Söertälje S och C, 1967, 6 bilder (Järnväg allmänt)

av Ulfe, Saturday, May 26, 2018, 07:29 (2161 dagar sedan)

Hit åkte min bror vid den sportlovsresa som påbörjades några inlägg längre ner i forumet.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=207800
Text under bild, om det är någon.

[image]
Tåget ska fortsätta sin färd mot Göteborg.

[image]
Är det en lokförare som klättrar ombord på lok 2?

[image]

[image]

[image]

[image]

Södertälje S och C, 1967, 6 bilder

av JYT, Saturday, May 26, 2018, 07:42 (2161 dagar sedan) @ Ulfe

Loken är motställda, hur gör man med manöverkoppling dem emellan map vilken riktning loken har? Det ena går bakåt, det andra framåt. Vid annat tillfälle kanske går de framåt båda, vänder man något i kontakten eller i någon panel inne i loket?
Vad är det för länk från ram till koppelstången man ser på höger sida i färdriktningen på första loket?

Södertälje S och C, 1967, 6 bilder

av Överkörmästaren, Saturday, May 26, 2018, 08:37 (2161 dagar sedan) @ JYT

Loken är motställda, hur gör man med manöverkoppling dem emellan map vilken riktning loken har? Det ena går bakåt, det andra framåt. Vid annat tillfälle kanske går de framåt båda, vänder man något i kontakten eller i någon panel inne i loket?

Detta löser man genom att ”korsa” multiplarna (på ritningen, först och främst). Låt oss säga att multipelledningen för ”Fram” (den som får loket att gå med A-änden först) är kopplad till dosans stift 1 i A-änden, då är den på stift 2 i B-änden (och omvänt för ”Back”). Inne i kabeln är det sedan korsat en gång till så att stift 2 i kabelns ena handske är kopplat till stift 1 i den andra och vice versa.

Principen är likadan vid automatkoppel, stiften ”1” och ”2” är då symmetriskt placerade så ”stift 1” på ena kopplet kopplar ihop sig med ”stift 2” på det andra.

På detta sätt kan du koppla ihop loken/motorvagnarna på godtyckligt sätt och de som ska gå framåt går framåt och de som ska gå i back backar.

Rita upp det här på ett papper så blir det lättare att se hur det funkar!

Vad är det för länk från ram till koppelstången man ser på höger sida i färdriktningen på första loket?

Södertälje S och C, 1967, 6 bilder

av JYT, Saturday, May 26, 2018, 08:48 (2161 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tack!
Oreflekterat tänkte jag på lösa kablar men de sitter väl alltid fast med ena änden i loket, upphängda i hållare när de är oanvända.
Då får man hoppas att det inte är som med släpvagnskontakter ibland, att någon varit inne och förväxlat stiften vid tex byte av skadad kontakt!

Södertälje S och C, 1967, 6 bilder

av Överkörmästaren, Saturday, May 26, 2018, 08:59 (2161 dagar sedan) @ JYT

Tack!
Oreflekterat tänkte jag på lösa kablar men de sitter väl alltid fast med ena änden i loket, upphängda i hållare när de är oanvända.

Den lösningen förekommer också men det vanligaste är att multipelkablarna har handskar i båda ändarna. (Sen var ju, som påpekats, just loken på bilden inte multipelkörbara alls.)

Då får man hoppas att det inte är som med släpvagnskontakter ibland, att någon varit inne och förväxlat stiften vid tex byte av skadad kontakt!

Ja, det skulle kunna leda till väldigt konstiga konsekvenser. Det är ju för all del väldigt klåparaktigt att inte ens kunna montera en 7-polig bilsläpvagnskabel utan att upptäcka att man gör fel. Med detta sagt, så saknas det inte lustiga historier om vagnar som dragit åt var sitt håll vid provkörning m m på grund av just att man missat detta med hur korsningen av fram och back ska monteras i det enskilda fallet.

Södertälje S och C, 1967, 6 bilder

av Jim Hansson, Saturday, May 26, 2018, 17:39 (2161 dagar sedan) @ JYT

Tack!
Oreflekterat tänkte jag på lösa kablar men de sitter väl alltid fast med ena änden i loket, upphängda i hållare när de är oanvända.

Du tänker nog på tågvärmekabeln, för där är det så på vagnar och vissa lok (t ex Du men inte Rc). Men multipelkabeln är en lös kabel som förvaras inne i loket på alla svenska lok jag kan komma på.
Jim

Södertälje S och C, 1967, 6 bilder

av lokf, Saturday, May 26, 2018, 08:46 (2161 dagar sedan) @ JYT

I detta fall körs lok nr 2 som koppellok eftersom dessa lok inte är multippelkörbara. Det krävs nämligen två förare vid denna typ av körning och därför kan det mycket väl vara lokföraren på lok två som kliver upp på det loket.

Björn B

Södertälje S och C, 1967, 6 bilder

av Sune Nylén, Saturday, May 26, 2018, 09:13 (2161 dagar sedan) @ JYT

Loken är motställda, hur gör man med manöverkoppling dem emellan map vilken riktning loken har? Det ena går bakåt, det andra framåt. Vid annat tillfälle kanske går de framåt båda, vänder man något i kontakten eller i någon panel inne i loket?
Vad är det för länk från ram till koppelstången man ser på höger sida i färdriktningen på första loket?

