Olycka i Upplands Väsby 1943? (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Monday, May 28, 2018, 16:19 (2159 dagar sedan)

Olycka i Upplands Väsby 1943?

av Christer Nyqvist, Monday, May 28, 2018, 18:22 (2159 dagar sedan) @ Bobo L

Är det högra loket utrustad med indusi, eller vad sitter mellan löp- och koppelhjul?

Olycka i Upplands Väsby 1943?

av -RB-, Monday, May 28, 2018, 19:18 (2159 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF05192

Signalsäkerhetssystem Signum (Integra - Signum) från Schweiz som provades på 4 tursatta D-lok och ett lok i reserv som ofta var långt borta när det behövdes . Jag tror utrustningen var utlagd Stockholm - Uppsala .

På tyska om utrustningen :
https://de.wikipedia.org/wiki/Integra-Signum

mvh Rolf Berg

Olycka i Upplands Väsby 1943?

av Christer Nyqvist, Monday, May 28, 2018, 19:28 (2159 dagar sedan) @ -RB-

Tackar för info. Tänk att det skulle dröja in på 70-talet innan det svenska hjulet uppfanns.

Olycka i Upplands Väsby 1943?

av -RB-, Monday, May 28, 2018, 20:02 (2159 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Hittade följande från gamla postvagnen :

305 ingick 1944 tillsammans med 314, 317, 320 och 339 i ett försök med automatisk tågkontroll, "ATC", enligt ett system benämnt Signum. Av de fem loken hade 314 och 339 tidsfördröjda bromsventiler och de övriga väginställda bromsventiler. En redogörelse för försöken finns i Statsbaneingenjören 1944. (Tack för tipset, Ove Lindgren)

Hela tråden om D-lok

http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=372258

Samlingsportalen har flera bilder : KDAF05181 - KDAF05191 (alt sök "Signum" ) .

BD har läst något om detta :

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=190001

mvh Rolf Berg

Olycka i Upplands Väsby 1943. Signum tågskyddssystem

av Gunnar Ekeving, Monday, May 28, 2018, 22:04 (2159 dagar sedan) @ -RB-

Olyckan beskrivs i SJ-skriften Säkerhetstjänsten 1943 (sidan 15). Ett av tågen passerade infartssignalen trots att denna visade "stopp".

Tågskyddssystemet Signum testades på sträckan Ulriksdal - Upplands Väsby, och som nämnts i annat inlägg var fyra lok utrustade. Signumsystemet var tämligen simpelt och reagerade likadant vid alla övervakade hastighetsnedsättningar och vid alla signaler som gav någon typ av restriktivt besked - om föraren inte kvitterade varningen bromsades tåget. Något som kan leda till att förare reflexmässigt kvitterar varningar och räknar med att börja bromsa lite längre fram - vilket vid enstaka tillfällen kan glömmas bort. Blocksträckorna kunde vara ganska långa (signalinstruktionsritning för sträckan) så det var inte rimligt att börja bromsa genast vid signalbesked "vänta stopp".

Det tyska Indusi var betydligt mer differentierat, med vaksamhetskontroll och övervakning av hastighetsminskning efter restriktivt besked från försignal, ovillkorligt stopp vid passage av signal i stopp och möjlighet till hastighetsövervakning. Att SJ testade Signum och inte Indusi kan ha berott på att det under kriget var svårt att få tag på Indusi-utrustning. Flera tyska signaltillverkare hade gått över till att producera krigsmateriel, och det finns (ej helt verifierade) uppgifter om att Indusiinstallationerna i Tyskland generellt togs ur bruk på grund av brist på reservdelar.

Under 1950-talet provade SJ ett kontinuerligt tågskyddsystem (ungefär samma som tunnelbanan införde 1950) och övervägde även att införa Indusi. Dock visade det sig att fler olyckor orsakades av felaktigt given körsignal än av att tåg passerade signal i stopp eller körde för fort, så därför prioriterade SJ att införa förregling, automatisk linjeblockering, spårledningar för hinderfrihetskontroll, automatisk återställning av infartssignaler mm. En annan stor satsning var utfartssignaler på stationer som saknade sådana - detta minskade risken att förare gav sig ut på linjen utan att ha fått signal "avgång" och dessutom fick tågklareraren bättre möjlighet att stoppa ett tåg efter att ha observerat t ex tjuvbroms eller förskjutning i lasten.

Olycka i Upplands Väsby 1943. Signum tågskyddssystem

av Överkörmästaren, Monday, May 28, 2018, 23:16 (2159 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

En mycket intressant sammanfattning av Gunnar E! Vad skulle vi göra utan det uppslagsverk som du liksom är registret till?

Kom att tänka på en grej, som jag tror att det var tant Grönstedt som påminde oss om för några år sedan, nämligen att ingen blir yngre. Vad som händer med all din kunskap när du blir för gammal, det vet vi alla alltför väl, men vad händer med alla dina dokument?

