Delta-motorer (Järnväg allmänt)

av Jim Hansson, Monday, May 28, 2018, 18:54 (2157 dagar sedan)

Deltamotorer, bl a använda i de välkända brittiska loken av typ 55, synes mig vara en väldigt vikt- och utrymmeseffektiv motor. Varför blev denna motortyp ingen hit utan istället de oerhört viktineffektiva GM-dieslarna? Deras storlek och vikt har ju gjort att man måste ha hur många lok som helst för att få samma effekt som t ex ett Rc-lok.
Jim

Delta-motorer vs EMD pannkaksmotor.

av BD, Monday, May 28, 2018, 19:25 (2157 dagar sedan) @ Jim Hansson

Deltamotorer, bl a använda i de välkända brittiska loken av typ 55, synes mig vara en väldigt vikt- och utrymmeseffektiv motor. Varför blev denna motortyp ingen hit utan istället de oerhört viktineffektiva GM-dieslarna? Deras storlek och vikt har ju gjort att man måste ha hur många lok som helst för att få samma effekt som t ex ett Rc-lok.
Jim

[image]

Jaha, även EMD (GM) kunde. Napiers Deltamotor påstås ha haft en stor smörjoljeförbrukning. Hur det var med EMD-motorn är okänt.
Några EMD-motorer ska ha funnits i Norge.

Länk

Delta-motorer vs EMD pannkaksmotor.

av Arne Syverstad, Tuesday, May 29, 2018, 13:50 (2156 dagar sedan) @ BD

KNM Hitra hadde 2 stk av denne motortypen. Jeg jobbet hos Detroit Dieselforhandleren i Norge og vi hadde den ene motoren stående på vårt verksted. 6 sylindre i 4 rekker.
https://no.wikipedia.org/wiki/KNM_«Hitra»

Hilsen Arne Syverstad

Delta-motorer

av Christer Brimalm, Tuesday, May 29, 2018, 11:40 (2156 dagar sedan) @ Jim Hansson

Delticloken var väldigt häftiga och epokgörande när de kom, men jag har för mig att de var rätt dyra i inköp förutom att konstruktionen var komplicerad (även om den i och för sig var driftsäker).

De klassiska gamla amerikanska GM-dieslarna var ju väldigt tunga i förhållande till effekten om man jämför med Deltic. (Även de tidigare brittiska dieselloken var tunga). Men sedan kom det snart lok med konventionella motorer som inte var så mycket tyngre i förhållande till effekten. Deltic vägde 101 ton och hade ca 3.300 hk, jämför danska MZ (Nohab med GM-motor) som kom 1967 och vägde 117 ton med 3.300 hk (en annan variant 1972 med 121 ton och 3.900 hk effekt).

Pris och standardiseringssynpunkter var nog viktigare än effekt/viktförhållandet när skillnaden inte längre var så stor.

Delta-motorer

av Jim Hansson, Tuesday, May 29, 2018, 12:51 (2156 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Deltic vägde 101 ton och hade ca 3.300 hk, jämför danska MZ (Nohab med GM-motor) som kom 1967 och vägde 117 ton med 3.300 hk (en annan variant 1972 med 121 ton och 3.900 hk effekt).

Pris och standardiseringssynpunkter var nog viktigare än effekt/viktförhållandet när skillnaden inte längre var så stor.

16 ton för ingenting extra. Tre ton mer per axel. Rätt mycket onödig vikt. Måhända att allt kanske inte berodde på motorn.
Jim

Delta-motorer

av John T, Tuesday, May 29, 2018, 13:01 (2156 dagar sedan) @ Jim Hansson

Deltic vägde 101 ton och hade ca 3.300 hk, jämför danska MZ (Nohab med GM-motor) som kom 1967 och vägde 117 ton med 3.300 hk (en annan variant 1972 med 121 ton och 3.900 hk effekt).

Pris och standardiseringssynpunkter var nog viktigare än effekt/viktförhållandet när skillnaden inte längre var så stor.


