Tåg 422 1/10-1918 (Järnväg allmänt)

av Bo ⌂ @, Gamla stan-Malmö, onsdag, juni 06, 2018, 17:22 (75 dagar sedan)

Tåg 422 1/10-1918

Tåget avgick ifrån Malmö kl 07:00
Efter detta så finns det inte dokumenterat som jag har funnit ifrån tågets rutt.

Tycker med anledning av den incident som drabbade tåget så kunde det vara intressant att få följa detta tåg, hur det var sammansatt under resans gång, då det växlades av och på vagnar och inte enbart olyckan, då detta tågsätt har blivit historiskt pga den incident det varit med om.

Det fanns 6st B-lok stationerade på Malmö lokstation, vilket av dessa var det aktuella.
Dåtidens vad jag kan se på Ekevings sida var Malmö centralstation utrustad med en stor banhall med 4st spår, även detta gör mig lite nyfiken och intresserad av händelsen kring detta tåg.

--
Vänligen
Bo Andersson

Tåg 422 1/10-1918

av 53 Wadsten @, Norrköping, onsdag, juni 06, 2018, 17:30 (75 dagar sedan) @ Bo

En stor banhall av järn byggd av Motala Verksad 1891, riven 1922 i samband med uppförandet
av de nuvarande hallarna, vilka invigdes 1924.

Tåg 422 1/10-1918

av johanmmolin @, onsdag, juni 06, 2018, 19:09 (75 dagar sedan) @ Bo

Dessa inlägg får mig att fundera.

1. Bo, jag är rädd att ingen annan är så specifikt intresserad av "tågets växlingar" på vägen mot Getå som du själv. Alltså tror jag att om du ska ha en chans att hitta din information så krävs nog att du själv ägnar möda åt att försöka hitta i arkiven. Jag önskar dig dock varmt lycka till!

2. "Incident" känns som ett ganska otillräckligt noa-ord för den katastrof som faktiskt inträffade där vid Getå. Jag skulle inte tro att Niklas Adell tänker använda den beteckningen vid minneshögtiden med efterlevande i Matteus kyrka i höst.

3. Katastrofen vid Getå fick andra oväntade, sorgliga följder. En var det faktum att Johan Bauer med hustru Esther (Ellqvist, en troligen bättre målare än han) och deras lille son "Putte" var på väg att bryta upp från sin bostad utanför Gränna för ett ny liv på Lidingö. Det har hävdats att äktenskapet knakade i fogarna, och flytten skulle vara ett försök att lappa ihop det.

[image]
Esthers självporträtt. Kan beskådas på Statens Porträttgalleri på Gripsholms slott.
Ett mycket gripande porträtt IRL.

Efter Getå-olyckan vägrade Esther att ta tåget. Det fanns dock ett alternativ på den här tiden; Ångfartygs AB Göta Kanal som drev kombinerad passagerar- och frakttrafik med sina ångare PRIMUS och PER BRAHE. Sagt och gjort; det fick bli PER BRAHE.
En båt som hade hängt med sedan 1856, och ansågs som en av Vätterns sjösäkraste fartyg,
Det hjälpte dock inte när hon (sic! Det är bara bogserbåtar som är "han"!) var svårt nedlastad med fruktmostunnor på fördäck och symaskiner från Husqvarna vapenfabrik högt upp på akterdäck.

Man råkade ut för en av de värsta nordanstormarna på Vättern dittills på 1900-talet.
När PER BRAHE på småtimmarna 20/11 1918 skulle gira in mot Hästholmens hamn fick hon hela stormens vrede in på babordssidan, fruktmostunnorna gick överbord, och baktung som hon då helt plötsligt blev sjönk hon som en sten med aktern först. Ingen hade en chans att överleva. När PER BRAHE bärgades 1922 hittade man John Bauers kvarlevor. Han hade försökt ta sig upp genom trapporna upp till mellandäck från hytterna akteröver, men motats av förskjuten last och det invällande vattnet. Esther och Putte återfanns kvar i sin hytt.

Tåg 422 1/10-1918

av Micke S @, onsdag, juni 06, 2018, 20:24 (75 dagar sedan) @ johanmmolin

Vilken vacker bild.

Tåg 422 1/10-1918

av Anders Sandgren @, Länna/Drevviken, onsdag, juni 06, 2018, 23:33 (75 dagar sedan) @ johanmmolin

Esthers motvilja att ta tåget efter Getåolyckan lär ha påverkats av att hon hade varit nära vän med Greta von Philp (f Strindberg) som dog vid Malmslättsolyckan 1912

Att Per Brahe hade varit inblandad i flera incidenter pga överlast var nog mindre känt. Kapten & styrman hade tydligen resultatlön baserad på fraktintäkterna vilket gjorde att man tullade på säkerheten. Per B's kapten återfanns liksom skeppskassan aldrig vilket skapade ett rykte om att han överlevt och försvunnit till Nordamerika med kassan som startkapital.

