Korsning flygstråk/järnvägsspår (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Wednesday, May 30, 2018, 09:17 (2152 dagar sedan)

a) Visby flygfält (1956). Signalreglerad korsning startbana/linjespår. Beskriven i flera
sammanhang.
b) Östanbo flygfält, Hälsingland (1963). Korsning F 15 startbana/MaSJ spår. Någon trafikinstruktion för denna järnväg har dock ej än kunnat återfinnas.
c) Björka beredskapsflygfält, strax väster om Sjöbo. Korsning mellan f d MSJ och en
taxibana hangar <> startbana. Nämns dock ej särskilt i 1978 års linjebeskrivning (8etraktad
som andra ägovägar?). Källa: "Hemliga utflykter" (försvarshistorisk), sid 245.
Vem vet mer om denna?

Korsning flygstråk/järnvägsspår

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 30, 2018, 09:43 (2152 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Visby flygfält reste jag över många gånger med rälsbuss vid resor mellan Fårösund och Visby mfl platser. (Min morbror bodde i Fårösund så vi tillbringade alla somrar på Gotland från mitten av 1940-talet fram till början på 1960-talet.) Jag åkte då mestadels framme hos föraren. Vid korsningen med flygfältet var det alltid rött ljus och föraren stannade och gick ur samt ringde flygplatstornet för att få klartecken. Sedan äntrade han bussen igen och körde mot rött ljus och jag frågade varför och han svarade att det var fast rött ljus.

Korsning flygstråk/järnvägsspår - Visby

av Anders Johansson, Wednesday, May 30, 2018, 13:54 (2152 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Det är t om en Hilding med släp som väntar vid signalen på bilden!

Korsning flygstråk/järnvägsspår - Visby

av Rolf Nordin, Wednesday, May 30, 2018, 14:32 (2152 dagar sedan) @ Anders Johansson

Det såg jag inte från början. Ett flygplan ser ut att taxa ut. Flyget hade väl med all säkerhet "förkörsrätt" så tåget fick nog vänta ett bra tag.

Korsning flygstråk/järnvägsspår - Visby

av Gåård, Wednesday, May 30, 2018, 22:21 (2151 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Vid norra änden av taxibanan ser det dessutom ut att stå 14 J29 och två andra plan parkerade.

Mvh Fredrik

Korsning flygstråk/järnvägsspår - Visby

av Thomas K Ohlsson, Thursday, May 31, 2018, 06:40 (2151 dagar sedan) @ Gåård

Vid norra änden av taxibanan ser det dessutom ut att stå 14 J29 och två andra plan parkerade.

Mvh Fredrik

OT-kommentar:

Så många plan "på linjen" ser man sällan eller aldrig idag!

/TKO

Korsning flygstråk/järnvägsspår - Visby

av Arne, Thursday, May 31, 2018, 01:13 (2151 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Det såg jag inte från början. Ett flygplan ser ut att taxa ut. Flyget hade väl med all säkerhet "förkörsrätt" så tåget fick nog vänta ett bra tag.

Jag skulle tro att landande flygplan – av naturliga skäl – hade förtur. Däremot är det väl inte absolut säkert att uttaxande flygplan automatiskt hade förtur; det berodde nog på hur långt planet hade avancerat från plattan framför stationshuset. Det kunde nog vara smidigare att låta rälsbussen få 'smita emellan' så att säga för att på så vis avveckla fordonen på ett smidigt sätt.

För övrigt ger den här bilden av Visby flygfält trevliga minnesvibbar från sommaren 1955 (klassisk jättevarm sommar) då jag och familjen besökte Gotland per flyg. Ditresan skedde med en SAS DC-3:a och hemresan skedde med en SAS DC-6B med namnet Gorm Viking.

Jag har ett starkt minne av att DC-3:an landade på ett gräsfält eftersom det var lite skumpigt på det ojämna gräset vid landningen. Däremot så tror jag mig minnas att DC-6:an startade från en belagd bana.

