20 bilder från årsmötesdagen hos FSVJ i Oxelösund (Järnvägs- och Museiföreningar)

av cgn1954, Sunday, May 20, 2018, 11:32 (2167 dagar sedan)

Från den 14 april - bilder finns på denna länk vid ev.intresse: [link=http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=44&t=5059http://]Länk [/link]

20 bilder från årsmötesdagen hos FSVJ i Oxelösund

av Granis, Sunday, May 20, 2018, 11:41 (2167 dagar sedan) @ cgn1954

Har FSVJ tagit över SWB 58 från NBVJ? Och planerna (oavsett det är..)? F ö hoppas jag att man vid en ev framtida revision märker loket SJ A6 1689. Med den sotskåpsluckan och den hytten (och dom rökuppdrivarskärmarna?) är ju loket i det utförandet. Som alltså skiljer sig från SWB´s. Dessutom finns ju systermaskinen SWB 56 bevarad i Nora i om inte helt så i varje fall "mycket mer" SWB-skick.

/ L G :-)

20 bilder från årsmötesdagen hos FSVJ i Oxelösund

av Svante Andersson, Sunday, May 20, 2018, 19:34 (2167 dagar sedan) @ Granis

Det enda som fysyiskt inte är SWB på loket idag är sotskåpsluckan och det faktum att loket är ombyggt till vänsterkörning.

Bild från 1944 i Köping finns i SJK-boken om rullande materielen på SWB.

SA

Utrustning på SWB-lok

av Carl-Erik Olsson, Sunday, May 20, 2018, 20:25 (2167 dagar sedan) @ Svante Andersson

Det enda som fysiskt inte är SWB på loket idag är sotskåpsluckan och det faktum att loket är ombyggt till vänsterkörning.

Bild från 1944 i Köping finns i SJK-boken om rullande materielen på SWB.

SA

Aha, högerkörda lok även hos SWB precis som t ex BJ och GBJ? Men hur är det med de "nya" B-loken där ju också SWB 99 finns hos FSVJ. Också levererat som högerkört och sedan ombyggt av SJ efter förstatligandet 1945?

Belysningen på lok 58 enligt cgn-bilderna är väl AGA "Standard" med acetylen-"buffertlyktor" utan toppstrålkastare. Har för mig att 99 har elljus av någon speciell SWB-modell (lyktorna ser billigare ut än AGAs motsvarande) med topplykta av samma typ. Har kanske 58 också haft sånt men blivit ombyggd med standard-acetylen av SJ, p s s som man ersatte en massa elektriska vagnsbelysningar av olika typer i fd privatbanevagnar med standardtypen "dissousgasbelysning system Dalén" för att förenkla driften?
Men funderar man lite mer och kollar Särtyck 77 från 1946 på Samlingsportalen så verkar det som om urspr SWB H3/SJ A6-loken 56, 57, 60, 72 och SWB A2/SJ B-loken 99-101 hade elljus ("E11" i Str 77) och H3/A6 58, 59, 68 och 71 hade gas ("A2" ), precis som de väl samtida 11 st godstågsloken SJ E6/SWB M3? Men gas A2 innebar "förenklad" AGA-gasbelysning, dvs oftast fiskstjärtsbrännare inmonterade i fotogenstrålkastare, alltså inte lika effektiva som AGA Standard med glödkropp av kalkmaterial i ett helt nytt lykthus med halvsfärisk glasreflektor istället, i Str 77 benämnt "A1". Kan det vara SWB som moderniserade med AGA-ljus i ursprungliga fotogenbuffertlyktor när pengarna inte räckte till fler elljusinstallationer? Och alltså SJ som fortsatte "modernisera" med AGA Standard-ljus? (Detta kanske framgår av senare årgångar av Str 77 men dem har jag inte kollat, vilket kanske "någon annan" har gjort?
/funderade åter CEO

Utrustning på SWB-lok

av Danne J, Monday, May 21, 2018, 00:42 (2166 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Aha, högerkörda lok även hos SWB precis som t ex BJ och GBJ? Men hur är det med de "nya" B-loken där ju också SWB 99 finns hos FSVJ. Också levererat som högerkört och sedan ombyggt av SJ efter förstatligandet 1945?

/funderade åter CEO

SWB A ( internt registrerade som "A2" ) 99-101 var vänsterkörda från början.

