Fjb VKB (Järnväg allmänt)

av bengt24 @, måndag, juni 04, 2018, 21:28 (16 dagar sedan)

Hej.
Är det någon som vet när Fjb infördes mellan Göteborg och Halmstad och vilka av mellanstationerna som var bevakade till införandet av Fjb?
Tack på förhand/Stefan

Fjb VKB

av Kjell Aghult @, tisdag, juni 05, 2018, 07:12 (15 dagar sedan) @ bengt24

Är det någon som vet när Fjb infördes mellan Göteborg och Halmstad och vilka av mellanstationerna som var bevakade till införandet av Fjb?

30 sep 1965 inkopplades (Mölndals nedre)-(Varberg)-(Falkenberg)-(Getinge). Parentes om stationsnamn innebär, att platsen ännu lokalstyrdes. 1 mars 1966 följde så Getinge-(Halmstad C).

Före fjb var (nedom Almedal) Mölndals nedre, Kungsbacka, Fjärås, Åsa, Väröbacka, Varberg,
Tvååker, Falkenberg, Heberg, Getinge och Harplinge dagligen bevakade hela dygnet. Tångaberg
och Söndrum var normalt obevakade för alla tåg. Övriga hade i princip tvåskift måndag-söndag
(i något fall måndag-lördag). Varianter kunde dock finnas.

Felande stationer fick fjärrstyrning med tiden. Först Falkenberg, inkopplad 1973-02-12.

Göteborg-Halmstad hann före fjb få SJ första kvinnliga tågledare (Ulla-Britt Ekblom).

Fjb VKB

av S-O Strand @, Herrljunga, tisdag, juni 05, 2018, 09:08 (15 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Är det någon som vet när Fjb infördes mellan Göteborg och Halmstad och vilka av mellanstationerna som var bevakade till införandet av Fjb?

30 sep 1965 inkopplades (Mölndals nedre)-(Varberg)-(Falkenberg)-(Getinge). Parentes om stationsnamn innebär, att platsen ännu lokalstyrdes. 1 mars 1966 följde så Getinge-(Halmstad C).

Före fjb var (nedom Almedal) Mölndals nedre, Kungsbacka, Fjärås, Åsa, Väröbacka, Varberg,
Tvååker, Falkenberg, Heberg, Getinge och Harplinge dagligen bevakade hela dygnet. Tångaberg
och Söndrum var normalt obevakade för alla tåg. Övriga hade i princip tvåskift måndag-söndag
(i något fall måndag-lördag). Varianter kunde dock finnas.

Felande stationer fick fjärrstyrning med tiden. Först Falkenberg, inkopplad 1973-02-12.

Göteborg-Halmstad hann före fjb få SJ första kvinnliga tågledare (Ulla-Britt Ekblom).

12 maj 1978 infördes lokal fjärrstyrning av Mölndals nedre och den ingick då i Göteborgs ställverksområde. Den 7 december 1994 överfördes Mölndals nedre till fjb-sträckan (Almedal)-(Varberg).
Den 8 juni 1998 blev Halmstads ställverksområde ständigt fjärrbevakat efter att ha varit detta nattetid sedan 1990 och den 3 maj 1999 blev Varberg ständigt fjärrbevakad sedan att ha varit det nattetid sedan 1991.

Fjb VKB

av 53 Wadsten @, Norrköping, tisdag, juni 05, 2018, 09:26 (15 dagar sedan) @ S-O Strand

Var i Göteborg låg den första Fjb-centralen, någon sade mig att den låg i västgötabanans stationshus.

Fjb VKB

av S-O Strand @, Herrljunga, fredag, juni 08, 2018, 17:21 (12 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Var i Göteborg låg den första Fjb-centralen, någon sade mig att den låg i västgötabanans stationshus.

Ja, 1965 togs den första fjb-centralen i Göteborg i bruk i Västgötabanans stationshus. Därifrån fjärrmanövrerades dock enbart Västkustbanan. I februari 1973 togs den nuvarande trafikcentralen i bruk. Där fanns gott om plats för övervakning av kommande fjb-sträckor samt även för närställverket i Göteborg.

Fjb VKB

av 53 Wadsten @, Norrköping, fredag, juni 08, 2018, 18:31 (12 dagar sedan) @ S-O Strand

Västkustbanan delades mellan Fjb-centralerna i Göteborg och Malmö, Götebort till Halmstad. Halmstad-Ängelholm. Än idag delar de på sträckan ända ner till Malmö.

Vilka Fjb-centraler är i bruk i dag, har för mig dessa:
Malmö
Göteborg
Hallsberg
Norrköping
Cst
Gävle
Ånge
Boden.

