Fjb VKB (Järnväg allmänt)
Hej.
Är det någon som vet när Fjb infördes mellan Göteborg och Halmstad och vilka av mellanstationerna som var bevakade till införandet av Fjb?
Tack på förhand/Stefan
av bengt24, Monday, June 04, 2018, 21:28 (2125 dagar sedan)
Hej.
Är det någon som vet när Fjb infördes mellan Göteborg och Halmstad och vilka av mellanstationerna som var bevakade till införandet av Fjb?
Tack på förhand/Stefan
av Kjell Aghult, Tuesday, June 05, 2018, 07:12 (2124 dagar sedan) @ bengt24
Är det någon som vet när Fjb infördes mellan Göteborg och Halmstad och vilka av mellanstationerna som var bevakade till införandet av Fjb?
30 sep 1965 inkopplades (Mölndals nedre)-(Varberg)-(Falkenberg)-(Getinge). Parentes om stationsnamn innebär, att platsen ännu lokalstyrdes. 1 mars 1966 följde så Getinge-(Halmstad C).
Före fjb var (nedom Almedal) Mölndals nedre, Kungsbacka, Fjärås, Åsa, Väröbacka, Varberg,
Tvååker, Falkenberg, Heberg, Getinge och Harplinge dagligen bevakade hela dygnet. Tångaberg
och Söndrum var normalt obevakade för alla tåg. Övriga hade i princip tvåskift måndag-söndag
(i något fall måndag-lördag). Varianter kunde dock finnas.
Felande stationer fick fjärrstyrning med tiden. Först Falkenberg, inkopplad 1973-02-12.
Göteborg-Halmstad hann före fjb få SJ första kvinnliga tågledare (Ulla-Britt Ekblom).
av S-O Strand, Tuesday, June 05, 2018, 09:08 (2124 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Är det någon som vet när Fjb infördes mellan Göteborg och Halmstad och vilka av mellanstationerna som var bevakade till införandet av Fjb?
30 sep 1965 inkopplades (Mölndals nedre)-(Varberg)-(Falkenberg)-(Getinge). Parentes om stationsnamn innebär, att platsen ännu lokalstyrdes. 1 mars 1966 följde så Getinge-(Halmstad C).
Före fjb var (nedom Almedal) Mölndals nedre, Kungsbacka, Fjärås, Åsa, Väröbacka, Varberg,
Tvååker, Falkenberg, Heberg, Getinge och Harplinge dagligen bevakade hela dygnet. Tångaberg
och Söndrum var normalt obevakade för alla tåg. Övriga hade i princip tvåskift måndag-söndag
(i något fall måndag-lördag). Varianter kunde dock finnas.Felande stationer fick fjärrstyrning med tiden. Först Falkenberg, inkopplad 1973-02-12.
Göteborg-Halmstad hann före fjb få SJ första kvinnliga tågledare (Ulla-Britt Ekblom).
12 maj 1978 infördes lokal fjärrstyrning av Mölndals nedre och den ingick då i Göteborgs ställverksområde. Den 7 december 1994 överfördes Mölndals nedre till fjb-sträckan (Almedal)-(Varberg).
Den 8 juni 1998 blev Halmstads ställverksområde ständigt fjärrbevakat efter att ha varit detta nattetid sedan 1990 och den 3 maj 1999 blev Varberg ständigt fjärrbevakad sedan att ha varit det nattetid sedan 1991.
av 53 Wadsten, Tuesday, June 05, 2018, 09:26 (2124 dagar sedan) @ S-O Strand
Var i Göteborg låg den första Fjb-centralen, någon sade mig att den låg i västgötabanans stationshus.
av S-O Strand, Friday, June 08, 2018, 17:21 (2121 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Var i Göteborg låg den första Fjb-centralen, någon sade mig att den låg i västgötabanans stationshus.
Ja, 1965 togs den första fjb-centralen i Göteborg i bruk i Västgötabanans stationshus. Därifrån fjärrmanövrerades dock enbart Västkustbanan. I februari 1973 togs den nuvarande trafikcentralen i bruk. Där fanns gott om plats för övervakning av kommande fjb-sträckor samt även för närställverket i Göteborg.
av 53 Wadsten, Friday, June 08, 2018, 18:31 (2121 dagar sedan) @ S-O Strand
Västkustbanan delades mellan Fjb-centralerna i Göteborg och Malmö, Götebort till Halmstad. Halmstad-Ängelholm. Än idag delar de på sträckan ända ner till Malmö.
