem tillverkade rälsen?"

Är det någon här som har några uppgifter om detta?
De räler som nu ligger vid Illberg är u-räler, och kanske inte originalräler (har jag "hört").

Dan.

Fryksta Clara Elfs Jernväg, spårfrågor.

av Christer Brimalm, Monday, May 07, 2018, 18:31 (2173 dagar sedan) @ Dan.

Enligt "Historik över Sveriges småbanor" av Ivan Bodstedt (1945)var rälerna av Vignoltyp och 50 mm höga. (Mycket klena räler alltså.)
Det står också att "I skarvarna lågo rälerna stumt intill varandra. Under varje skarv lades på en något större sliper en underläggsplatta av järn med försänkning för rälen. Plattan var vidare på varje sida försedd med två urtag för spikar. Här möter vi sålunda den understödda skarven med underläggsplatta."
Vidare står det att när man började med lokdrift var de gamla rälerna hårt slitna och byttes delvis ut.
Detta var alltså efter endast 6 år, men originalrälerna var ju som sagt mycket klena och givetvis av järn, inte stål.
Enligt samma skrift ska det även finnas en räl från 1849 i Järnvägsmuseums samlingar.
Det finns kanske någon annan som har undersökt dessa saker senare, men det känner jag inte till.

Fryksta Clara Elfs Jernväg, spårfrågor.

av Dan., Tuesday, May 08, 2018, 16:31 (2172 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Tack Crister för ett utförligt svar!

Dan.

Fryksta Clara Elfs Jernväg, spårfrågor.

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, May 09, 2018, 21:52 (2170 dagar sedan) @ Dan.

1849 hade inget svenskt järnverk börjat tillverka järnvägsräls, så de här rälerna måste följaktligen ha varit importerade, mest troligt från England.

Den första svensktillverkade rälsen valsades i Finspång 1853 och levererades till Kroppa järnväg. Finspång fortsatte sedan valsa räls dels för Norbergs järnväg och dels för eget behov. Enbart U-profil på den tiden. 7,17 kg/m för Kroppa , 8,5 kg/m för Finspångs egen hästbana. Källa: Jernkontorets Berghistoriska Skriftserie N:r 3, Valsverk inom den svenska metallurgiska industrien intill början av 1870-talet. Historiska anteckningar av Carl Sahlin. Stockholm 1934.