Stora Tågdagen i Oxelösund 12/5 (Anslagstavla, resor mm)

av Micke D, Tuesday, May 08, 2018, 08:39 (2152 dagar sedan)

Välkommen till Stora Tågdagen i Oxelösund i samband med den traditionella Oxelö Marknad lördagen den 12/5.
En blandad kompott av nostalgiskt resande i form av ångloksdraget 30 tals tåg, elektriskt Hg lokaltåg samt elmotorvagn X21.

3 tåg i drift erbjuder spännande resor under hela dagen till Nyköping Södra station, Jönåker och Stigtomta, Vrena, Bettna, Vadsbro och Silinge.

Affisch över Stora Tågdagen

Varmt välkommen!

Stora Tågdagen i Oxelösund 12/5

av Markus Frisén, Tuesday, May 08, 2018, 10:27 (2151 dagar sedan) @ Micke D

Det ser vansinnigt trevligt ut. Nu känner jag verkligen att jag bor i fel del av landet. :(

Dock kan jag inte låta bli att undra över ett par saker.

Hur kommer det sig att rälsbussen inte gör uppehåll vid Nyköping S? Är det så enkelt att tåget inte passerar perrongen eller beror det på något annat?

Var ligger Silinge station? Eniro gav inte så mycket hjälp.

Stora Tågdagen i Oxelösund 12/5

av Christer Fredriksson, Tuesday, May 08, 2018, 11:32 (2151 dagar sedan) @ Markus Frisén

Silinge ligger strax söder om Flen på TGOJ-banan!

Stora Tågdagen i Oxelösund 12/5

av Micke D, Tuesday, May 08, 2018, 11:49 (2151 dagar sedan) @ Markus Frisén

Det är en mycket relevant fråga. Anledningarna är flera, både säkerhetstekniska men även logistiska skäl har gjort att vi valt detta upplägg. Nyköping Södra saknar helt perronger och fungerar för flertal tågmöten denna dag. Kapacitet i X21 är för liten för att svälja resandet från Nyköping denna dag. Därför tar den hand om de andra orterna enbart. Tågen tar hand om Nyköping Södras resande.

Silinge är sista mötesstationen från Oxelösund innan Flens Övre