Tåg 422 1/10-1918

av johanmmolin @, torsdag, juni 07, 2018, 06:47 (75 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Alla kaptenerna fick provision på lasten.

När Per Brahe hade förlist övertogs hennes turer av Viktor Rydberg (de f d jönköpingsbåtarna hade namn efter stadens stora, vilket lever kvar i form av Wilhelm Tham, som hade varit chef för Husqvarna Vapenfabrik).
År 1922 förliste även hon, överlastad, i östgötaskärgården (man brukade anlöpa Arkösund på sina resor). Jag har för mig att en besättningsman omkom.

Bolaget ville dock inte dra de rätta slutsatserna, utan skyllde helt på kaptenen, vilket denne tog så illa vid sig av, att han tog livet av sig (Viktor Rydberg bärgades och byggdes om samt döptes till Astrea. Moderbolaget föredrog gudinnenamn på sina båtar, också det avspeglas än i dag genom de två andra kvarvarande kanalbåtarna Juno och Diana).

Inom en tioårsperiod har vi således dessa fyra olyckor, måhända illustrerande att dagens transportsystem trots allt är stabilare.
Malmslätt - Getå - Per Brahe - Viktor Rydberg. Intressant att här finns ett samband (rent bortsett från att alla dessa olyckor ägde rum i Östergötland)!

Tåg 422 1/10-1918

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, torsdag, juni 07, 2018, 14:36 (74 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En av de allra värsta fartygskatastroferna var när Eastland kapsejsade i Chicago-floden.

SS Eastlands kapsejsning

Man kan kalla det för överlast/felaktig fartygskonstruktion.

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

Tåg 422 1/10-1918

av Överkörmästaren, fredag, juni 08, 2018, 21:12 (73 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

En av de allra värsta fartygskatastroferna var när Eastland kapsejsade i Chicago-floden.

SS Eastlands kapsejsning

Man kan kalla det för överlast/felaktig fartygskonstruktion.

Vilket fiasko att ett fartyg välter när det ligger vid kaj. Järnvägens motsvarighet är väl ungefär att spåra ur vid stillastående, men det borde ju inte ge tillnärmelsevis så stor skada... Har dylika olyckor inträffat? Kan iofs tänka mig vältning vid start i tvär kurva.

Tåg 422 1/10-1918

av johanmmolin @, fredag, juni 08, 2018, 22:04 (73 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag vet ingen specifik svensk motsvarighet till denna amerikanska, helt osannolika, katastrof.

Ska man gissa att om motsvarande sak har hänt ett tåg så är det måhända troligare i USA än i Sverige ...

Tåg 422 1/10-1918

av Kjell Friberg @, lördag, juni 09, 2018, 00:01 (73 dagar sedan) @ johanmmolin

Hur var det med den polska tågfärjan Jan Heweliusz (ursäkta stavningen) som kapsejsade i Ystads hamn?

Tåg 422 1/10-1918

av johanmmolin @, lördag, juni 09, 2018, 07:28 (73 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Nej, hon förliste utanför Kap Arkona på Rügen; ute på Östersjön således.

Tåg 422 1/10-1918

av Ola Ahlström @, lördag, juni 09, 2018, 08:15 (73 dagar sedan) @ johanmmolin

Nej, hon förliste utanför Kap Arkona på Rügen; ute på Östersjön således.

Men dessförinnan hade hon den 19:e augusti 1982 kantrat i Ystads hamn. Hon slog dock inte runt utan fick kraftig slagsida mot kajen. Vill minnas att det var efter dennna olyckan som föregåtts av flera smärre olyckor/haverier som gav henne smeknamnet "Haverelius".

Gick så slutligen under utanför Rügen den 14 januari 1993.

Ola Ahlström
Malmö

Tåg 422 1/10-1918

av Bengt Löfgren, lördag, juni 09, 2018, 08:57 (72 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Nej, hon förliste utanför Kap Arkona på Rügen; ute på Östersjön således.


Men dessförinnan hade hon den 19:e augusti 1982 kantrat i Ystads hamn. Hon slog dock inte runt utan fick kraftig slagsida mot kajen. Vill minnas att det var efter dennna olyckan som föregåtts av flera smärre olyckor/haverier som gav henne smeknamnet "Haverelius".

Gick så slutligen under utanför Rügen den 14 januari 1993.

