Är det någon av er som minns "kamelen"? (Järnväg allmänt)

av Micke S, Wednesday, June 06, 2018, 19:50 (2141 dagar sedan)

När jag pryade vid järnvägen på sjuttiotalet fick jag höra av lokförarna att Y3 var ett tåg som blev misslyckat på grund av SJ, inte tillverkaren Linke und Hoffman. De sade:

Intentionen från SJ var att köpa ett effektivt motorvagnståg liknande tyskarnas VT11.5 eller den östtyska efterapningen. Danskarna köpte ju ett antal. SJ:s konstruktörer lade sig i det hela och ville inte ha en stor tung dieselmotor sammanbyggd med den främre boggien utan en traditionell konstruktion. Tyskarna anpassade sig och satte två motorer i maskinrummet samt en tredje tvärställd som svarade för värme och ström. När detta var färdigkonstruerat kom man på att det hade varit roligt med två våningar. Då satte man in väldigt låga motorer.

Tyskarna ville både ha jobbet och en bra referens i Norden. Man hade siktet inställt på "nordlandsbanen" i Norge.

När affären var nästan klar ville SJ ha högre motorstyrka. Tillverkarna varnade för att värmeutvecklingen kunde bli för hög. SJ sade sig ta ansvaret och köpte de sex tågen.

Resultatet vet vi bränder, tjutande fläktar och andra nödlösningar som brandmän tjänstgörande ombord på varje resa.

Lokförarna sa att det var ett härligt tåg att köra och det hade varit långlivat om tyskarna själva hade fått bestämma.

Är det någon på detta utmärkta forum som vet hur det verkligen låg till? Jag har inte källforskat utan berättar bara här vad jag hörde.

Vänliga hälsningar Micke S.

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av Micael Lindgren, Thursday, June 07, 2018, 10:21 (2141 dagar sedan) @ Micke S

[image]
Y1 i Malmö 1984-05-01.

Linke-Hofmann-Busch

av BD, Thursday, June 07, 2018, 14:52 (2140 dagar sedan) @ Micke S

När jag pryade vid järnvägen på sjuttiotalet fick jag höra av lokförarna att Y3 var ett tåg som blev misslyckat på grund av SJ, inte tillverkaren Linke und Hoffman.

Det är nog det i Sverige mest felskrivna firmanamnet på en järnvägsmaterieltillverkare. Linke Hofmann levererade under namnet Linke-Hofmann-Werke LHW, Breslau SJ lok litt Ga. Under namnet Linke-Hofmann-Busch levererades litt Y3 till SJ.

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av Ola Ahlström, Thursday, June 07, 2018, 16:40 (2140 dagar sedan) @ Micke S

Jag har ett tidigt minne av "Kamelen". Det var strax efter att de levererats och jag gjorde min Pryo (Prao) vid lokverkstaden i Malmö under två veckor. Egentligen en för mig då ointressant Pryo om det inte var för att det utlovats tre "tågresedagar". De övriga sju dagarna bestod av att följa reparatörena i deras arbete inne i verkstaden. Därifrån mins jag bara hur skitigt och oljigt ett maskinrum i ett D-lok var.

De tre "tågresedagarna" bestod i en dags växling i ett Ub-lok runt industrierna i Malmö, en ToR resa i Da lok till Nässjö (mins särskilt lokförarens och lokbiträdes kommentar; "Bli inte lokförare för då får du sällan vara hemma". Det blev istället flottan, och då fick jag verkligen inte vara hemma!). Den tredje resan var till Karlskrona ToR och då med en nyligen levererad "Kamel". Resan startade i Malmö banhall och första stoppet var redan utanför lokverkstaden. Där hämtades en reparatör upp då det var "order på" att reparatör skulle medfölja alla turer med "Kameler", tydligen gick motorvagnstågets brandlarm ofta och jag vill minnas att detta var så allvarligt (brandtillbud hade förekommit) att man ville vara på den säkra sidan. Vill oxså minnas att när vi rullade in mot Ronneby kommenterade föraren att "här gällde det att bromsa ordentligt", varför förstod jag aldrig.

Senare blev det åtskilliga resor under de kommande åren när jag var placerad i Karlskrona och veckopendlade (?) hem till Malmö, men det var flera år senare.

Ola Ahlström
Malmö

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av 53 Wadsten, Thursday, June 07, 2018, 17:10 (2140 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Mitt första möte med "Kamelen" var på Cst 1969, det stod avgångsklart på spår 8 med Siljan till Mora, pratade med föraren som visade mig tåget ombord och pratade om brandtillbud pg.a för svaga motorer för 120 Km/h, dessa var avsedda för max 110.

