Vad är detta? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Tuesday, May 15, 2018, 15:05 (2163 dagar sedan)

Tittade genom bilder jag tagit vid ett besök i Skara för snart 10 år sedan. Fastade då vid en bild av en fd Roslagsbanevagn (?), nämligen denna;

[image]

Vad är det för detalj som syns på plattformsplåtens nedre högra hörn?

[image]

Ola Ahlström
Malmö

Vad är detta?

av Micke Carlsson, Tuesday, May 15, 2018, 15:21 (2163 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det måste väl vara hållare för tågvärmekabel?

Vad är detta? Blinddosa till värmekabel

av Leif B, Tuesday, May 15, 2018, 16:10 (2163 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det måste väl vara hållare för tågvärmekabel?

Vi brukade kalla den "blindosa", i den hänger man mycket riktigt upp vagnens egen värmekabel när det inte fanns någon vagn bakom att koppla den till, så här.

Multkabel fanns bara på modernare vagnar än denna.

Vad är detta? Blinddosa till värmekabel

av Gurra-Nisse, Tuesday, May 15, 2018, 22:19 (2163 dagar sedan) @ Leif B

Men bilden visar inte den blinddosa för värmekabel som fanns på SRJ/Roslagsbanan. Den hade ett låsbart lock, hängt i överkant på dosorna. Locket hade en spärrhake som antingen låste locket över dosan (lodrätt) eller låste fast proppen i dosan (vågrätt). Låset avsågs manövreras med den nyckel som manövrerade fram- och backvalsen i kontrollern. Den kunde bara tas ur då valsen låg i läge S. Växlingen på Stockholm Ö använde ofta en fast nyckel, i bland med förfärande resultat.

Vad är detta?

av Anders Johansson, Tuesday, May 15, 2018, 15:42 (2163 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det ser ut som resterna av en multipelkabeldosa.
På Roslagsbanan var det vanligt med både dubbla motorvagnar med passvagnar emellan så väl
som manövervagnståg.
En intressant variant var Manövervagn, mellanvagn, motorvagn, mellanvagn och manövervagn...

Vad är detta?

av Thomas Tell, Wednesday, May 16, 2018, 00:24 (2163 dagar sedan) @ Anders Johansson

Det ser ut som resterna av en multipelkabeldosa.
På Roslagsbanan var det vanligt med både dubbla motorvagnar med passvagnar emellan så väl
som manövervagnståg.
En intressant variant var Manövervagn, mellanvagn, motorvagn, mellanvagn och manövervagn...

[image]
Men bilden visar den gamla multipelblinddosan med systemet som rävarna hade. Det var inte alls samma system som på de moderna manövervagnstågen.
Multipelkabel verkar 888, 891, 892, 893, 902, 903, 909 och 910 haft enligt de foton jag titta på. 909 och 910 var även målade tvåfärgade som rävarna 1941.
/tell

Vad är detta? Blinddosa för multkabel

av Leif B, Wednesday, May 16, 2018, 15:44 (2162 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det ser ut som resterna av en multipelkabeldosa.
På Roslagsbanan var det vanligt med både dubbla motorvagnar med passvagnar emellan så väl
som manövervagnståg.
En intressant variant var Manövervagn, mellanvagn, motorvagn, mellanvagn och manövervagn...

[image]
Men bilden visar den gamla multipelblinddosan med systemet som rävarna hade. Det var inte alls samma system som på de moderna manövervagnstågen.
Multipelkabel verkar 888, 891, 892, 893, 902, 903, 909 och 910 haft enligt de foton jag titta på. 909 och 910 var även målade tvåfärgade som rävarna 1941.
/tell

Aha!

Men var satt då blinddosan för värmekabeln? På samma plats men i andra vagnsänden?

Vad är detta? Blinddosa för multkabel

av 53 Wadsten, Wednesday, May 16, 2018, 16:44 (2162 dagar sedan) @ Leif B

Värmekabeln(1500v) satt på andra sidan i buffertbalken. Blinddosan tillhör multippelutrustningen.

Vad är detta? Blinddosa för multkabel

av Thomas Tell, Thursday, May 17, 2018, 23:48 (2161 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Den syns bakom bromsledningsslangen.
/tell

Vad är detta?

av Thomas Tell, Friday, June 01, 2018, 17:10 (2146 dagar sedan) @ Thomas Tell

Multipelkabel verkar 888, 891, 892, 893, 902, 903, 909 och 910 haft enligt de foton jag titta på. 909 och 910 var även målade tvåfärgade som rävarna 1941.

Även 889 och 916 hade multipelkabel enligt fler foton.
/tell

Vad är detta?

av Stefan Isaksson, Friday, May 18, 2018, 11:53 (2160 dagar sedan) @ Anders Johansson

Rävarna utrustades ursprungligen för multipeldrift, som nämnts på annan plats i tråden.
Detta fungerade inte och multipeldriften togs tidigt ur bruk (vet inte datum, men 50-talet någon gång skulle jag tro).
Därefter, och möjligen även dessförinnan, gällde att endast motorvagnen i framänden var verksam. Någon multipeldrift skedde aldrig i "modern" tid. För X10p gäller givetvis en annan ordning.

SI