F1200 (Järnväg allmänt)

av -ch-, Saturday, May 19, 2018, 09:04 (2140 dagar sedan)

Östersund tidigt 60-tal. F1200 åter för renovering
[image]

F1200

av jhje, Saturday, May 19, 2018, 11:17 (2140 dagar sedan) @ -ch-

Ä dä inte en gammal dragare av Nordpilen, ett E-lok alltså!

F1200

av -ch-, Saturday, May 19, 2018, 12:07 (2140 dagar sedan) @ jhje

Ä dä inte en gammal dragare av Nordpilen, ett E-lok alltså!

Gick Nordpilen i Danmark? I så fall kan den ha blivit dragen av detta E-lok...

F1200

av jhje, Saturday, May 19, 2018, 12:25 (2140 dagar sedan) @ -ch-

Ja. Nordpilen mötte i hamnen. när båten kom från Göteborg. Oftast med två ånglok. Jag tror att det var i Fredericia tåget delades, en del mot Köpenhamn och den andra mot Hamburg altona.
En sak är säker: Det var stiliga ånglok

F1200 - Nordpilen.

av S-O Johansson, Saturday, May 19, 2018, 13:21 (2140 dagar sedan) @ jhje

Ja. Nordpilen mötte i hamnen. när båten kom från Göteborg. Oftast med två ånglok. Jag tror att det var i Fredericia tåget delades, en del mot Köpenhamn och den andra mot Hamburg altona.
En sak är säker: Det var stiliga ånglok

Var Nordpilen ett tåg som anslöt till färjan i Fredrikshamn? Är inte helt med på vilken färjehamn som menas. Var det bara förbindelse från Sverige eller gick det att på ett eller annat sätt också att åka
direkt från Norge med den förbindelsen.

F1200 - Nordpilen.

av jhje, Saturday, May 19, 2018, 15:08 (2140 dagar sedan) @ S-O Johansson

Fann en gammal kommunika från 54 och saxat: Under tiden16/3-31/10 så upprätthålles den DIREKTA SNABBFÖRBINDELSEN Fredrikshavn-Hamburg och v v.Restid Göteborg-Hamburg 14 timmar.Stationen i Fredrikshavn låg på en annan plats än dagens.
Så tror jag att St 3 från Stockholm 2230 hade förbindelse med färjan och de resenärer hämtades med taxi.

Kan ochså läsa ut att Oslo färja hade samma lösning i Fredrikshavn och båten hette m/s Vistula

F1200 - Nordpilen.Kajspår och Station i Fredrikshavn

av Sune Nylén, Saturday, May 19, 2018, 16:20 (2140 dagar sedan) @ jhje

I Fredrikshavn var det så här. Det gick spår från stationen ner till kajen. Spåret gick i en båge upp genom stan. Hit backades vagnarna med anslutning söderut, för
resenärer från färjan. Titta på Google Maps . Det finns ett stort grönområde en bit uppåt stan. Där ligger bland annat Biblioteket . Gatan som går upp bortanför heter Jernbanegaden. Den ändade vid stationshuset, så jag kan säga stationshuset låg ungefär där biblioteket ligger. Utsatt på kartan. För kanske tio år sedan gick jag runt och letade efter spår ;-) :-D Men hittade bara ett stort parkområde. Men på biblioteket hade de en bilderbok om gamla stationen. . När lades den ner?? Jag tror på 80 talet.Säkert vet någon bestämt datum. Nu är den borta där Skagenbanan ändade. Dit var jag på skolresa 1948. På 60 talet gjorde jag själv resan från hamnen och upp,dragen av ånglok, f.v.b.mot Aarhus. :-) Sune

Sessan linjen Göteborg - Fredrikshavn

av Sune Nylén, Saturday, May 19, 2018, 16:40 (2140 dagar sedan) @ Sune Nylén

Innan Stena tog över trafiken med större båtar, var det Göteborg Fredrikshamn linjen, populärt kallad "Sessanlinjen" som trafikerade med Kronprinsessan Ingrid, rutten Gbg - Fredrikshavn. Båten byggdes 1936. och finns ännu kvar i Rijeka Kolla vidare på nätet om intresse finns. Sune

Sessan linjen Göteborg - Fredrikshavn

av Kjell Aghult, Saturday, May 19, 2018, 17:41 (2140 dagar sedan) @ Sune Nylén

Innan Stena tog över trafiken med större båtar, var det Göteborg Fredrikshamn linjen, populärt kallad "Sessanlinjen" som trafikerade med Kronprinsessan Ingrid, rutten Gbg - Fredrikshavn. Båten byggdes 1936. och finns ännu kvar i Rijeka Kolla vidare på nätet om intresse finns.