En del tågsätt förflyttades som bekant till Malmö för trafiken på Karlskrona, minns dem stående på spår 8 i banhallen. Har åkt Kamel en gång, det var hösten 1972 till och från Kristianstad
till en SJK-resa med Sb 1306 till Karlskrona.

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av Lennart Petersen, Thursday, June 07, 2018, 20:00 (2140 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Mitt första möte med "Kamelen" var på Cst 1969, det stod avgångsklart på spår 8 med Siljan till Mora, pratade med föraren som visade mig tåget ombord och pratade om brandtillbud pg.a för svaga motorer för 120 Km/h, dessa var avsedda för max 110.

En del tågsätt förflyttades som bekant till Malmö för trafiken på Karlskrona, minns dem stående på spår 8 i banhallen. Har åkt Kamel en gång, det var hösten 1972 till och från Kristianstad
till en SJK-resa med Sb 1306 till Karlskrona.

Dom gick även på,Malmö-Ystad en tid

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av Mr H, Thursday, June 07, 2018, 17:18 (2140 dagar sedan) @ Micke S

Kallades allmänt för "Hoffmans äventyr" med all rätt!

/Mr H

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av Nils-Eric Sääf, Thursday, June 07, 2018, 20:00 (2140 dagar sedan) @ Mr H

Visst minns jag Kamelerna mer än väl. Boende i Bräkne -Hoby och Taxistationen inrymd i JVG stationen där jag körde var det många gånger vi fick starta upp skolbussarna när det kom ett tåg insmygandes i ett moln av ånga och rök som inte ville längre. Det blev många resor till Karlskrona om kvällarna.Välkommen extra förtjänst. Sedan hämtades fordonen av en T43:a och drogs till Malmö. Man provade att ha en man sittandes i motorrummet för att vakta då blev det något bättre.

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av Jonny Saljefeldt, Thursday, June 07, 2018, 17:35 (2140 dagar sedan) @ Micke S

Några bilder på Y3 finns här.

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av HJP, Thursday, June 07, 2018, 21:01 (2140 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Några bilder på Y3 finns här.

****
Tack! Mycket bra bildsamling :-)

Är det någon som vet varför loggan på fronten är "vingklippt" på Y3:orna?
Jag tycker att det hade varit snyggare med samma modell som på Rc-loken m.fl.

Y3 logga

av Jonny Saljefeldt, Friday, June 08, 2018, 09:36 (2140 dagar sedan) @ HJP

Några bilder på Y3 finns här.


****
Tack! Mycket bra bildsamling :-)

Är det någon som vet varför loggan på fronten är "vingklippt" på Y3:orna?
Jag tycker att det hade varit snyggare med samma modell som på Rc-loken m.fl.

Frågan har besvarats i Postvagnen.

Y3 logga

av HJP, Friday, June 08, 2018, 22:01 (2139 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Några bilder på Y3 finns här.


****
Tack! Mycket bra bildsamling :-)

Är det någon som vet varför loggan på fronten är "vingklippt" på Y3:orna?
Jag tycker att det hade varit snyggare med samma modell som på Rc-loken m.fl.


Frågan har besvarats i Postvagnen.

****
Tack, då vet jag.
Att Y3-loggan var före Rc-loggan, har jag aldrig tänkt på. Men Rc-loggan är snyggare, enligt min mening. Den sitter förstås på fler fordonstyper än Rc.

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av Ulfe, Monday, June 11, 2018, 16:11 (2136 dagar sedan) @ HJP

Eftersom min bror nu har tagit den här bilden kan vi ju lika gärna visa den i den här tråden.
[image]

Y3 multbar?

av Anders_W, Tuesday, June 12, 2018, 09:15 (2136 dagar sedan) @ Ulfe

Så de gick att multipelkoppla? Eller hade man koppelloksförare?

Y3 multbar?

av David Sohlberg, Tuesday, June 12, 2018, 09:29 (2136 dagar sedan) @ Anders_W

Så de gick att multipelkoppla? Eller hade man koppelloksförare?

Bland annat enligt den här tidigare tråden så ska de ha gått att multipelkoppla.

Y3 multbar?

av Lennart Petersen, Friday, June 15, 2018, 02:42 (2133 dagar sedan) @ David Sohlberg

Så de gick att multipelkoppla? Eller hade man koppelloksförare?


Bland annat enligt den här tidigare tråden så ska de ha gått att multipelkoppla.

Det finns också någon bild på hur Siljan, Stockholm-Mora kunde förstärkas med ett kort Y3 bestående endast av manövergna+motorvagn. Tror bilden finns i någon av Nordens Järnvägar. Det var ju stor beläggning på fredagar så det gällde väl att tråckla fram vad man nu hade tillhands.

