Kolslitskskenor (Fordon: lok)

av Christer Fredriksson, Monday, May 21, 2018, 22:59 (2164 dagar sedan)

När började man i Sverige att införa kolslitskenor med luftkanal, som då den punkteras genom slitage eller brott, medför att bygeln omedelbart fälls ned med automatik.

Vilka lok i Sverige har i dagsläget utrustats med dylika kolslitskenor?

ADD?

av Rasmus Axelsson, Wednesday, May 23, 2018, 08:50 (2163 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När började man i Sverige att införa kolslitskenor med luftkanal, som då den punkteras genom slitage eller brott, medför att bygeln omedelbart fälls ned med automatik.

Automatic dropping device (ADD) ska ha varit ett krav från Banverket/Trafikverket om man får [link=https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-raddningen-for-tagens-kontaktledningar-6398932]tro denna artikel[/link].

Vilka lok i Sverige har i dagsläget utrustats med dylika kolslitskenor?

Rc6 bland annat. Där finns en indikeringslampa i signaltablåerna i hytterna som är märkt med ADD utlöst eller nåt sånt.

Kolslitskskenor. Ralph Davidsson

av BD, Wednesday, May 23, 2018, 10:39 (2163 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ralph Davidsson, då lokstationschef i Hagalund, berättade någon gång 1972/73 att han uppmärksammat SJ Maskinavdelning på att BR använde autodrop.

Problemet var antagligen att det mesta som skedde hos BR ansågs märkligt och inte var så intressant.

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/Sravt/1.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/Sravt/2.jpg~original[/IMG]

Kolslitskskenor

av S-O Johansson, Wednesday, May 23, 2018, 18:22 (2162 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När började man i Sverige att införa kolslitskenor med luftkanal, som då den punkteras genom slitage eller brott, medför att bygeln omedelbart fälls ned med automatik.

Ett av de första fordonen i Sverige med sådan kolskena och därmed autodrop var ABB Regina/X50 när den kom år 2000. Om någon annan fotdonstyp var före med det vet jag inte.

Vilka lok i Sverige har i dagsläget utrustats med dylika kolslitskenor?

Alla SJ:s egna fordon utom de fyra X12:orna har i dagsläget autodrop.
Samma bör det vara i den upphandlade trafiken att X11, X12 och X14 som används saknar autodrop.

Kolslitskskenor

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 23, 2018, 19:09 (2162 dagar sedan) @ S-O Johansson

Vilka fordon avser du med: [b]Alla SJ:s egna fordon[/b] ?

Kolslitskskenor

av S-O Johansson, Wednesday, May 23, 2018, 20:27 (2162 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vilka fordon avser du med: Alla SJ:s egna fordon ?

De som ägs av SJ AB, moderbolaget, själva. Alltså Rc6, X2, X40 och X55. De gråmålade X12:orna 3191, 3220, 3221 och 3222 som används i UVEN-trafiken ägs ju också av SJ AB. De blåmålade X12:orna och X50 9001-9004 som också används där ägs av Transitio.
Rc6:orna som hyrs in för Norrlandstrafiken ägs av Trafikverket.

Kolslitskskenor

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 23, 2018, 22:07 (2162 dagar sedan) @ S-O Johansson

Är inte X2-orna leasade?

Kolslitskskenor

av Herpai, Wednesday, May 23, 2018, 22:18 (2162 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Näe inte nu längre, de löstes tillbaka under 2010-2011 och lånen ska vara återbetalt och klart 2019 som jag förstått