Hållplats / Anhalt - Skillnaden? (Bana)

av Rolf Nordin, Tuesday, May 08, 2018, 16:14 (2174 dagar sedan)

Vilken är/var skillnaden mellan Hållplats och Anhalt? Bemanningen, mängden resande eller mängden gods eller annat ... ?

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Christer Fredriksson, Tuesday, May 08, 2018, 17:02 (2174 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Tiden!
Anhalt användes förr i tiden, hållplats är en senare benämning!

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Kjell Aghult, Tuesday, May 08, 2018, 17:41 (2174 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tiden!
Anhalt användes förr i tiden, hållplats är en senare benämning!

Jag menar att "anhalt" är talspråk. Inte ens i 1883 års stationsförteckning (äldsta kända)
förekommer ordet, i stället olika former av "hållplats". Ej heller i annat officiellt
tryck har jag någonsin sett ordet. Därför enades vi om att inte använda det i Järnvägsdata 4.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Sven Bårström, Tuesday, May 08, 2018, 18:21 (2174 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det förefaller mig som om ordet anhalt kommer från tyskan. Det skulle då vara en benämning för plats där (tåget) stannar. Jag har också för mig (utan att ha kollat) att ordet Anhalt används i tyska järnvägstexter. Någonstans har jag också i svenska texter sett ordet haltpunkt som benämning av hållplats
Jag delar uppfattningen att endast ordet hållpats bör användas i stringent järnvägssvenska.
Jag minns från barndomen att Skalle hållplats (mellan Borås och Fristad, km 122) benämndes hållplats av alla med anknytning till järnvägen, medan "civila" ibland talade om anhalten Skalle. Hållplatsen hade ett genomgående spår med lång grusplattform och påstigningssignal som man med knapptryckning på stolpen kunde få att lysa med rött sken så länge man höll knappen intryckt.
Sven B

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Christer Fredriksson, Tuesday, May 08, 2018, 18:27 (2174 dagar sedan) @ Sven Bårström

I den allmänna pressen under hela 1800-talets andra hälft användes oftast orden
Anhalt och Anhaltstation.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Donkeyman, Tuesday, May 08, 2018, 18:53 (2174 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

I min barndom på 50-talet talade både föräldrar och släkt om en anhalt när man menade ett litet ställe där tåget stannade vid behov. Då såg man för sig en liten plattform utmed spåret, en liten väntkur eller ett vind- och regnskydd samt en plåtstins. En plats utan personal men också utan sidospår, godsmagasin och sådant.

Däremot kunde man säga att en "riktig" station som avbemannats hade reducerats tll en "anhalt" även om stationshus och andra faciliteter stod kvar utan att användas.

Sade man hållplats gick tankarna till ett ställe där spårvagnar och bussar stannade.

Men å andra sidan - språket var antagligen olika beroende på var i landet man lyssnade. I mitt fall var det Stockholm söder med moder från Tornedalen och fader från Skärgården.

Samt lite OT. På den tiden skulle inte någon i min krets kommit på tanken att använda ordet "Tågstation". Ett tåg kom och gick från en "Järnvägsstation". Jag tror till och med att ordet "Tågstation" i en skoluppsats skulle ha väckt Svensklärarens irritation.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Rolf Nordin, Tuesday, May 08, 2018, 19:33 (2174 dagar sedan) @ Donkeyman

Anledningen till min fundering är att jag någonstans (minns ej var) nyligen läste att Sparren på dåvarande RB benämndes Sparrens anhalt (låg mellan Kårsta och Rö). Jag har inte tillgång till Järnvägsdata. Vad säger den genom tiderna? Var det olika benämning vid SJ och EJ?

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Kjell Aghult, Wednesday, May 09, 2018, 04:42 (2173 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Anledningen till min fundering är att jag någonstans (minns ej var) nyligen läste att Sparren på dåvarande RB benämndes Sparrens anhalt (låg mellan Kårsta och Rö). Jag har inte tillgång till Järnvägsdata. Vad säger den genom tiderna? Var det olika benämning vid SJ och EJ?

Sparren betecknas "hp" redan i 1885 års utgåva av "Sveriges och Norges järnvägar och stationer".
Trafikplatsbegreppen var lika för både statliga och enskilda järnvägar. Och järnvägsföretagen själva insände uppgifterna.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Rolf Nordin, Wednesday, May 09, 2018, 12:48 (2173 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Anledningen till min fundering är att jag någonstans (minns ej var) nyligen läste att Sparren på dåvarande RB benämndes Sparrens anhalt (låg mellan Kårsta och Rö). Jag har inte tillgång till Järnvägsdata. Vad säger den genom tiderna? Var det olika benämning vid SJ och EJ?