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av J. O. Andersson, Sunday, June 10, 2018, 00:24 (2138 dagar sedan) @ Micke S

En relaterad fråga:

När "SJ:s konstruktörer" nämns, som här ovan, så är det alltid i nedsättande ordalag. Oavsett om det handlar om att sätta in för stora motorer i Y3, att konstruera koppelstångslok långt efter att det var uppenbart för alla andra att boggielok med separata motorer var överlägsna, att missa hela idén med asynkronmotorer tills långt efter att rättigheterna till uppfinningen försvann ut ur landet, till mer nyliga klantigheter som exempelvis att kräva för stora dörrblad på X40...

Finns det över huvud taget något exempel, genom historien, där dessa baktalade "konstruktörer" faktiskt fått rätt i slutänden, och den av SJ modifierade konstruktionen i efterhand visat sig, om inte bättre, så i alla fall lika väl fungerade som den konstruktion som leverantören ursprungligen föreslog?

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av IH, Sunday, June 10, 2018, 07:56 (2138 dagar sedan) @ J. O. Andersson

En relaterad fråga:

När "SJ:s konstruktörer" nämns, som här ovan, så är det alltid i nedsättande ordalag. Oavsett om det handlar om att sätta in för stora motorer i Y3, att konstruera koppelstångslok långt efter att det var uppenbart för alla andra att boggielok med separata motorer var överlägsna, att missa hela idén med asynkronmotorer tills långt efter att rättigheterna till uppfinningen försvann ut ur landet, till mer nyliga klantigheter som exempelvis att kräva för stora dörrblad på X40...

Finns det över huvud taget något exempel, genom historien, där dessa baktalade "konstruktörer" faktiskt fått rätt i slutänden, och den av SJ modifierade konstruktionen i efterhand visat sig, om inte bättre, så i alla fall lika väl fungerade som den konstruktion som leverantören ursprungligen föreslog?

Rc-lok, X2000 och mjuk boggie är väl exempel där SJ konstruktörer varit inblandade i utvecklingen.

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av AH, Monday, June 11, 2018, 14:12 (2136 dagar sedan) @ Micke S

Jag mins kamelen mycket väl efter som jag tjänstgjorde på dom både som brandvakt och förare i Malmö både på Blekinge och Ystad till sist innan dom ställdes av i Lund. Det var väldigt bra fordon i det stora hela men när sommaren när det blev varmt så var det problem att hålla dom vid liv men för det mesta så gick det bra. Gångegenskaperna var jättebra i dom och dom hade ju en toppfart 140km/tim men vi hade ju bara 130km/tim på stambanan. Att åka brandvakt på dom gjorde man bara när motorvagnens släkningssystem var ur funktion så fick man som biträde åka i motorvagnen men inte nere i maskinrummet utan det fans ju brandvarnare med både ljud och som blinkade i maskinrummet. Jag började 1979 att köra dom och så blev det ända fram till bitter end som var Strömsnäsbruk där föreningen hade en förhoppning att bevara ett tågsätt men så blev inte fallet utan några år senare var jag och min kollega och hämtade henne tillsammans med JVM för transport till Kristinehamn /Nykropa ett tråkigt slut.

Anders Henriksson Pensionerad Lokförare i Malmö men kör fortfarande lite.

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av 53 Wadsten, Monday, June 11, 2018, 15:34 (2136 dagar sedan) @ AH

Det var bl.a du och Lille-Pär(40 år på SJ) i Malmö som körde kamel P är precis nybliven pensionär och har berättat för mig om glassiga fina helgtturer på Ystad, första rasten i Malmö blev deet Stora frukosten på järnvägsrestaurangen. två vändor sedan slut.

Berättade även att kontuktörerna köpte Wienerbröd i Ystad lagom till fikat hos tågklareraren i
Simrishamn.

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, June 12, 2018, 10:22 (2136 dagar sedan) @ AH

Som du säkert vet så hamnade en Västerviksförare i Malmö och körde Y3 .bl.a. Jag träffade honom Ivan Karlson (Lill Ivan) i Bräkne Hoby vid kiosken för dit hann det bli en snabbis vid uppehållet. Det gick undan både här på smalspåren och på normalen. Minns du honom,han är borta nu.

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av 53 Wadsten, Tuesday, June 12, 2018, 11:09 (2136 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Körde han på Falsterbobanan så kändee jag nog honom.

Är det någon av er som minns "kamelen"?

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, June 12, 2018, 15:41 (2135 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det vet jag inte men han satt och sjöng opera för sej själv när han körde. OCH DET GICK UNDAN.