Ola Ahlström
Malmö

Fartygets öden och äventyr:
http://www.faktaomfartyg.se/jan_heweliusz_1977.htm

Tåg 422 1/10-1918

av el_vikingo @, lördag, juni 09, 2018, 15:24 (72 dagar sedan) @ johanmmolin

Regalskeppet Wasa?
Hoppsan urspårning.

Tåg 422 1/10-1918

av johanmmolin @, lördag, juni 09, 2018, 16:05 (72 dagar sedan) @ el_vikingo

Mnja, Vasa hann lämna sin förtöjningsplats vid nuvarande Blasieholmen och segla ända bort till Beckholmen innan hon kapsejsade ...

Tåg 422 1/10-1918

av Bo ⌂ @, Gamla stan-Malmö, lördag, juni 09, 2018, 17:09 (72 dagar sedan) @ el_vikingo

Regalskeppet Wasa?
Hoppsan urspårning.

Att det skedde en urspårning i tråden har JM stått för i sitt första inlägg.
Första gången ett järnvägshistoriskt forum har behandlat ödesdigra båt olyckor av ngn anledning.

Trådens ämne har sjunkit riktigt till botten.

--
Vänligen
Bo Andersson

Tåg 422 1/10-1918

av johanmmolin @, lördag, juni 09, 2018, 18:24 (72 dagar sedan) @ Bo

Men bäste Bo!

Det är inte smakligt att driva vendettor på ett seriöst forum.

Det var inte jag som började skriva en kommentar om den kantrade amerikanska ångaren.
Det var inte jag som började skriva en kommentar om Jan Heweliusz.
Det var inte jag som började skriva en kommentar om Wasa.

Vad jag gjorde var att kommentera relationen mellan Getå-olyckan och Per Brahes förlisning, och eftersom du inte tycktes fatta vad det handlade om, gjorde jag en ordentlig utredning om varför det finns ett samband mellan dessa båda olyckor – något som större tänkare än du och jag konstaterat långt tidigare.

Hade du haft synpunkter kunde du ju anfört dem i anslutning till min förklaring. Det finns en sammanhängande tråd mellan järnvägsolyckan 1912 och Getåolyckan, Per Brahes förlisning några få veckor senare, och i förlängningen även Viktor Rydbergs förlisning 1922. Du kanske är intresserad av min litteraturlista rentav?

Du borde skämmas att ge dig specifikt på mig. Men det kanske inte är lika smakligt för dig att ge dig på övriga som kommenterat tråden.

Tåg 422 1/10-1918

av Bo ⌂ @, Gamla stan-Malmö, lördag, juni 09, 2018, 19:00 (72 dagar sedan) @ johanmmolin

Det var ironi, se inte detta som någon vendetta mot dig JM.
Av någon anledning så blev ditt svar en start av flytetyg.

Tar du illa upp så ber jag ödmjukt om ursäkt, det var inte min mening.

--
Vänligen
Bo Andersson

Tåg 422 1/10-1918

av johanmmolin @, lördag, juni 09, 2018, 19:13 (72 dagar sedan) @ Bo

Ursäkta BA ...

Du har fortfarande inte förklarat varför du kände dig manad till att välja ut just mig – MIN anspelning på en förlisning hade onekligen kopplingar till Getåolyckan. Vilket för allt i världen de andra omnämnda förlisningarna INTE hade, men som jag redan skrivit var det inte jag som startade dessa andra sidokopplingar. Så din förklaring håller inte, "BA".

Jag får väl iterera det jag skrev som en utvikande förklaring när du inte ville fatta första gången.
Jag gör således ett tredje försök att få dig att förstå tänkandet.

"Hur kan denna rutt vara ett alternativ till tåget 422.
Eller är det så att samtliga flytetyg som har diskuterats har en koppling till tåg 422, så har jag verkligen missat denna information.

Det beror såklart på varifrån man reste.

Reste man från Malmö så var Sveabolagets passagerarångare ett faktiskt alternativ ända fram till andra världskrigets början (d v s 1939 ...).

Reste man från Jönköping eller Gränna, såsom familjen Bauer gjorde, så var ångbåtarna som gick, väl märk i fallet PER BRAHE, Jönköping - Gränna - Hästholmen - Motala - Göta Kanal (som stod färdig i sin helhet 1832 ) - Stockholm, ett klart alternativ.

Att jag tog upp frågan handlar om att frågan om familjen Bauer och dess göranden och låtanden, och det faktum att just Getå-olyckan påverkade deras beslut att ta ångbåt till Stockholm, är diskuterad i det mesta jag har läst om Getå-olyckan, och definitivt allting som skrivits om PER BRAHES förlisning.