Fjb VKB

av Kjell Aghult @, lördag, juni 09, 2018, 10:27 (11 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vilka Fjb-centraler är i bruk i dag, har för mig dessa:
Malmö
Göteborg
Hallsberg
Norrköping
Cst
Gävle
Ånge
Boden.

Ja, Kiruna, Vännäs och Eskilstuna (TGOJ) delats upp. Obs att de flesta centraler hade även
"handtågledning" - med tågledare och lokalbevakade stationer. "Köra tåg utan att se dem"
ansågs inte svårare än förr - många chefer gjort det som yngre: Man gå på tidsrapporter från olika tkl, inkomna eller införskaffade (´Aktiv tågledning´). Sedan se hur mötesnätet hängde samman. Ofta var detta nät mer grovmaskigt än vid fjb, särskilt L/S. Med fjb krävdes mycket mer detaljpassning, särskilt vid korta stationshåll - investeringen skulle ju utnyttjas. Och
man var samtidigt "lokalansvarig" för, säg, ett dussin stationer (Många fler vid veckoslut).

Arbetsordningen angav vilka "hattar man bar" i ett visst skift. Var man t ex fjtkl för Laxå-Kil var man också tågledare för resten av Värmland, t ex Kil - Charlottenberg: Vissa tåg
var ju genomgående.

"Övertågledare" (skiftarbetsledare M-F kl 6-21) kom i Hallsberg först vid fjb på Västra stambanan. "Normalstörningar" fick var och en klara själv. Vid stora störningar gick förut chefen själv in som samordnare (Erfaren trafikman). Nu kunde han ägna sig mer åt långsiktig planering.

Fjb VKB

av 53 Wadsten @, Norrköping, söndag, juni 10, 2018, 15:57 (10 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Är gränsstasstionerna Charlottenberg och Storlien lokalbevakadee och vilka är de första bevakade på norska sidan.

Fjb VKB

av Kjell Aghult @, måndag, juni 11, 2018, 07:12 (9 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Är gränsstasstionerna Charlottenberg och Storlien lokalbevakadee och vilka är de första bevakade på norska sidan.

Båda gränsstationerna fjärrstyrs, från Hallsberg resp. Ånge. Charlottenberg möter vid riksgränsen norsk fjb (Oslo), med Kongsvinger som nästa lokalbevakade station.
På norska sidan Storlien gäller tåganmälan, närmaste bevakade station Kopperå.

För grafer (och även tidtabellsböcker), se www.banenor.no. Därefter "kundeportalen" och
"grafiske togruter". Tag rätt grafblad och scrolla ned till "rutan". Hell-Storlien ligger på
blad 14.

Fjb VKB

av S-O Strand @, Herrljunga, onsdag, juni 13, 2018, 07:54 (7 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Är gränsstasstionerna Charlottenberg och Storlien lokalbevakadee och vilka är de första bevakade på norska sidan.

Båda gränsstationerna fjärrstyrs, från Hallsberg resp. Ånge. Charlottenberg möter vid riksgränsen norsk fjb (Oslo), med Kongsvinger som nästa lokalbevakade station.
På norska sidan Storlien gäller tåganmälan, närmaste bevakade station Kopperå.

Charlottenberg blev fjärrbevakad den 27 april 1998 och Storlien den 7 maj 2001.

Fjb VKB

av Calle Wickberg @, lördag, juni 09, 2018, 21:36 (11 dagar sedan) @ S-O Strand

Var i Göteborg låg den första Fjb-centralen, någon sade mig att den låg i västgötabanans stationshus.


Ja, 1965 togs den första fjb-centralen i Göteborg i bruk i Västgötabanans stationshus. Därifrån fjärrmanövrerades dock enbart Västkustbanan. I februari 1973 togs den nuvarande trafikcentralen i bruk. Där fanns gott om plats för övervakning av kommande fjb-sträckor samt även för närställverket i Göteborg.

Intressant. Var i huset satt fjärren, och vad inrymdes i övrigt i VGJ-huset vid den tiden?

Fjb VKB

av Sven Bårström @, Järfälla, söndag, juni 10, 2018, 07:15 (10 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Jo, dåvarande 4 driftdistriktsexpeditionen. Bandistriktet låg i gamla BJ stationshus vid den tiden.
Sven B

--
Sven B

Fjb VKB

av bengt24 @, onsdag, juni 06, 2018, 08:01 (14 dagar sedan) @ S-O Strand

Tack alla för bra och detaljerade svar/Stefan

RSS-feed av trådar
powered by my little forum