Vilka Fjb-centraler är i bruk i dag, har för mig dessa:
Malmö
Göteborg
Hallsberg
Norrköping
Cst
Gävle
Ånge
Boden.
av Kjell Aghult, Saturday, June 09, 2018, 10:27 (2120 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Vilka Fjb-centraler är i bruk i dag, har för mig dessa:
Malmö
Göteborg
Hallsberg
Norrköping
Cst
Gävle
Ånge
Boden.
Ja, Kiruna, Vännäs och Eskilstuna (TGOJ) delats upp. Obs att de flesta centraler hade även
"handtågledning" - med tågledare och lokalbevakade stationer. "Köra tåg utan att se dem"
ansågs inte svårare än förr - många chefer gjort det som yngre: Man gå på tidsrapporter från olika tkl, inkomna eller införskaffade (´Aktiv tågledning´). Sedan se hur mötesnätet hängde samman. Ofta var detta nät mer grovmaskigt än vid fjb, särskilt L/S. Med fjb krävdes mycket mer detaljpassning, särskilt vid korta stationshåll - investeringen skulle ju utnyttjas. Och
man var samtidigt "lokalansvarig" för, säg, ett dussin stationer (Många fler vid veckoslut).
Arbetsordningen angav vilka "hattar man bar" i ett visst skift. Var man t ex fjtkl för Laxå-Kil var man också tågledare för resten av Värmland, t ex Kil - Charlottenberg: Vissa tåg
var ju genomgående.
"Övertågledare" (skiftarbetsledare M-F kl 6-21) kom i Hallsberg först vid fjb på Västra stambanan. "Normalstörningar" fick var och en klara själv. Vid stora störningar gick förut chefen själv in som samordnare (Erfaren trafikman). Nu kunde han ägna sig mer åt långsiktig planering.
av 53 Wadsten, Sunday, June 10, 2018, 15:57 (2119 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Är gränsstasstionerna Charlottenberg och Storlien lokalbevakadee och vilka är de första bevakade på norska sidan.
av Kjell Aghult, Monday, June 11, 2018, 07:12 (2118 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Är gränsstasstionerna Charlottenberg och Storlien lokalbevakadee och vilka är de första bevakade på norska sidan.
Båda gränsstationerna fjärrstyrs, från Hallsberg resp. Ånge. Charlottenberg möter vid riksgränsen norsk fjb (Oslo), med Kongsvinger som nästa lokalbevakade station.
På norska sidan Storlien gäller tåganmälan, närmaste bevakade station Kopperå.
För grafer (och även tidtabellsböcker), se www.banenor.no. Därefter "kundeportalen" och
"grafiske togruter". Tag rätt grafblad och scrolla ned till "rutan". Hell-Storlien ligger på
blad 14.
av S-O Strand, Wednesday, June 13, 2018, 07:54 (2116 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Är gränsstasstionerna Charlottenberg och Storlien lokalbevakadee och vilka är de första bevakade på norska sidan.
Båda gränsstationerna fjärrstyrs, från Hallsberg resp. Ånge. Charlottenberg möter vid riksgränsen norsk fjb (Oslo), med Kongsvinger som nästa lokalbevakade station.
På norska sidan Storlien gäller tåganmälan, närmaste bevakade station Kopperå.
Charlottenberg blev fjärrbevakad den 27 april 1998 och Storlien den 7 maj 2001.
av Calle Wickberg, Saturday, June 09, 2018, 21:36 (2120 dagar sedan) @ S-O Strand
Var i Göteborg låg den första Fjb-centralen, någon sade mig att den låg i västgötabanans stationshus.
Ja, 1965 togs den första fjb-centralen i Göteborg i bruk i Västgötabanans stationshus. Därifrån fjärrmanövrerades dock enbart Västkustbanan. I februari 1973 togs den nuvarande trafikcentralen i bruk. Där fanns gott om plats för övervakning av kommande fjb-sträckor samt även för närställverket i Göteborg.
Intressant. Var i huset satt fjärren, och vad inrymdes i övrigt i VGJ-huset vid den tiden?
av Sven Bårström, Sunday, June 10, 2018, 07:15 (2119 dagar sedan) @ Calle Wickberg
Jo, dåvarande 4 driftdistriktsexpeditionen. Bandistriktet låg i gamla BJ stationshus vid den tiden.
Sven B
av bengt24, Wednesday, June 06, 2018, 08:01 (2123 dagar sedan) @ S-O Strand
Tack alla för bra och detaljerade svar/Stefan