Har kollat upp lite och rättar mig själv lite .... Sparren benämndes Sparrens järnvägsanhalt !!.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Sune Nylén, Tuesday, May 08, 2018, 20:56 (2174 dagar sedan) @ Donkeyman

I min barndom på 50-talet talade både föräldrar och släkt om en anhalt när man menade ett litet ställe där tåget stannade vid behov. Då såg man för sig en liten plattform utmed spåret, en liten väntkur eller ett vind- och regnskydd samt en plåtstins. En plats utan personal men också utan sidospår, godsmagasin och sådant.

Däremot kunde man säga att en "riktig" station som avbemannats hade reducerats tll en "anhalt" även om stationshus och andra faciliteter stod kvar utan att användas.

Sade man hållplats gick tankarna till ett ställe där spårvagnar och bussar stannade.

Men å andra sidan - språket var antagligen olika beroende på var i landet man lyssnade. I mitt fall var det Stockholm söder med moder från Tornedalen och fader från Skärgården.

Samt lite OT. På den tiden skulle inte någon i min krets kommit på tanken att använda ordet "Tågstation". Ett tåg kom och gick från en "Järnvägsstation". Jag tror till och med att ordet "Tågstation" i en skoluppsats skulle ha väckt Svensklärarens irritation.

Ja, hållplats. Var det inte ett begrepp som kom med rälsbussarnas inträde. På LLEJ t. ex. tillkom det en del nya stopp när loktågen drogs in i början av 30 talet och ersattes av rälsbuss. De ställena benämndes väl hållplatser.
:-) Sune

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, May 08, 2018, 21:34 (2174 dagar sedan) @ Sune Nylén

Och förkortades (Hpr) Hållplats för Rälsbuss.Hållplats (Hp) kunde vara en bemannad plats UTAN sidospår . Hlp hade någon typ av sidospår och betyder Håll och Lastplats

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Kjell Aghult, Wednesday, May 09, 2018, 04:58 (2173 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

I den allmänna pressen under hela 1800-talets andra hälft användes oftast orden
Anhalt och Anhaltstation.

Framlidne Gunnar Sandin ansåg dagspressen viktig för allmän järnvägshistorik (Han
skrev alla Järnvägsdatas banvisa ´korthistoriker´). För JD tabellariska delar kunde vi nästan alltid använda järnvägsinternt tryck: För trafikplatserna t ex stationsförteckningar och linjeböcker. Men också "Väg och Vattens" besiktningsprotokoll, som framlidne Carl-Axel
Schiller studerat. "Anhalt" har ingenstans gått att hitta som reglementerad term.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Markus Frisén, Wednesday, May 09, 2018, 15:50 (2173 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Om jag får lämna ett bidrag till debatten så hette Stora Levene station "Håkantorps Anhalt" när den öppnades. Och annonserades så även i Sveriges Kommunikationer.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Kjell Aghult, Wednesday, May 09, 2018, 16:25 (2173 dagar sedan) @ Markus Frisén

Om jag får lämna ett bidrag till debatten så hette Stora Levene station "Håkantorps Anhalt" när den öppnades. Och annonserades så även i Sveriges Kommunikationer.

Namnet passade nog bra lokalt som motsats till H. station. Men "anhalten" är inrapporterad som håll-och lastplats till 1883 års stationsförteckning. Och kunde nog vålla felsänt gods p g a
namnlikheten.
Jag undrar om inte något mer sådant fall finns.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Kjell Aghult, Wednesday, May 09, 2018, 05:39 (2173 dagar sedan) @ Sven Bårström

Det förefaller mig som om ordet anhalt kommer från tyskan. Det skulle då vara en benämning för plats där (tåget) stannar. Jag har också för mig (utan att ha kollat) att ordet Anhalt används i tyska järnvägstexter. Någonstans har jag också i svenska texter sett ordet haltpunkt som benämning av hållplats

Enligt en tysk Säo-lärobok av 1966 (Deutsche Eisenbahn-Lehrbücheri, använt även av DB) fanns
för denna typ av trafikplatser termerna HALTEPUNKT och HALTESTELLE. Den förra motvarade svenska
"hållplats", d v s utan sidospår. Den senare motsvarade håll- och lastplats, om allmän trafik
forekom. Vid t ex privata sidospår användes två andra termer, som anknöt till "anslutningspunkt".

