Sth för träpersonvagnar (Fordon: vagnar)

av Jan Frelin @, Vällingby, torsdag, maj 17, 2018, 11:03 (160 dagar sedan)

I SMJ's i övrigt utmärkta bok om SJ:s träpersonvagnar saknas uppgifter om sth, och jag kan inte heller hitta uppgifterna bland de särtryck som MRW publicerat.

Var hittar man uppgifterna, och hur fort fick de gå?

Sth för träpersonvagnar

av Micke Carlsson @, torsdag, maj 17, 2018, 16:22 (159 dagar sedan) @ Jan Frelin

Axelavstånd 5 meter och under = 70, över 5 = 90. Givetvis undantag på det men som tumregel för uppskattningar.

Sth för träpersonvagnar

av Jan Frelin @, Vällingby, torsdag, maj 17, 2018, 20:16 (159 dagar sedan) @ Micke Carlsson

När litt Dk levererades fr.o.m. 1936 fick SJ lok som hade sth 100, anpassades några trävagnar för detta?

Sth för träpersonvagnar

av Anders Jansson @, torsdag, maj 17, 2018, 22:47 (159 dagar sedan) @ Jan Frelin

När litt Dk levererades fr.o.m. 1936 fick SJ lok som hade sth 100, anpassades några trävagnar för detta?

Jag kollade lite på 60-talsbilder visande boggiträvagnar (Bo8a, ABo7a etc). Hastighetsmärkningen på dessa var genomgående sth 100.

Sth för träpersonvagnar

av Thomas Tell @, Vallentuna, fredag, maj 18, 2018, 00:21 (159 dagar sedan) @ Anders Jansson

Ao3 1366 byggdes 1946-47 om för att kunna framföras i 120 km/tim.
Man bytte boggierna m91 mot förstärkta m07, förstärkte buffertbalkarna, satte dit ringfjäderbuffertar, bytte KKP-bromsen mot HiKS (Hildebrand Knorr S) och ändrade spännstagen.
Någonstans har jag sett att man satte i dämpare i boggierna.

I särtryck 169 om uppgifter på personvagnar finns listor på vilka vagnar som fick framföras i 100 resp 120 km/tim. Där finns aldrig 1366 med i listan för 120 så det funkade nog inte.

I särtrycket räknas de trävagnar som fick rulla i 100 upp och övriga fick rulla i 90. Endast boggivagnar och CC2 i 100.
/tell

RSS-feed av trådar
powered by my little forum