Det är väl stången till smörjoljepumpen.:-) Sune

Söertälje S och C, 1967, 6 bilder

av WS, Saturday, May 26, 2018, 10:48 (2161 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Den här bilden är extra intressant :-)

Den visar på ett bra vis upp skivan och fordon från en relativt sen period.
De få bilder jag sett tidigare på skivan har varit från äldre tidsperiod. /WS/

Söertälje S och C, 1967, 6 bilder

av Överkörmästaren, Saturday, May 26, 2018, 12:27 (2161 dagar sedan) @ WS

[image]


Den här bilden är extra intressant :-)

Den visar på ett bra vis upp skivan och fordon från en relativt sen period.
De få bilder jag sett tidigare på skivan har varit från äldre tidsperiod. /WS/

Lite lustigt att X6:an ser på båda bilderna ut att ha tappat ena manövervagnen! Var det en sån där vändskiva även på det spåret?

Söertälje S och C, 1967, 6 bilder

av Klas Blomberg, Saturday, May 26, 2018, 13:12 (2161 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]

Lite lustigt att X6:an ser på båda bilderna ut att ha tappat ena manövervagnen!

Nej då, den är bakgrund till skylten "holm C"

Söertälje S och C, 1967, 6 bilder

av ArneL, Saturday, May 26, 2018, 21:56 (2161 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Där manövervagnen närmast stationshuset står, svänger (svängde) spåret upp mot växeln för att möjliggöra rundgång via spåret närmast gatan (spår 6). I början av 60-talet fick jag följa med min far ibland när han som maskinbiträde gjorde rundgång med loken, bromsprovade och synade vagnarna. När det mörknade fick jag hjälpa till att tända i vagnarna, el i Bo6:orna och gas i F1:an.
/A

Söertälje S och C, 1967, 6 bilder

av ArneL, Sunday, May 27, 2018, 07:00 (2160 dagar sedan) @ ArneL

Där manövervagnen närmast stationshuset står, svänger (svängde) spåret upp mot växeln för att möjliggöra rundgång via spåret närmast gatan (spår 6). I början av 60-talet fick jag följa med min far ibland när han som maskinbiträde gjorde rundgång med loken, bromsprovade och synade vagnarna. När det mörknade fick jag hjälpa till att tända i vagnarna, el i Bo6:orna och gas i F1:an.
/A

Korrigering: Spår 6 ovan är (var) plattformsspåret. Rundgångsspåret var nr 7.
/A

Söertälje S och C, 1967, 6 bilder

av Överkörmästaren, Monday, May 28, 2018, 23:37 (2159 dagar sedan) @ ArneL

Där manövervagnen närmast stationshuset står, svänger (svängde) spåret upp mot växeln för att möjliggöra rundgång via spåret närmast gatan (spår 6). I början av 60-talet fick jag följa med min far ibland när han som maskinbiträde gjorde rundgång med loken, bromsprovade och synade vagnarna. När det mörknade fick jag hjälpa till att tända i vagnarna, el i Bo6:orna och gas i F1:an.
/A

Korrigering: Spår 6 ovan är (var) plattformsspåret. Rundgångsspåret var nr 7.
/A

Aha! Märkligt egentligen att denna kurva togs bort medan kurvan på spår 5 fick vara kvar ända in i nutiden.

Söertälje C trafikering

av Olle E, Sunday, May 27, 2018, 16:08 (2160 dagar sedan) @ Ulfe

Vart gick tågen från Södertälje C? Strängnäs? Lokaltrafik på Nyköpingsbanan?

Söertälje C trafikering

av Alex, Tuesday, May 29, 2018, 10:54 (2158 dagar sedan) @ Olle E

Ja, lokaltrafik på Nyköpingsbanan. De gick nog också hela vägen till Norrköping ibland. Jag kan kolla bättre senare. När SL-trafiken kom igång gick de i många år till Västerljung. Strängnäs var också inte helt ovanligt. Mvh/Alex

Södertälje S och C, 1967, 6 bilder

av HJP, Sunday, May 27, 2018, 22:23 (2160 dagar sedan) @ Ulfe


[image]
Är det en lokförare som klättrar ombord på lok 2?

****
Troligen, ja. Loken går i koppling, d.v.s. det är en förare på varje lok.

Södertälje S och C, 1967, 6 bilder

av Anders Sandgren, Sunday, May 27, 2018, 23:42 (2160 dagar sedan) @ HJP

443 blev Du2 1968 så det var inte multbart 1967 vilket också syns att det inte är. Det blev Du 1963.
Om det är samma tågsätt så är det 291 som är bakre lok och inget lok under 300 blev Du2.

Södertälje S och C, 1967, 6 bilder

av Ulfe, Monday, May 28, 2018, 07:47 (2159 dagar sedan) @ Anders Sandgren

443 blev Du2 1968 så det var inte multbart 1967 vilket också syns att det inte är. Det blev Du 1963.
Om det är samma tågsätt så är det 291 som är bakre lok och inget lok under 300 blev Du2.

Tack för information! Det är samma tågsätt på bild 1 och 2.

Södertälje S och C, 1967, 6 bilder

av 53 Wadsten, Monday, May 28, 2018, 15:52 (2159 dagar sedan) @ Ulfe

X16-17 finns med på bilderna, dessa har jag för mig var stationerade här i Norrköping.

Söertälje S och C, 1967, 6 bilder

av Alex, Tuesday, May 29, 2018, 10:52 (2158 dagar sedan) @ Ulfe

Fina bilder! Stort tack! Att få följa med pappa på söndagarna när han jobbade som tkl på Ses var rena himmelriket för en tågälskande grabb. Mvh/Alex