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Sune Nylén, Wednesday, May 09, 2018, 08:15 (2173 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I boken Ord att förklara, tryckt 1955 finns A´nhalt = Hållplats upptaget. :-) Sune

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Kjell Aghult, Wednesday, May 09, 2018, 08:26 (2173 dagar sedan) @ Sune Nylén

I boken Ord att förklara, tryckt 1955 finns A´nhalt = Hållplats upptaget. :-) Sune

Ännu en källa utanför de yrkesmässiga,

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Sven Bårström, Wednesday, May 09, 2018, 09:30 (2173 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag håller med Kjell Aghult att det i järnvägsterminologin ska heta "hållplats". Järnvägens föreskrifter och liknande alster bör enligt min mening än så länge bygga på detta ord, så att man får ett entydigt begrepp.
I allmänspråket uppstår naturligtvis andra beteckningar; det gäller sannerligen inte bara hållplatserna. Både etablerade svenska synonymer, lån från andra språk och egna nybildningar utvecklar språket. Jag tror mig f ö minnas att det av mig tidigare nämnda ordet "haltpunkt" kommer ur den finlandssvenska järnvägsterminologin.
Fundera lite över ordet "tågstation" som börjar komma mer och mer i allmänspråket. För oss inbitna känns det nog ganska avigt (och jag skulle aldrig använda det), men som motsvarighet till det också av oss allmänt accepterade "busstation" eller "bussterminal" är det ju logiskt. Även "flygstation" har varit vanligt. Idag talar man väl mest om "flygterminal" eller möjligen "flygplats", vilket kanske egentligen inte bara avser terminalanläggningen. Man får nog anta att ordet "terminal" (ursprungligen latinskt) kommer mer och mer, speciellt om flera trafikmedel är inblandade. Det betyder alltså att en järnvägshållplats kan vara en del i en större kommunikationsterminal. För övrigt finns ju terminaler för alla trafikmedel. Inom järnvägen har container- och postterminaler funnits länge, åtminstone sedan 1960-talet.
Sven B

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Anders Wejryd, Wednesday, May 09, 2018, 10:07 (2173 dagar sedan) @ Sven Bårström

Men jag undrar om vi ska medverka till (om vi nu till äventyrs kan göra någon skillnad) att "terminal" används utöver dess egentliga betydelse av "slutpunkt". Jag tror dessutom att många har den känslan för begreppet.
På åttiotalet fick jag vara med om att bygga upp vård i livets slutskede. I den vevan slutade man med att tala om terminalvård...

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Sven Bårström, Sunday, May 13, 2018, 15:14 (2169 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Tack för den intressanta och viktiga tanken!
Jag är själv inte latinare och och är bl a därför inte riktigt säker på alla aspekter av ordet "terminal". Jag har bara tittat i SAOL. Och om man hittar bättre ord med alla de möjliga betydelser som jag menar att ordet har, så ska vi givetvis välkomna dem.
När jag funderat på saken drar jag slutsatsen att dagens terminaler måste ses som bytes-eller omlastningspunkter mellan olika färd- eller transportmedel. Det är ju ytterligt sällan som en "terminal" är start- eller slutpunkt i en resa eller transport.
Sven B

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Herpai, Wednesday, May 09, 2018, 15:22 (2173 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I en annons som Statens järnvägar Westra Stambanan införde i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 28/4 1859 i vilken man annonserar om tågtiderna skriver man - En Anhalt-station vid Sörby, 9 3/8 mil från Götheborg, öppnas för trafik den 1:ste instundande Maj.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Kjell Aghult, Wednesday, May 09, 2018, 16:39 (2173 dagar sedan) @ Herpai

I en annons som Statens järnvägar Westra Stambanan införde i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 28/4 1859 i vilken man annonserar om tågtiderna skriver man - En Anhalt-station vid Sörby, 9 3/8 mil från Götheborg, öppnas för trafik den 1:ste instundande Maj.

Redan efter 2½ år hade kanske inte klassificeringssystemet än hunnit sätta sig. Och kanske gällde det ett övergångsskede. I Jernbanebladets stationsförteckning av 15 mars 1874 (Första kända totala) är S. fullvärdig station. Några andra sorters platser nämns inte alls - de
var än sällsynta.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Lars Ågren, Wednesday, May 09, 2018, 19:42 (2173 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Från början förestods alla stationer av stationsinspektorer. Men när nya stationer tillkom på de första stambanorna utnämndes föreståndarna för dessa till stationsmästare. Jag har en avskrift av den order, som trafikdirektören A Taube i Göteborg sände ut om Sörby. Den lyder:

