Ub, Stockholm C, 1967, 2 bilder (Fordon: lok)

av Ulfe, Friday, June 08, 2018, 09:19 (2142 dagar sedan)

[image]

[image]

Ub, Stockholm C, 1967, 2 bilder

av 53 Wadsten, Friday, June 08, 2018, 10:52 (2142 dagar sedan) @ Ulfe

Gammal gubbe som tittar ut på bild 1. Typiskt för Ub.

Ub, Stockholm C, 1967, 2 bilder

av Per Ljungberg, Monday, June 11, 2018, 08:32 (2139 dagar sedan) @ Ulfe

På översta bilden ser man att loket fortfarande hade luftvisslan kvar. Vid den tiden hade nog de flesta linjeloken fått tyfon istället. Jag vet att Bs-loken hade kvar sin vissla tills de slopades runt 1963-64 medan övriga lok jag såg då hade tyfon. Även Öd 644 i Jönköping hade kvar visslan i mitten på 1960-talet.

Ub, Stockholm C, 1967, 2 bilder

av Anders Wejryd, Monday, June 11, 2018, 08:40 (2139 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Även Of-loken som gick på Västerås under sextiotalets mitt hade vissla istället för tyfon.

Ub, Stockholm C, 1967, 2 bilder

av Överkörmästaren, Monday, June 11, 2018, 08:42 (2139 dagar sedan) @ Per Ljungberg

På översta bilden ser man att loket fortfarande hade luftvisslan kvar. Vid den tiden hade nog de flesta linjeloken fått tyfon istället. Jag vet att Bs-loken hade kvar sin vissla tills de slopades runt 1963-64 medan övriga lok jag såg då hade tyfon. Även Öd 644 i Jönköping hade kvar visslan i mitten på 1960-talet.

Varför bytte man?

Ub, Stockholm C, 1967, 2 bilder

av Svante Andersson, Monday, June 11, 2018, 10:10 (2139 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ljudet från tyfonen har bartydligt bättre räckvidd!

SA

Ub, Stockholm C, 1967, 2 bilder

av Per Ljungberg, Monday, June 11, 2018, 17:10 (2139 dagar sedan) @ Svante Andersson

Visslorna lät ofta ganska illa. Jag tror att detta berodde på att den spalt där luften pressas ut delvis var igensatt av smuts. Genom att byta till tyfoner slapp man underhållet av visslorna. Vilket underhåll som krävs på tyfonerna känner jag inte till, men på vintern kan de fyllas med snö och då fungerar de dåligt.