Gick Xoa2 med andra fordon? (Järnväg allmänt)

av Anders_W, Wednesday, May 16, 2018, 10:39 (2162 dagar sedan)

Hej på Er!

Gick motorvagn litt. Xoa2 någonsin tillsammans med annat dragfordon? Eller drog på passagerar- eller resgodsvagn?

Gick Xoa2 med andra fordon?

av Sven Bårström, Wednesday, May 16, 2018, 12:14 (2162 dagar sedan) @ Anders_W

Enligt vad som nyligen skrivits på dessa sidor hade X0a2 under 50- och 60-talen en tvåaxlig vagn kopplad framför eller efter motorvagnen mellan Läggesta och Mariefred samt möjligen på anslutande delsträckor.
Under 20- och 30-talen gick om jag är rätt underrättad motorvagnståg Göteborg - Alingsås med två X0a2 och två C05 (med manöverledning) mellan dessa.
Sven B

Gick Xoa2 med andra fordon?

av Anders Sandgren, Wednesday, May 16, 2018, 13:40 (2162 dagar sedan) @ Sven Bårström

Co5 1386, 2032, 2038 samt 2040-2042 fick genomgångsledning för multipelkörning under 1930 (Xoa2 ombyggda från Co5 1391 & 1393 år 1929 även om den ena varit battermotorvagn också).
Co5 1390 hade genomgångsledning under försöksdriften 1905-1908 där ju båda blivande Xoa2-vagnarna var motorvagnar men den togs ner därefter.

Gick Xoa2 med andra fordon?

av Thomas Tell, Thursday, May 17, 2018, 23:46 (2160 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Historien är så här.

I samband med elektrifieringen av Stockholm–Göteborg 1925-26 ombyggdes de båda f.d. motorvagnarna 1391 och 1393 1929 för användning i lokaltrafiken till Alingsås. Där gick dessa två X3a/Co1 tillsammans med X3a/CF2 205 i tåg med Co5-vagnar. Efter denna ombyggnad med nya boggier fick vagnarna nummer i motorvagnsserien 203 respektive 204 och senare littera Xoa2. Sommaren 1939 flyttades motorvagnarna till Malmö-Lund för att ytterligare tio år senare flyttas norrut till bl.a. Läggesta-Mariefred.

För att gå tillsammans med motorvagnarna i texten ovan försågs 1930 6 st Co5 med multipelledning. Ångvärmen tog bort och växelströmsbelysning anordnades. Tre år senare försågs även dessa vagnar med resgodsrum och märktes sedan ”tillhör 5 ts”.
I samband med motorvagnarnas flytt till Malmö 1939 återställdes alla Co5-vagnarna utom 4 som sedan gick i lokaltågen i Malmö märkta ”tillhör 10 ts” resp ”manöverledning för Xa2/3”. Littera blev 1940 Co5b vilket ändrades till Co5 efter återställande till normalt utförande 1949.

[image]
Här lämnar ett tåg Göteborg 1930 med de två X3a/Co1 med tre Co5 som mellanvagnar. Från film i SJ arkiv Värtan.
/tell