"Den 1 instundande maj kommer en anhalt station vid Sörby, 9 3/8 mil från Göteborg, 1 1/4 mil från Falköping, att öppnas för trafik. Tågen stanna därstädes endast såvida passagerare eller gods skall emottagas eller avlämnas. Nuvarande stationsmästare vid Lerum herr C H Rennerfeldt kommer i samma egenskap förflyttas till Sörby, varemot Lerums anhalt skötes av stationskarlsförmannen vid Jonsered J Wallander.
Göteborg den 26 april 1859
A Taube"

Vidare har jag en anteckning ur Civildepartementets konseljakt nr 7 den 15 mars 1862 att vid Mölnbo har en mindre anhaltsstation, som inte fanns med i arbetsplanen har anlagts vid Mölnbo.

Utan att ha funnit något skriftligt bevis förmodar jag att när nya stationer under dessa första trafikår öppnades på redan trafikerade linjer förestods dessa av stationsmästare och kallades för anhalter/anhaltsstationer. Benämningen förekommer i olika dokument så på något sätt måste den vara vedertagen.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Donkeyman, Wednesday, May 09, 2018, 20:34 (2173 dagar sedan) @ Lars Ågren

Ser man igenom denna tråd så får jag uppfattningen att "anhalt" är ett äldre ord som kanske redan från början fanns parallellt med "hållplats" men där "anhalt" med tiden har försvunnit. Bland annat därför att järnvägens officiella terminologi gick mot "hållplats".

Ett exempel från Tornedalsbanan. Min moder betecknade Lövheden, Tornesel och Korpikylä som anhalter medan Karungi och Skogskärr var stationer. Med tiden byggdes även Skogskärr om till en anhalt.

Men i mina ögon är en "anhalt" en liten plats på en typisk bygdebana. Medan en obemmannad men lite större plats på en tätt trafikerad bana som till exempel Mörby, Huvudsta Central eller Sumpan Norra var "hållplatser".

Jag som är pensionär+ med äldre föräldrar från landsbygden (som var unga på 20-talet) fick ordet "anhalt" in i mitt språkbruk medan dagens 30+are antagligen inte ens har hört eller förstår ordet. Förhållandet Hållplats/Anhalt var säkerligen också lokalt betingat.

Eller ............? Men det är trevligt att diskutera språkfrågor.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Kjell Aghult, Thursday, May 10, 2018, 05:09 (2172 dagar sedan) @ Lars Ågren

Från början förestods alla stationer av stationsinspektorer. Men när nya stationer tillkom på de första stambanorna utnämndes föreståndarna för dessa till stationsmästare. Jag har en avskrift av den order, som trafikdirektören A Taube i Göteborg sände ut om Sörby. Den lyder:

"Den 1 instundande maj kommer en anhalt station vid Sörby, 9 3/8 mil från Göteborg, 1 1/4 mil från Falköping, att öppnas för trafik. Tågen stanna därstädes endast såvida passagerare eller gods skall emottagas eller avlämnas. Nuvarande stationsmästare vid Lerum herr C H Rennerfeldt kommer i samma egenskap förflyttas till Sörby, varemot Lerums anhalt skötes av stationskarlsförmannen vid Jonsered J Wallander.
Göteborg den 26 april 1859
A Taube"

Vidare har jag en anteckning ur Civildepartementets konseljakt nr 7 den 15 mars 1862 att vid Mölnbo har en mindre anhaltsstation, som inte fanns med i arbetsplanen har anlagts vid Mölnbo.

Utan att ha funnit något skriftligt bevis förmodar jag att när nya stationer under dessa första trafikår öppnades på redan trafikerade linjer förestods dessa av stationsmästare och kallades för anhalter/anhaltsstationer. Benämningen förekommer i olika dokument så på något sätt måste den vara vedertagen.

Som gissat något slags övergångsform. Vi har nu gått in i den officiella järnvägsvärlden. Återstår att söka hitta exakt definition på "anhaltstation" och tidsavgränsa den. Den används i vart fall inte i 1883 års stationsförteckning: Den första "totala", alltså med även småplatserna: Jernbanebladets lista av 1874 omfattade ju bara stationer. Före dess är överhuvudtaget inga nationella stationsförteckningar kända. Och kanske inte heller behövdes,
då samtrafiken än låg i sin linda.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Ante Svensson II, Monday, December 14, 2020, 01:50 (1223 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I en annons som Statens järnvägar Westra Stambanan införde i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 28/4 1859 i vilken man annonserar om tågtiderna skriver man - En Anhalt-station vid Sörby, 9 3/8 mil från Götheborg, öppnas för trafik den 1:ste instundande Maj.