Så vill du ta med det i din utredning, så känns det ju högeligen relevant.
Be my guest!

Behöver du mer kött på benen så kan jag tipsa dig om litteratur; annars kan du rådfråga Arne Sundström, vars kunnande om ångbåtstrafikens historia i Sverige torde vara oöverträffad. Han torde dessutom fortfarande vara tämligen unik i kraft av att ha doktorerat om just ångbåtstrafiken i Sverige och dess förutsättningar."

Om du nu måste ge dig på andra forummedlemmar så var det väl fel sidokoppling du angrep. Du får ett drygt jobb att få mig att tro att det inte var för att just jag skrev det som du kände dig manad.

Vare nog om detta, förstår du fortfarande inte så är den ingen idé att försöka förklara det någon mer gång ...

Tåg 422 1/10-1918

av Bo ⌂ @, Gamla stan-Malmö, lördag, juni 09, 2018, 19:36 (72 dagar sedan) @ johanmmolin

Johan M

Jag har tyckt länge att denna tråden har hamnat ur kurs, och inlägget som jag svarade på kunde jag naturligtvis låta bli att skriva JM.

Nu är detta gjort och jag har bett om ursäkt, mer än så kan jag inte göra.

PS.Ditt svar till mig är jag evigt tacksam för Johan M.

--
Vänligen
Bo Andersson

Tåg 422 1/10-1918

av K Lemming @, lördag, juni 09, 2018, 19:27 (72 dagar sedan) @ Bo

Det var ironi, se inte detta som någon vendetta mot dig JM.
Av någon anledning så blev ditt svar en start av flytetyg.

Tar du illa upp så ber jag ödmjukt om ursäkt, det var inte min mening.

Konstigt att du alltid i efterhand förklarar ditt dåliga uppförande och dina påhopp med att det är ironi. Jag har sett det flera gånger på andra forum. Ska du nu börja med dina påhopp även på detta forum? Skona oss från det.

Tåg 422 1/10-1918

av Ola Ahlström @, lördag, juni 09, 2018, 22:47 (72 dagar sedan) @ Bo
edited by Ola Ahlström, lördag, juni 09, 2018, 22:54

Första gången ett järnvägshistoriskt forum har behandlat ödesdigra båt olyckor av ngn anledning.

Nä inte första gången, här är en tråd i ämnet startat av Nicke Nyfiken
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=97007
om såväl (nära) tågfärjehaverier som regalskeppet Vasa.

Ola Ahlström
Malmö

Tåg 422 1/10-1918

av Bo ⌂ @, Gamla stan-Malmö, söndag, juni 10, 2018, 08:08 (72 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Första gången ett järnvägshistoriskt forum har behandlat ödesdigra båt olyckor av ngn anledning.


Nä inte första gången, här är en tråd i ämnet startat av Nicke Nyfiken
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=97007
om såväl (nära) tågfärjehaverier som regalskeppet Vasa.

Ola Ahlström
Malmö

Tack Ola.

Där ser man.

Jag kan inte sticka under stolen med att jag blev besviken då jag lägger fram en fråga i en separat tråd som sedan behandlar något helt annat.

Men oavsett detta så var det väldigt korkat av mig att hänga ut Johan Molin som inte har haft i avsikt att spåra ut i tråden.

Är tacksam för all hjälp Johan Molin har givit mig i tråden.

--
Vänligen
Bo Andersson

Tåg 422 1/10-1918

av 53 Wadsten @, Norrköping, lördag, juni 09, 2018, 16:17 (72 dagar sedan) @ Överkörmästaren
edited by 53 Wadsten, lördag, juni 09, 2018, 16:33

Ett fartyg välter inte, det kantrar. Det hände tågfärjan Jan Heweliuz i Ystads hamn,
Senare slog hon runt med man och allt utanför Rügens kust.

Tåg 422 1/10-1918

av Bo ⌂ @, Gamla stan-Malmö, fredag, juni 08, 2018, 16:06 (73 dagar sedan) @ johanmmolin

Det fanns dock ett alternativ på den här tiden; Ångfartygs AB Göta Kanal som drev kombinerad passagerar- och frakttrafik med sina ångare PRIMUS och PER BRAHE. Sagt och gjort; det fick bli PER BRAHE.

En båt som hade hängt med sedan 1856, och ansågs som en av Vätterns sjösäkraste fartyg,


Hur kan denna rutt vara ett alternativ till tåget 422.
Eller är det så att samtliga flytetyg som har diskuterats har en koppling till tåg 422, så har jag verkligen missat denna information.