Olycka i Upplands Väsby 1943. Signum tågskyddssystem

av Gunnar Ekeving, Tuesday, May 29, 2018, 23:40 (2158 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Kom att tänka på en grej, som jag tror att det var tant Grönstedt som påminde oss om för några år sedan, nämligen att ingen blir yngre. Vad som händer med all din kunskap när du blir för gammal, det vet vi alla alltför väl, men vad händer med alla dina dokument?

Det jag publicerat på ekeving.se kommer man förhoppningsvis att kunna nå via internetarkivet Wayback Machine. Annars kan ett tips vara att ladda hem det man är intresserad av och spara lokalt.

En annan aspekt är att det finns mycket mer som jag skulle vilja analysera och skriva om; i många fall har jag avfotograferingar eller noteringar från arkivhandlingar, tidskriftsartiklar mm - men det gäller att få tid att bearbeta och publicera. "Om några år är jag pensionär och då kommer jag att ha oceaner av tid för sådant" är nog inte en helt korrekt bedömning - en vanlig kommentar från pensionärer är ju att "nu har jag så mycket annat att ordna så det jag tänkte hinna med efter pensioneringen har jag absolut inte tid med". Vi får se :-)

Olycka i Upplands Väsby 1943? Ispåringsdon?

av Per Ljungberg, Tuesday, May 29, 2018, 11:30 (2158 dagar sedan) @ Bobo L

På andra bilden, högra loket vid buffertplanken ser man en "grej" som jag uppfattar som en anordning som man kunde sätta urspårade vagnar på spår med. Har jag rätt? Jag har aldrig sett en sådan användas, men jag kommer ihåg att åtminstone D-loken hade minst en sådan normalt upphängd under lokkorgen. Vet någon något mer om detta redskap?

Olycka i Upplands Väsby 1943? Ispåringsdon?

av Sune Nylén, Tuesday, May 29, 2018, 11:47 (2158 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Ja, det var väl instoppat en på vardera sidan.:-) Sune

Olycka i Upplands Väsby 1943? Ispåringsdon?

av Gurra-Nisse, Tuesday, May 29, 2018, 13:35 (2158 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Hade man verkligen "ankfötter" (ispårningsdon) med på elloken? Ja, det fanns ju två stora domkrafter med på ångloken. Men jag undrar, är det något annat vi ser på bilden?

Olycka i Upplands Väsby 1943? Ispåringsdon?

av Thomas Tell, Tuesday, May 29, 2018, 21:41 (2158 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag ser inget som kan liknas vid en "ankfot" eller så.
/tell

Olycka i Upplands Väsby 1943? Ispåringsdon?

av Thomas Tell, Tuesday, May 29, 2018, 23:22 (2158 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[image]
Skall det vid pilen var något att få upp fordon med? En ankfot? Nää.
/tell

Olycka i Upplands Väsby 1943? Ispåringsdon?

av WS, Tuesday, May 29, 2018, 23:39 (2158 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Skall det vid pilen var något att få upp fordon med? En ankfot? Nää.
/tell

Ursäkta urspårning.
Men när Tell nu gjort en sån bra närbild,
så undrar jag vad det är som sitter bakom
löphjulet nära rälsen på högra loket? /WS/

Olycka i Upplands Väsby 1943? Ispåringsdon?

av el_vikingo, Wednesday, May 30, 2018, 07:43 (2157 dagar sedan) @ WS

En Signum-detektor. Se tidigare i tråden.

Olycka i Upplands Väsby 1943? Ispåringsdon?

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 30, 2018, 08:37 (2157 dagar sedan) @ Thomas Tell

Finns det någon som har foton på de två typer av uppkörningsskenor som förr fanns för uppkörning av urspårade vagnar och kan lägga ut dem på Forumet?

På TGOJ fanns dessa två typer alltid med på växelvagnarna och användes olika beroende på var urspåringen skedde. De gamla "ankfötterna" krävde stor plats och var svåra att använda vid urspåring i växlar mm, där passade de moderna varianterna bättre.

De gamla "ankfötterna" placerades över rälen och låstes fast mot båda sidorna om rälen, medan de moderna varianterna bara lades på marken och sliprarna framför hjulen och "taggarna" av hjulens tyngd pressades ned mot marken och sliprarna så de hölls på plats.

Olycka i Upplands Väsby 1943? Ispåringsdon?

av Per Ljungberg, Wednesday, May 30, 2018, 10:16 (2157 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Dessa ispåringsdon hade en välvd form med en styrkant.Eftersom de var symmetriska kunde de användas i båda riktningar. Vilka fordon förutom D-loken hade dessa?
Vissa H och Ö-lok hade två domkrafter med på loket. Jag förmodar att det främst vid växling kunde hända att någon vagn spårade ur och då var det bra att ha domkrafter till hands. De försvann senare från loken. När vagnarna blev större och tyngre var det inte lika enkelt att bärga dem och andra redskap måste till.