Men hur kan det här gå ihop? Fanns det både ett gräsfält 1955 och samtidigt en belagd landningsbana som den på den länkade bilden? Jag minns inte säkert. Men att det var ett gräsfält som vi landade på och att järnvägen korsade fältet minns jag säkert. :-)

Korsning flygstråk/järnvägsspår - Visby

av Bengt Löfgren, Thursday, May 31, 2018, 05:48 (2151 dagar sedan) @ Arne

Jag har ett starkt minne av att DC-3:an landade på ett gräsfält eftersom det var lite skumpigt på det ojämna gräset vid landningen. Däremot så tror jag mig minnas att DC-6:an startade från en belagd bana.

Men hur kan det här gå ihop? Fanns det både ett gräsfält 1955 och samtidigt en belagd landningsbana som den på den länkade bilden? Jag minns inte säkert. Men att det var ett gräsfält som vi landade på och att järnvägen korsade fältet minns jag säkert. :-)

Gräsbanan 10/28 finns fortfarande kvar. Scrolla ner på: AIP SWEDEN
Syns även på flygbild: Hitta

Korsning flygstråk/järnvägsspår - Visby

av Jonny Saljefeldt, Thursday, May 31, 2018, 08:02 (2151 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Jag har ett starkt minne av att DC-3:an landade på ett gräsfält eftersom det var lite skumpigt på det ojämna gräset vid landningen. Däremot så tror jag mig minnas att DC-6:an startade från en belagd bana.

Men hur kan det här gå ihop? Fanns det både ett gräsfält 1955 och samtidigt en belagd landningsbana som den på den länkade bilden? Jag minns inte säkert. Men att det var ett gräsfält som vi landade på och att järnvägen korsade fältet minns jag säkert. :-)


Gräsbanan 10/28 finns fortfarande kvar. Scrolla ner på: AIP SWEDEN
Syns även på flygbild: Hitta

Den belagda banan (och korsningen med järnvägen) byggdes först 1956. Se boken "Statens Järnvägar på Gotland" s 146 ff samt här.

Korsning flygstråk/järnvägsspår - Visby och Söderhamn

av Leif B, Monday, June 11, 2018, 20:26 (2139 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Jag har ett starkt minne av att DC-3:an landade på ett gräsfält eftersom det var lite skumpigt på det ojämna gräset vid landningen. Däremot så tror jag mig minnas att DC-6:an startade från en belagd bana.

Men hur kan det här gå ihop? Fanns det både ett gräsfält 1955 och samtidigt en belagd landningsbana som den på den länkade bilden? Jag minns inte säkert. Men att det var ett gräsfält som vi landade på och att järnvägen korsade fältet minns jag säkert. :-)


Gräsbanan 10/28 finns fortfarande kvar. Scrolla ner på: AIP SWEDEN
Syns även på flygbild: Hitta


Den belagda banan (och korsningen med järnvägen) byggdes först 1956. Se boken "Statens Järnvägar på Gotland" s 146 ff samt här.

Rälsbuss på landningsbanan (bild)

Lansen, ekerhjul och "caboose" - en underbar bild, tycker jag!

Korsning flygstråk/järnvägsspår

av Bengt Löfgren, Wednesday, May 30, 2018, 14:53 (2152 dagar sedan) @ Kjell Aghult

c) Björka beredskapsflygfält, strax väster om Sjöbo. Korsning mellan f d MSJ och en
taxibana hangar <> startbana. Nämns dock ej särskilt i 1978 års linjebeskrivning (8etraktad
som andra ägovägar?). Källa: "Hemliga utflykter" (försvarshistorisk), sid 245.
Vem vet mer om denna?