Redan efter 2½ år hade kanske inte klassificeringssystemet än hunnit sätta sig. Och kanske gällde det ett övergångsskede. I Jernbanebladets stationsförteckning av 15 mars 1874 (Första kända totala) är S. fullvärdig station. Några andra sorters platser nämns inte alls - de
var än sällsynta.

På GJ:s hållplats Österport står det på den bevarade originalnamnskylten (ANHALT), alltså inom parantes under namnet. Åtminstone där användes alltså termen officiellt. Begreppet anhalt är f ö mycket utbrett bland gotlänningar som minns järnvägen.

Ante

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Kjell Aghult, Monday, December 14, 2020, 11:03 (1223 dagar sedan) @ Ante Svensson II

GJ:s hållplats Österport står det på den bevarade originalnamnskylten (ANHALT), alltså inom parantes under namnet. Åtminstone där användes alltså termen officiellt. Begreppet anhalt är f ö mycket utbrett bland gotlänningar som minns järnvägen.

Men begreppet saknas i alla kända rikstäckande stationsförteckningar, där även småplatser redovisas (1883-2000). Där står hållplats etc. Intressant vore att se en järnvägsprofessionell definition av "anhalt" någonstans. Glosan finns självfallet i vardagsspråket.

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Sune Nylén, Wednesday, May 09, 2018, 17:37 (2173 dagar sedan) @ Herpai

Ja det är ju det ställe där tågen"håller" för på och avstigande.Vi kan ju bara
tänka på det militäriska Halt = Stanna. An som för stavelse finns ju i många uttryck Både före och efter, som i An-lägga/ lägga an( på brud :-P eller med vapen) .An-svara,An-hålla o.s.v. Ja, även An-sikte,som man "siktar in sig på" för att känna igen någon.Så det var ju inte så konstigt att en plats där tågen vanligen inte hade ordinarie uppehåll,men stannade ibland kom att kallas an-halt.:-) Sune

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Sune Nylén, Wednesday, May 09, 2018, 20:39 (2173 dagar sedan) @ Sune Nylén

Anhalt behöver ju inte nödvändigtvis vara på järnväg. Jag kan ju mycket väl säga/skriva följande helt korrekt på ärans och hjältarnas språk. Över nyår var jag med Rolfs resor till Oslo. Vi åkte buss dit och första anhalten på resan var Håbygård, där vi stannade i 45 minuter för rast och för att chauffören skulle få sin lagstadgade vila.:-) Sune

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Stefan Olsson, Wednesday, May 09, 2018, 23:36 (2173 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Vet inte riktigt var jag ska haka på tråden med litet kuriosa:
I LSSJ styrelseprotokoll från 1882 omnämns Espås som "anhaltstation".

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av Ola Almquist, Thursday, May 10, 2018, 00:40 (2173 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Vet inte riktigt var jag ska haka på tråden med litet kuriosa:
I LSSJ styrelseprotokoll från 1882 omnämns Espås som "anhaltstation".

I HWJ:s styrelseprotokoll från 1877-11-16 anges att vid Hvalstads anhaltsstation skulle byggas en vaktstuga enligt ritningen E. Detsamma gällde vid Bressfalls och Katrinebergs anhaltsstationer.

Anm. Bressfall = Bresfall. Katrineberg = Hjort(h)ed. I samma protokoll kallas Blägda Blegde och man har inte bestämt sig för om en station ska heta Bodstorp eller Hållfridstorp (det blev Väderum).

M.v.h.
Ola

Hållplats / Anhalt - Skillnaden?

av mormorsgruvan, Friday, December 11, 2020, 17:36 (1226 dagar sedan) @ Rolf Nordin

I det danska språket finns ordet "trinbrät" för hållplats.

Hållplats / Anhalt - dansk skillnad

av Kjell Aghult, Saturday, December 12, 2020, 15:55 (1225 dagar sedan) @ mormorsgruvan

I det danska språket finns ordet "trinbrät" för hållplats.

Ja, förkortat "T". T:et brukade ingå i trafikplatssignaturen, t ex Rdt=Risdal T (Där denna bokstav ju saknas i ortsnamnet).

Också fanns "B" = billettsalgssted. Närmast översättbart med "bemannad hållplats".
Med i gamla tider egen sorts påstigningssignal, manövrerad av platsvakten. Jag tror inte någon "B" finns kvar.

Fanns sidospår vid dessa platser tillades "&S", alltså "T&S" och "B&S".