Faktiskt var SJ litet inblandat i "Sessans" avveckling. Man ägde en imnoritetspost aktier,
på sin tid övertagna med BJ.

F1200 - Nordpilen.Kajspår och Station i Fredrikshavn

av Sune Nylén, Saturday, May 19, 2018, 16:51 (2140 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag har kollat på nytt och hamnspåret följde nog Rådhus alle som går i en sväng upp mot där gamla stationen låg.:-) Sune

F1200 - Nordpilen.Kajspår och Station i Fredrikshavn

av Markus Frisén, Saturday, May 19, 2018, 17:06 (2140 dagar sedan) @ Sune Nylén

Krak.dk , danska eniro erbjuder precis som sin Svenska motsvarighet ett flygfoto från 1954. Där kan man både se och jämföra.

Station i Frederikshavn

av Lennart Carlsson, Sunday, May 20, 2018, 09:31 (2139 dagar sedan) @ Markus Frisén

Länk till en sida om Frederikshavn station, och jernbaner i hela Nordjylland.

Det framgår bland annat, att stadens hamnspår var treskensspår, i spårvidd 1.000 och 1.435 mm. fram till att Skagensbanen år 1924 breddades till normalspår.

Länk

Frederikshavn gamle station og havnestation

av Jørgen Schwartz, Tuesday, May 22, 2018, 22:24 (2137 dagar sedan) @ Lennart Carlsson

Her et link til en meget meget lang tråd på Jernbanen.dk´s forum. Der er rigtig mange billeder fra Frederikshavn´s gamle station og lidt billeder fra havnebanen og havnestationen.

Mvh Jørgen

Frederikshavn gamle station og havnestation

av Sune Nylén, Wednesday, May 23, 2018, 11:12 (2136 dagar sedan) @ Jørgen Schwartz

Tack Jörgen. Det är så sant, som det är sagt. EN bild säger mer än tusen ord
:-) Sune.

F1200 - Nordpilen.

av Johnny, Saturday, May 19, 2018, 16:50 (2140 dagar sedan) @ S-O Johansson

Ja. Nordpilen mötte i hamnen. när båten kom från Göteborg. Oftast med två ånglok. Jag tror att det var i Fredericia tåget delades, en del mot Köpenhamn och den andra mot Hamburg altona.
En sak är säker: Det var stiliga ånglok


Var Nordpilen ett tåg som anslöt till färjan i Fredrikshamn? Är inte helt med på vilken färjehamn som menas. Var det bara förbindelse från Sverige eller gick det att på ett eller annat sätt också att åka
direkt från Norge med den förbindelsen.

Ja. Nordpilen mötte i hamnen. när båten kom från Göteborg. Oftast med två ånglok. Jag tror att det var i Fredericia tåget delades, en del mot Köpenhamn och den andra mot Hamburg altona.
En sak är säker: Det var stiliga ånglok


Var Nordpilen ett tåg som anslöt till färjan i Fredrikshamn? Är inte helt med på vilken färjehamn som menas. Var det bara förbindelse från Sverige eller gick det att på ett eller annat sätt också att åka
direkt från Norge med den förbindelsen.


Motoreksprestoget Nordpilen inrättades ca 1935 och gick mellan Frederikshavn och Hamburg, vissa år till Altona andra till Hbf. På 30-talet gick under vissa tider en tågdel från Hirtshals. I Frederikshavn hade tåget anslutning med Sessanlinjens färja från Göteborg. Sydgående kom färjan in vid elvatiden och tåget väntade vid dåvarande färjestationen. Nordgående Nordpilen hade anslutning till Sessanlinjens avgån till Göteborg kl. 18.00. Anslutning fanns även med DFDS Oslo-båt och båtarna till Larvik och Fredrikstad. Tågdelen från Hirtshals hade förbindelse med båtarna från Kristiansand. Vid den här tiden drogs Nordpilen av motorvagnar litt. MP, en föregångare till MO. Det fanns servering från Fredrikshavn till Hamburg. Trafiken upphörde vid krigsutbrottet 1939.