Syns här.
Även här.. Välj c:a 1975.(tredje)

Hästholmens flygfält nära Omberg

av Christer Brimalm, Thursday, May 31, 2018, 11:47 (2151 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vid Hästholmen (nära Omberg) fanns ett litet gräsfält som bl a var reserv för F3.
Utmed östra kanten av fältet gick MÖJ:s linje Vadstena-Ödeshög.
Under krigsåren landade och startade t.o.m. B3:or på detta lilla fält.
Man hade tagit bort diken och staket och anlagt ramper på båda sidan av järnvägsspåret så att flygplan kunde rulla över och man därigenom även kunde utnyttja åkerlappen öster om spåret.
Flygförarna fick själva hålla utkik så att inget tåg var på gång ifall de bedömde att det fanns behov av att rulla över spåret.

Hästholmens flygfält nära Omberg

av Christer Fredriksson, Thursday, May 31, 2018, 12:21 (2151 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Hur hanterade man järnvägens telefontrådar?

Hästholmens flygfält nära Omberg

av Christer Brimalm, Thursday, May 31, 2018, 13:39 (2151 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

På en kartskiss över fältet finns markering för telefonledning utmed banan, men den markeringen slutar en bit norr om fältet. Jag antar att man grävde ner telefonledningen på sträckan förbi fältet.
Det kan nämnas att man, vid start eller landning i en annan riktning även hade ordnat möjlighet att på motsvarande sätt rulla över en mindre väg söder om det egentliga flygfältet.

Hästholmens flygfält nära Omberg

av Kjell Aghult, Thursday, May 31, 2018, 16:07 (2151 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Vid Hästholmen (nära Omberg) fanns ett litet gräsfält som bl a var reserv för F3.
Utmed östra kanten av fältet gick MÖJ:s linje Vadstena-Ödeshög.
Under krigsåren landade och startade t.o.m. B3:or på detta lilla fält.
Man hade tagit bort diken och staket och anlagt ramper på båda sidan av järnvägsspåret så att flygplan kunde rulla över och man därigenom även kunde utnyttja åkerlappen öster om spåret.
Flygförarna fick själva hålla utkik så att inget tåg var på gång ifall de bedömde att det fanns behov av att rulla över spåret.

Det tycks vara samma lösning som på skånska Björkafältet. Ej heller här nämns något formellt, i TÖJ tjocka linje- och tidtabellsbok av 1950 (284 sidor). Den behandlar annars det mesta.

Hästholmens flygfält nära Omberg

av Christer Brimalm, Thursday, May 31, 2018, 18:06 (2151 dagar sedan) @ Kjell Aghult

1950 var det inte längre aktuellt, för flygfältet lades ned och plöjdes upp 1949.

Hästholmens flygfält nära Omberg

av johanmmolin, Thursday, May 31, 2018, 19:45 (2150 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Detta hade jag missat helt, men vid kontroll i boken "Stora Lund Hästholmen. Östergötlands andra flygfält" beskrivs denna utvidgning av fältet, 1939 om jag förstår saken rätt. Och anledningen var väl de incidenter man upplevt med B3:orna som måste ha tett sig gigantiska för detta lilla flygfält.

Tydligtvis måste dock flygarna kunna FVÖJ:s tidtabell, några särskilda säkeringanordningar tycks inte ha funnits. "Tågen syntes alltid bra för de drogs alltid av ett koleldat, rykande ånglok" står det i boken. Men rälsbussarna ...

Två av B3:orna fick ändå landställshaverier under 1939 års övningar.

Senare landade bara enstaka B3-bombare på fältet. Spanska ryttare släpades ut på fältet när det inte var under användning. Väntade man landande flygplan fick man släpa undan alla dessa och fösa undan alla kor.

En B3:a utnyttjade samma landningsteknik som på hangarfartyg hos de allierade. Föraren hade fått i instruktion att landa så tätt inpå gränsen till omgivande åker som möjligt. Det blev en oväntat kort landningssträcka – han hade släpat med sig ett taggtrådsstängsel i sporren akteröver.

Jag har inte hittat några FVÖJ-källor som omtalar det utvidgade fältet.