16 ton för ingenting extra. Tre ton mer per axel. Rätt mycket onödig vikt. Måhända att allt kanske inte berodde på motorn.
Jim

Men för dessa ton får du en robust och förhållandevis lättservad konstruktion, jämfört med Napier Deltic-motorn som i de flesta fall vid reparationer behövde lyftas ur och bytas mot en annan motorenhet. Såvitt jag förstått krävde allt utöver de minsta och enklaste åtgärderna montering av den komplicerade motorn i en gigg för att hålla ihop den när något skulle bytas. På en äldre GM-diesel verkar det vara rätt mycket som kan åtgärdas från en pickup med släp.

Det är inte alltid som siffror i tabeller är det enda som avgör.

Delta-motorer

av Stefan Skoglund, Friday, June 01, 2018, 21:32 (2153 dagar sedan) @ John T


Men för dessa ton får du en robust och förhållandevis lättservad konstruktion, jämfört med Napier Deltic-motorn som i de flesta fall vid reparationer behövde lyftas ur och bytas mot en annan motorenhet. Såvitt jag förstått krävde allt utöver de minsta och enklaste åtgärderna montering av den komplicerade motorn i en gigg för att hålla ihop den när något skulle bytas. På en äldre GM-diesel verkar det vara rätt mycket som kan åtgärdas från en pickup med släp.

Det är inte alltid som siffror i tabeller är det enda som avgör.

3 ton extra som måste hanteras av fjädringen och löpverket även när det går i 150.

Delta-motorer

av -RB-, Tuesday, May 29, 2018, 13:25 (2156 dagar sedan) @ Jim Hansson

När DSB köpte MZ i 1967 var det för att klara ramperna till en ev Storabältbro . DVS hade man skaffat Deltic hade man troligen fått barlasta loket . Och BR nöjde sig med 22 stora Deltic och skaffade över 500 class 47 med "twinbank" Sulzermotorer . Och Brush byggde om 33 st class 47 under åren 1998-2004 till Class 57 med begagnade EMD motorer :

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_57

Och English Electric fick som "tröst" leverera 50 st Class 50 , 117 t med EE V16 motor . Prototyp till dessa class 50 var "DP2" en Deltic kopia med konventionell 16 cyl EE diesel på insidan .

mvh Rolf Berg

Delta-motorer

av Richard Loe, Saturday, June 02, 2018, 11:43 (2152 dagar sedan) @ Jim Hansson

Deltamotorer, bl a använda i de välkända brittiska loken av typ 55, synes mig vara en väldigt vikt- och utrymmeseffektiv motor. Varför blev denna motortyp ingen hit utan istället de oerhört viktineffektiva GM-dieslarna? Deras storlek och vikt har ju gjort att man måste ha hur många lok som helst för att få samma effekt som t ex ett Rc-lok.
Jim

Enkelt uttryckt så var Napier Deltic motorerna en utveckling av de tidigare tyska Jumo flygmotorerna, som Napiers hade licens på (Napiers var innan kriget inriktade på flygmotorer, därav licensen). Napiers utvecklade motorerna till en delta form, främst i syfte att ta fram en motor till torpedbåtar. Efter Napiers blivit uppköpta av English Electric insåg Sir George Nelson (vd för English Electric) att en Deltic motor med lägre effekt (och därmed längre drifttid mellan underhållsperioder) skulle vara attraktivt för järnvägslok, detta då redan existerande dieselmotorer var tunga med relativt låg effekt. Fairbanks Morse i USA hade liknande tankar och tog fram en liknande motorkonstruktion.

Deltic motorn visade sig vara mycket lyckad i järnvägsdrift när de olika barnsjukdomarna botats, men precis som Fairbanks Morse i USA så sålde man inte tillräckligt många lok för att de skulle anses en standardtyp. En av anledningarna var att underhållet var något mer komplex än för en mer konventionell dieselmotor typ English Electric K-serien.

Åtminstone i Storbritannien så var fortsatt utveckling av lätta men kraftfulla dieselmotorer intressant, och en hel del av kunskapen och erfarenheten från Napiers utveckling av Deltic motorerna togs med när Paxmans (också en del av English Electric) tog fram sina Valenta motorer för de brittiska HST tågen i början på 1970-talet.