RBV efter 2035 (Järnväg allmänt)

av Ulf Pettersson, Wednesday, June 06, 2018, 09:25 (2123 dagar sedan)

Vad kommer de hänta med RBV när östra station kommer att läggas ner c:a 2035.
Kommer de få nya lokaler till vagnar?

RBV efter 2035

av 53 Wadsten, Wednesday, June 06, 2018, 10:55 (2123 dagar sedan) @ Ulf Pettersson

Det tramset har vi inte sett än, behåll Östra som utgångspunkt för Roslagsbanan.

RBV efter 2035

av Olof W, Wednesday, June 06, 2018, 16:01 (2123 dagar sedan) @ Ulf Pettersson

Ny depå håller på att byggas mellan Vallentuna och Lindholmen.
Om den helt kan ersätta Stockholm Ö vet jag inte.

/Olof

RBV efter 2035

av 53 Wadsten, Wednesday, June 06, 2018, 17:23 (2123 dagar sedan) @ Olof W

Depån flyttas däremot till Molnby.

RBV efter 2035

av Uffe Öberg, Wednesday, June 06, 2018, 21:21 (2123 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Depån flyttas däremot till Molnby.

Nej ingenting flyttas. Molnbydepån tillkommer för att betjäna de 22 nya tågsätt som levereras från Stadler. Depån är möjlig att bygga ut om fler tåg av den nya typen beställs. Det finns även möjlighet att bygga ytterligare en depå i skogen mellan Rydbokrossen och Rydbo station. Detta blir möjligen aktuellt i framtiden om även Österskärslinjen får nya tåg.

//Uffe

RBV efter 2035

av Granis, Wednesday, June 06, 2018, 21:46 (2122 dagar sedan) @ Uffe Öberg

Oavsett detta med verkstäder så är det väl så att den planerade sträckningen in till Stockholm C via Odenplan är tänkt att ske från en punkt i Albano, d v s väl efter Mörby då. Därför behöver man inte lägga ner verksamheten där med nån direkt hänvisning till detta i varje fall. Sen beror väl allt detta på hur attraktiv marken -såväl kring Stockholm Östra som kring Mörby- verkligen är för andra ändamål.

/ L G