Då ska detta snarast läggas in i den historik som sammanfattas, då denna tragiska tåg olycka som drabbade tåget har en koppling.

Och är det så att det inte har detta, så är det nog en fel koppling med dessa flytetyg och olyckor då tråden handlar om tågsätt 422.

--
Vänligen
Bo Andersson

Tåg 422 1/10-1918

av johanmmolin @, fredag, juni 08, 2018, 17:34 (73 dagar sedan) @ Bo

Hur kan denna rutt vara ett alternativ till tåget 422.
Eller är det så att samtliga flytetyg som har diskuterats har en koppling till tåg 422, så har jag verkligen missat denna information.

Det beror såklart på varifrån man reste.

Reste man från Malmö så var Sveabolagets passagerarångare ett faktiskt alternativ ända fram till andra världskrigets början (d v s 1939 ...).

Reste man från Jönköping eller Gränna, såsom familjen Bauer gjorde, så var ångbåtarna som gick, väl märk i fallet PER BRAHE, Jönköping - Gränna - Hästholmen - Motala - Göta Kanal (som stod färdig i sin helhet 1832 ) - Stockholm, ett klart alternativ.

Att jag tog upp frågan handlar om att frågan om familjen Bauer och dess göranden och låtanden, och det faktum att just Getå-olyckan påverkade deras beslut att ta ångbåt till Stockholm, är diskuterad i det mesta jag har läst om Getå-olyckan, och definitivt allting som skrivits om PER BRAHES förlisning.

Så vill du ta med det i din utredning, så känns det ju högeligen relevant.
Be my guest!

Behöver du mer kött på benen så kan jag tipsa dig om litteratur; annars kan du rådfråga Arne Sundström, vars kunnande om ångbåtstrafikens historia i Sverige torde vara oöverträffad. Han torde dessutom fortfarande vara tämligen unik i kraft av att ha doktorerat om just ångbåtstrafiken i Sverige och dess förutsättningar.

Tåg 422 1/10-1918

av Bo ⌂ @, Gamla stan-Malmö, torsdag, juni 07, 2018, 04:57 (75 dagar sedan) @ Bo

Får försöka gå vidare i ämnet.
Men behöver hjälp med korrekta uttryck.

Vad heter en sådan sammanställning som upprättas där det framgår hur tågen var sammansatta.
Går det att få den upplysningen för hela sträckan från arkivet tex Arninge.

--
Vänligen
Bo Andersson

Tåg 422 1/10-1918

av Thomas Tell @, Vallentuna, tisdag, juni 19, 2018, 13:16 (62 dagar sedan) @ Bo

Järnvägsmuseum är nog det ställe som har flest normalplaner i samlingarna.
/tell

Tåg 422 1/10-1918

av Bo ⌂ @, Gamla stan-Malmö, onsdag, juni 20, 2018, 04:16 (62 dagar sedan) @ Thomas Tell

Järnvägsmuseum är nog det ställe som har flest normalplaner i samlingarna.
/tell

Tack Tell.

Hade i stort sätt givit upp i detta ämne.

--
Vänligen
Bo Andersson

Tåg 422 1/10-1918

av BJ, onsdag, juni 20, 2018, 09:02 (61 dagar sedan) @ Bo

Järnvägsmuseum är nog det ställe som har flest normalplaner i samlingarna.
/tell


Tack Tell.

Hade i stort sätt givit upp i detta ämne.

Det planeras en dokumentärfilm i ämnet Se länk nedan.

Kan filmmakarna ha hittat fler uppgifter om tåget?
Samt om den mystiska tyska Gm vagnen som gick sist i tåget.
Om den senare så bör väll tullmyndigheten ha uppgifter om innehållet i arkiven.
BJ

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20838.msg211806#msg211806

Tåg 422 1/10-1918

av Bo ⌂ @, Gamla stan-Malmö, onsdag, juni 20, 2018, 16:02 (61 dagar sedan) @ BJ
edited by Bo, onsdag, juni 20, 2018, 17:35

Järnvägsmuseum är nog det ställe som har flest normalplaner i samlingarna.
/tell


Tack Tell.

Hade i stort sätt givit upp i detta ämne.


Det planeras en dokumentärfilm i ämnet Se länk nedan.

Kan filmmakarna ha hittat fler uppgifter om tåget?
Samt om den mystiska tyska Gm vagnen som gick sist i tåget.
Om den senare så bör väll tullmyndigheten ha uppgifter om innehållet i arkiven.
BJ

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20838.msg211806#

Tror mer dokumentärfilmen avser själva Getå olyckan och inte tåg 422 i sig själv.

--
Vänligen
Bo Andersson

RSS-feed av trådar
powered by my little forum