Efter kriget återuppstod Nordpilen 1953 och drogs då normalt av två MO. Under lågsäsong kunde tåget vara sammankopplat med ett tåg till Köpenhamn och drogs då av ett eller två E-lok, men även litt. P och PR kunde förekomma. Nordpilen drog in en hel del valuta till DSB eftersom en stor del av de resande var svenskar, norrmän och tyskar. Därför var tåget ett av de första som fick MY-lok redan 1954, det var också ett av de första som fick MZ i slutet av sextiotalet. De första åren gick MY-loken Frederikshavn-Aarhus, därefter var det dubbla MO ner till Hamburg. Senare blev det MY till Flensborg i Flensborg byttes MY till 012 eller V200 från DB. Nordpilen var faktiskt det sista ångloksdrivna tåget över bron i Rendsburg. Vissa säsonger på 50-talet byttes MO till BR 50 i Padborg och till 01, 03 eller 41 i Flensborg.

Nordpilen hade restaurangvagn hela året, oftast Fredrikshavn-Hamburg, men vissa säsonger kopplades den av i Frederica eller Padborg. Fram till 1973 var restaurangvagnarna DSB litt. CAR/BRh därefter var det i några år grön/röda "Kakaduor" BR BRym från DB. I slutet av sjuttiotalet ersattes dessa av kioskvagnar litt. Bk från DSB.

Lite kuriosa är att sydgående Nordpilen vissa säsonger hade med tankvagnar med mjölk från Flensborg till Hamburg och att det nordgående ibland hade med tomma kylvagnar till Frederikshavn eller Skagen för lastning av färsk fisk. DSB hade f.ö. en utvecklad logistikkedja för leveranser övernatten av färsk fisk från Skagen till Köpenhamn.

Fram till 1979 låg Havnestationen i Frederikshavn parallellt med färjelägena, där uppställing av väntande bilar till Stena Line är idag. Huvudstationen i Frederikshavn låg lite längr upp i staden, ungefär där Føtex ligger idag. 1979 flyttade Havnestationen till ett läge längs gatan vid Hotel Jutlandia.

I början av 1980-talet togs Sessanlinjen (Rederi AB Göteborg-Frederikshavnlinjen) över av Stena Line. Efter något år ändrade Stena tidtabellen så att färjan inte passade nordgående Nordpilen. Under ca tre decennier var Nordpilen dock en viktig led för resande mellan Sverige och Hamburg. Sessanlinjen var en del av järnvägarnas samarbete och det gick att köpa tågbiljetter från Sverige och Norge via Göteborg-Frederikshavn där tågbiljetten gällde på färjan. SJ var dock inte så pigga på att sälja biljetter den vägen - man ville att man skulle resa via Öresund - så det påstås att de flesta svensksålda tågbiljetterna till Nordpilen såldes av Sessanlinjen.

F1200

av Lennart Petersen, Saturday, May 19, 2018, 17:04 (2140 dagar sedan) @ jhje

Ja. Nordpilen mötte i hamnen. när båten kom från Göteborg. Oftast med två ånglok. Jag tror att det var i Fredericia tåget delades, en del mot Köpenhamn och den andra mot Hamburg altona.
En sak är säker: Det var stiliga ånglok

Nordpilen var lite märkvärdig för det var Danmarks enda tåg med restaurangvagn som gick med hela vägen till Hamburg.
Marknadsfördes då som ett tåg förbde tre Nordiska länderna Danmark, Sverige och Norge.
I 1959 års tidtabell är det (färja) Göteborg 07:10, Frederikshavn havn 11:05 ank Hamburg 20:24
I andra riktningen Hamburg 08:37 Frederikshavn havn 17:45 ank med färja Göteborg 21:50. Tre dagar i veckan fanns anslutande nattfärja till Oslo. I Hamburg fanns ju sedan anslutning med nattåg i ett antal riktningar.