Ang "betong klossar" vid övergångar (Järnväg allmänt)

av Hans O, Wednesday, June 06, 2018, 15:34 (2123 dagar sedan)

God eftermiddag, någon som kan ge lite info om dessa "klossar".

[img]http://stoppbocken.se/blandade%20bilder/betongjvg.jpg[/img]

Vad är det rätta namnet?

Vikten är intressant?

När började dom ersättas

För det är väl så att dom inte är aktuella längre eller?

När började man tillverkningen?

Hållet i mitten bör var till en "lyftkrok", bild på denna tas tacksamt emot.


Mvh Hans O

Ang "betong klossar" vid övergångar

av daniel, Wednesday, June 06, 2018, 17:20 (2123 dagar sedan) @ Hans O

God eftermiddag, någon som kan ge lite info om dessa "klossar".

[img]http://stoppbocken.se/blandade%20bilder/betongjvg.jpg[/img]

Vad är det rätta namnet?

VK-plattor

Vikten är intressant?

När började dom ersättas

Enligt BVF 525.31 från 1996-11-12 var VK-plattor i alla fall beskrivna som ett godkänt alternativ, men andra typer gavs mer utrymme i föreskriften.

För det är väl så att dom inte är aktuella längre eller?

När började man tillverkningen?

Ritningen B2507 är daterad 1946-02-21

Hållet i mitten bör var till en "lyftkrok", bild på denna tas tacksamt emot.

[link=https://prcsweden.com/shop/sparverktyg-lyftredskap/lyftdon-till-vk-plattor/]Bild finns här[/link]

Ang "betong klossar" vid övergångar

av Hans O, Wednesday, June 06, 2018, 20:38 (2122 dagar sedan) @ daniel

Tackar för all informationen, inte många google träffar på vk-platta så jag räknade fritt på kalkylatorn och ca 65 dm3 ca 150 kg hamnar vikten på.


Med vänlig hälsning Hans O

Ang "betong klossar" vid övergångar

av Lennart Fransson, Wednesday, June 06, 2018, 20:52 (2122 dagar sedan) @ Hans O

Tackar för all informationen, inte många google träffar på vk-platta så jag räknade fritt på kalkylatorn och ca 65 dm3 ca 150 kg hamnar vikten på.


Med vänlig hälsning Hans O

Finns även ett verktyg som i princip är två hjul, en lång hävstång och en krok till hjälp för att lyfta, flytta och lägga.

Ang "betong klossar" vid övergångar

av Hans O, Thursday, June 07, 2018, 20:34 (2121 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Go kväll, av ren tillfällighet läste jag lite historik ang A-betong i Vislanda [link=http://wislanda.se]länk här[/link] klicka på järnväg i vänster menyn och sedan lite under mitten på den sidan är en länk till A-betong och en hel del historik. På några rader nämns VK plattan men då med namnet "Fogelbergplattor".


Med vänlig hälsning Hans O

Ang "betong klossar" vid övergångar

av Kjell Aghult, Friday, June 08, 2018, 08:15 (2121 dagar sedan) @ Hans O

Go kväll, av ren tillfällighet läste jag lite historik ang A-betong i Vislanda [link=http://wislanda.se]länk här[/link] klicka på järnväg i vänster menyn och sedan lite under mitten på den sidan är en länk till A-betong och en hel del historik. På några rader nämns VK plattan men då med namnet "Fogelbergplattor".

Gissningsvis relaterat till civilingenjören (Chalmers) Tord Fogelberg, en av SJ mer kända
baningenjörer (f 1906). Han var många år chef för 11 bansektionen i Nässjö,
omfattande Mjölby-Hässleholm samt f d NOJ och EÖJ. Starkt engagerad i utvecklingen av det helsvetsade spåret och betongslipern. Rälsfästet "Fist" betyder på engelska "näve" men är också med litet omflyttning F:s initialer: Tord Ivar Svante F.

Han lär även ha uppfunnit en spårrivningsapparat: Ett "hyvelblad", som arbetades in under
rälerna. Så drogs av ett lok och skilde räler och sliprar åt.

Ang "betong klossar" vid övergångar

av Sven Bårström, Friday, June 08, 2018, 13:00 (2121 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ja, biö (möjligen fbiö) Tord Fogelberg är ett välkänt namn när det gäller utveckling av spårkomponenter och arbetshjälpmedel för spårarbeten.
Förutom FIST-befästningen hade han stort inflytande när det gällde utvecklingen av betongslipern 101, alltså en sliper med två slakarmerade betongblock, ett under vardera rälen, förbundna med ett stålrör, fyllt med betong och ett efterspänt armeringsstål. 101-slipern var vanlig vid nyläggning under 50- och 60-talen. Den visade sig med tiden ha problemet att röret kröktes något neråt, så att spårvidden förträngdes alltför mycket. Dessutom var den mycket känslig för urspåringar, då röret lätt kröktes alltför mycket och spårvidden förstördes.
Med risk att ha missuppfattat beskrivningen av "Fogelbergaren" vill jag hävda att den
inte är avsedd att bryta befästningen mellan rälerna och sliprarna och medverka i rivningen av spåret. I stället är det en sorts spårlyftare för höglyft (alltså lyft med ny ballast) med plåtar som löper under sliprarna. Den dras framåt av ett lok, och resultatet blir att spåret lyfts upp ur ballasten. Efteråt fylls ny ballast på, och så kan man uppprepa förfarandet till dess spåret fått ungefärligt önskat höjdläge. Efteråt justerlyfter man till exakt rätt höjd.
Jag har aldrig sett en Fogelbergare i arbete. Den bör ha blivit inaktuell vid 60-talets mitt.
Sven B

Ang "betong klossar" vid övergångar

av Sven Bårström, Friday, June 08, 2018, 13:12 (2121 dagar sedan) @ Sven Bårström

Efteråt läste jag artikeln om A-betong i Vislanda enligt Hans O's anvisning. Där står mycket om betongvarornas utveckling för banan. Också Fogelbergplattorna för vägövergångar är visade.
Sven B

Ang "betong klossar" vid övergångar

av Kjell Aghult, Friday, June 08, 2018, 14:23 (2121 dagar sedan) @ Sven Bårström

Med risk att ha missuppfattat beskrivningen av "Fogelbergaren" vill jag hävda att den
inte är avsedd att bryta befästningen mellan rälerna och sliprarna och medverka i rivningen av spåret. I stället är det en sorts spårlyftare för höglyft (alltså lyft med ny ballast) med plåtar som löper under sliprarna. Den dras framåt av ett lok, och resultatet blir att spåret lyfts upp ur ballasten. Efteråt fylls ny ballast på, och så kan man uppprepa förfarandet till dess spåret fått ungefärligt önskat höjdläge. Efteråt justerlyfter man till exakt rätt höjd.

Det är jag som minns fel, rätt funktion är den beskrivna. En ba-man sade en gång till mig:
"Några dåliga sliprar brukade lossna, men de flesta satt kvar".

Långt tillbaka, under SJ banavdelnings tid, fanns en illustrerad trycksak med namnet "Ba maskiner och redskap". Fick den någon efterföljare i BV och TrV?

Ang "betong klossar" vid övergångar

av Sven Bårström, Friday, June 08, 2018, 15:15 (2121 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jo, jag har någon gång sett "Ba maskiner och redskap" men minns inte något av den. Jag kan inte minnas att BV gav ut något liknande, och att TrV skulle ha gjort det, kan jag inte tänka mig. Idag har ju varje entreprenör sitt eget val av hjälpmedel.
Sven B