Banvakter (Bana)

av Christer Fredriksson, Thursday, May 24, 2018, 12:34 (2158 dagar sedan)

När på 1940-talet ändrades titeln Banvakt, Bv, till Banbiträde, Bb?

Banvakter

av Kjell Aghult, Thursday, May 24, 2018, 13:37 (2158 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När på 1940-talet ändrades titeln Banvakt, Bv, till Banbiträde, Bb?

Den slutliga, generella ändringen gjordes i 1957 års lönerörelse. Samtidigt blev stationskarlarna trafik- eller maskinbiträden, beroende på avdelning. Förutvarande bb, mb och
tb (dittills ett slags befordringsgrad) fick "förste" framför titeln. Hur länge de tidigare
formerna funnits vet jag inte.

Vid Posten blev brevbäraren postiljon. Den äldre titeln levde dock kvar i titeln brevbäringsbiträde (bbb). Under denna inrangerades bl a alla tillfälligt anställda vid storhelgerna.

Banvakter

av Christer Fredriksson, Thursday, May 24, 2018, 13:51 (2158 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vid TGOJ var detta infört före 1948 01 01 enligt alla tillgängliga personalförteckningar, lönelistor, veckorapporter, mm!

Banvakter

av Lars Ågren, Thursday, May 24, 2018, 16:45 (2157 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vid SJ fanns banvakter och banbiträden samtidigt under rätt många år. Tjänster som banbiträden inrättades vid SJ första gången från och med den 1 juli 1942. Vad jag förstår så var de inte sträckvakter utan någon form av arbetsledare. Fr o m den 1 januari 1946 utökades antalet banbiträden väsentligt, då också sträckvakterna fick denna tjänst, som var ett "snäpp" högre än banvakt. Men det fanns fortfarande banvakter kvar. Dessa tjänster försvann nog inte förrän den 1 juli 1957, då de blev banbiträden och de tidigare banbiträdena förste banbiträden (jämför motsvarande förändring för stationskarlar som blev maskinbiträden eller trafikbiträden och dessa blev förste maskinbiträde eller förste trafikbiträde).

Banvakter etc

av Kjell Aghult, Saturday, May 26, 2018, 15:27 (2155 dagar sedan) @ Lars Ågren

Vid SJ fanns banvakter och banbiträden samtidigt under rätt många år. Tjänster som banbiträden inrättades vid SJ första gången från och med den 1 juli 1942. Vad jag förstår så var de inte sträckvakter utan någon form av arbetsledare. Fr o m den 1 januari 1946 utökades antalet banbiträden väsentligt, då också sträckvakterna fick denna tjänst, som var ett "snäpp" högre än banvakt.

Vad kunde kriteriet vara för befordran bv > bb? Det fanns ju även banförmän (bfm).

I maskintjänsten skulle ett mb (senare fmb) kunna vara i vart fall motorvagnsvikarie: Så var till 1962 fallet med de två i Finspång (Sex, senare fem man i fast tur). Vid NBJ hela tid förekom veterligen ingen reglerad befordringsgång till lokförare: Som vikarie var man mb tills vakans uppstått.

Liknande fråga kan ställas om trafiktjänsten. Ett s k befordrat tb var gamle vagnupptagare X
på Örebro C. Han gått många år som växlare och noterade nu noga vagnsnummer.
Det gick att spåra vagnar redan före första datasystemets (VET) införande 1967: Även om
det kunde ta litet tid. Svar efterfrågades ibland från t ex navet Hallsberg rbg.

Banvakter etc

av Christer Fredriksson, Saturday, May 26, 2018, 18:51 (2155 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vad jag nu fått fram i gamla dokument från TGOJ Bmo V Vanneboda så ändrades alla Bv och Bvfm till Bb och Bfm from 1947-08-01 vid TGOJ.

Banvakter

av Harald, Thursday, May 24, 2018, 17:35 (2157 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Även heltidsanställda började som brevbärarbiträden. När man hade klarat av det första provet i postgeografi (Ånge-Bollnäs), blev man postiljonsaspirant (pjasp).