Södra Sallerup / Kvarnby ? (Järnväg allmänt)

av Mikael Edlund @, tisdag, maj 08, 2018, 16:29 (74 dagar sedan)
edited by Mikael Edlund, tisdag, maj 08, 2018, 16:37

[image]
På Facebook finne ett ställe kallat Järnvägstationer och magasin. Där har Marcus Marcusson lagt ut denna underbara bild, länkad från "Malmö Museer" antar jag. Står att det är från Södra Sallerup. Då skulle det väl vara bangården i Kvarnby vi ser?
Köpte MGJ begagnade vagnar? Varifrån? Vilka ser vi?
Det bör väl vara stationshuset man skymtar i mitten. Men så många träd i förhållande med andra bilder från Kvarnby man kan se på Samlingsportalen!

Södra Sallerup / Kvarnby ?

av 1067 @, Cst-Vs-Bmn-Hd Ö-Hd C-N-K-Et-Fok, onsdag, maj 09, 2018, 00:24 (73 dagar sedan) @ Mikael Edlund

En som kan MGJ på sina fingrar och tår med bakbundna händer kl 3 på natten är en medlem i detta forum vid namn Göran Enqvist. Därtill har jag hört eller läst att MGJ gjorde affärer med godsvagnar. Hyrde ut eller drev en agentur och därmed skulle ha haft en strid genomströmning av godsvagnar.

--
1067

Södra Sallerup / Kvarnby ?

av Ola Almquist @, Göteborg, onsdag, maj 09, 2018, 15:23 (73 dagar sedan) @ Mikael Edlund

På Facebook finne ett ställe kallat Järnvägstationer och magasin. Där har Marcus Marcusson lagt ut denna underbara bild, länkad från "Malmö Museer" antar jag. Står att det är från Södra Sallerup. Då skulle det väl vara bangården i Kvarnby vi ser?
Det bör väl vara stationshuset man skymtar i mitten. Men så många träd i förhållande med andra bilder från Kvarnby man kan se på Samlingsportalen!

Ja, bilden finns här.
Nej, det är inte Kvarnby. Jag tror snarare att det är Oxie. Se denna bild. Handlaren Karl Magnus Lundgren finns här.

M.v.h.
Ola

Nej, det är Oxie.

av Lennart Carlsson @, Malmö, onsdag, maj 09, 2018, 20:47 (72 dagar sedan) @ Ola Almquist
edited by Lennart Carlsson, onsdag, maj 09, 2018, 22:05

Ja, bilden finns här.
Nej, det är inte Kvarnby. Jag tror snarare att det är Oxie. Se denna bild. Handlaren Karl Magnus Lundgren finns här.

M.v.h.
Ola

Kan bekräfta, att detta är Oxie, på fd MYJ. Denna bild har jag sett förr, och jag känner mycket väl igen både miljön och fotot.

Däremot redigerar jag mitt tidigare skrivna inlägg, eftersom jag lät mig luras av att det tydligen fanns S-kurva på bägge sidor av bangården (idag enbart på stationshussidan), och uppenbart affärsverksamhet på bägge bangårdssidor.

Vi ser alltså stationens baksida, på bägge bilder. Det är samma byggnad. På stationens framsida (ej avbildad) uppfördes år 1915 Albin Anderssons lanthandel, som än idag dominerar omgivningen. På Oxie kyrkogård finns Albin Anderssons gravsten (han avled 1954), men för bara några år sedan benämnde min åldrige far fortfarande byggnaden som "Albin Anderssons", trots att affärsverksamheten sedan flera decennier upphört. Mina föräldrar köpte hus i närheten 1963, och fram till 1978 bodde jag således bara några hundra meter från Oxie station. Jag har som grabb varit med om att på 1960-talet köpa mjölk i lösvikt (dvs i kanna) hos Albin Anderssons. Senare inrymde byggnaden Ingvar Strandhs blomsterskola, men såldes häromåret.

För att åter bli järnvägsrelaterad, så är bilderna tagna med objektivet riktat mot Skabersjö, med stationshus nästan helt dolt bakom vagnarna. Dagens plankorsning i Oxie är belägen till vänster, utanför bild.

Hälsar en fd Oxie-bo, även om han ibland minns fel...

På Samlingsportalen finns en översiktsbild av Oxie stn 1957
Till vänster (bakom lutningsvisaren) dominerar Albin Anderssons vyn. Stationshuset finns vid plattform, bakom träd. På bangårdens högra sida ses tidigare avbildad byggnad.

RSS-feed av trådar