// Danne J

Utrustning på SWB-lok

av Anders Sandgren, Monday, May 21, 2018, 13:42 (2166 dagar sedan) @ Danne J

Aha, högerkörda lok även hos SWB precis som t ex BJ och GBJ? Men hur är det med de "nya" B-loken där ju också SWB 99 finns hos FSVJ. Också levererat som högerkört och sedan ombyggt av SJ efter förstatligandet 1945?

/funderade åter CEO


SWB A ( internt registrerade som "A2" ) 99-101 var vänsterkörda från början.

// Danne J

När hann de byggas om? De från SJ inköpta B-loken byggdes väl inte pm till högerkörning.
B3/G3-loken vid BJ (SJ B/Ga2) var väl även de vänsterkörda.

Utrustning på SWB-lok

av Danne J, Tuesday, May 22, 2018, 00:46 (2165 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Aha, högerkörda lok även hos SWB precis som t ex BJ och GBJ? Men hur är det med de "nya" B-loken där ju också SWB 99 finns hos FSVJ. Också levererat som högerkört och sedan ombyggt av SJ efter förstatligandet 1945?

/funderade åter CEO


SWB A ( internt registrerade som "A2" ) 99-101 var vänsterkörda från början.

// Danne J


När hann de byggas om? De från SJ inköpta B-loken byggdes väl inte pm till högerkörning.
B3/G3-loken vid BJ (SJ B/Ga2) var väl även de vänsterkörda.

Förtydligande: De var vänsterkörda vid leverans till SWB och förblev så, likt de som inköptes från SJ.

// Danne J

Högerkörda lok

av Anders Sandgren, Tuesday, May 22, 2018, 10:34 (2165 dagar sedan) @ Danne J

Aha, högerkörda lok även hos SWB precis som t ex BJ och GBJ? Men hur är det med de "nya" B-loken där ju också SWB 99 finns hos FSVJ. Också levererat som högerkört och sedan ombyggt av SJ efter förstatligandet 1945?

/funderade åter CEO


SWB A ( internt registrerade som "A2" ) 99-101 var vänsterkörda från början.

// Danne J


När hann de byggas om? De från SJ inköpta B-loken byggdes väl inte pm till högerkörning.
B3/G3-loken vid BJ (SJ B/Ga2) var väl även de vänsterkörda.


Förtydligande: De var vänsterkörda vid leverans till SWB och förblev så, likt de som inköptes från SJ.

// Danne J

Det var det jag trodde. Jag antar att det var SJ som bestämde hu det skulle vara med de nybyggda loken samt också det faktum att de tidigare inköpta SJ-loken var vänsterkörda.

Jag har någon sett ett besiktningsprotokoll avseende till SNJ inhyrt tyskt växellok (T3 ca 1918) där besiktningsmannen (från SJ) påpekade att loket var högerkört trots att SNJ var 'vänster-bana' liksom SJ. Vilket man kan förundrax över då SJ själva hade högerkörda lok, nämligen de tolv H-loken. Och då dessa var ju onekligen tenderlok som oftast går åt ett håll torde detta vara ett större problem jämfört med växellok. Även tanklokne Ä/Qä ex SJB (Thor mfl) var ju högerkörda lok men då som tanklok.
På HNJ var alla tidiga tanklok högerkörda medan tenderloken som kom något senare var väsnterkörda. Undantag var de till tenderlok ombyggda sadeltankloken som fortsatte vara högerkörda (desa såldes senare till BJ) samt de tenderlok som ombyggdes till tanklok (SJ K22 och N4) och var vänsterkörda.

20 bilder från årsmötesdagen hos FSVJ i Oxelösund

av Kaitsu, Sunday, May 20, 2018, 23:03 (2167 dagar sedan) @ Granis

Ja, Det gjorde vi redan 2012.
//KI

20 bilder från årsmötesdagen hos FSVJ i Oxelösund

av Nils-Eric Sääf, Sunday, May 20, 2018, 14:49 (2167 dagar sedan) @ cgn1954

Tyvärr bara ett X i fyrkant samtliga bilder.

20 bilder från årsmötesdagen hos FSVJ i Oxelösund

av cgn1954, Sunday, May 20, 2018, 15:13 (2167 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Ah... du hade bara otur, körde precis om omstart av min server - den är upp igen. Sorry.