TGOJ(?) 50 tal (Järnväg allmänt)

av PerH, Thursday, May 31, 2018, 05:51 (2151 dagar sedan)

Vad är det vi ser? Någonstans mellan Storå och Frövi?
Finns någon tidningsnotis?
[img]https://perholmgard.smugmug.com/My-First-Gallery/i-pb6GQvw/A[/img]
https://perholmgard.smugmug.com/My-First-Gallery/i-pb6GQvw/A

Tilläggas kan att bilden togs a min far på 50 talet, före 1958.

Tackar,
Per

TGOJ(?) 50 tal

av Christer Fredriksson, Thursday, May 31, 2018, 07:36 (2151 dagar sedan) @ PerH

Inte mellan Storå och Frövi!

Jag tror på Ramnäs.

TGOJ(?) 50 tal

av jean, Thursday, May 31, 2018, 07:58 (2151 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tycker inte att Ramnäs stämmer in så bra trots allt. Sen verkar ju bangården vara rätt stor med avseende på den långa kontaktledningsbryggan? Eller är jag ute och cyklar nu kanske? Jag tycker även att stationshuset verkar vara putsat och att det inte är träfasad på huset. Det är något väldigt bekant över stationshuset men för tillfället har jag svårt att placera det.

TGOJ(?) 50 tal

av hassetotebo, Thursday, May 31, 2018, 08:28 (2151 dagar sedan) @ PerH

Ramnäs verkar aldrig ha haft utbyggnaden med balkong.

TGOJ(?) 50 tal

av Jöran Johansson, Thursday, May 31, 2018, 08:33 (2151 dagar sedan) @ PerH

Vad är det vi ser? Någonstans mellan Storå och Frövi?
Finns någon tidningsnotis?

Ur Dagens Nyheter måndag 1955-07-11:

[b]Järnvägsstation härjad av brand[/b]
Järnvägsstationren i Hällefors hemsöktes på söndagseftermiddagen av en brand, som vållade skador för uppskattningsvis omkring 100.000 kr.

Elden uppstod i köket i stationsinspektorens bostad i järnvägshusets andra våning. Hela övervåningen avbrändes, och undre våningen, som inrymmer biljettförsäljning, godsinlämning och andra lokaler för SJ, vattenskadades. Något avbrott i trafiken uppstår inte genom branden.

Hällefors på BJ Ej Hälleforsnäs på TGO.

av Sune Nylén, Thursday, May 31, 2018, 09:11 (2151 dagar sedan) @ Jöran Johansson

En beklaglig sammanblandning av de rubricerade namnen tycks ha skett.
Stationen är Hällefors på fd. BJ.
Att våningen avbrändes är nog också att ta i. Ut- dito är nog mer rätt.
1957 när jag dagtid åkte förbi stod huset fortfarande kvar med igenspikade fönster.
Ett nytt stationshus i tegel, beläget strax söder om det gamla hade då ersatt detta.
:-) Sune

Hällefors 50 tal

av Sune Nylén, Thursday, May 31, 2018, 22:38 (2150 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

De är nog därför at vinka av några, verkar det som.:-) Sune

TGOJ(?) 50 tal

av PerH, Thursday, May 31, 2018, 23:32 (2150 dagar sedan) @ PerH

Tusen tack för alla svar!
Det blev t.o.m. tidsbestämt på dagen när!
Min far hade förmodligen cyklat dit från Storå, där min Farmor och Farfar hyrde en stuga på berget ovanför Kannikenäset.
Vi brukade titta på tågen som passerade nedanför ute på näset, men då hade det hunnit bli 60-tal och järnvägen var sedan länge elektrifierad.

Per