Ub, Stockholm C, 1967, 2 bilder
av 53 Wadsten, Friday, June 08, 2018, 10:52 (2143 dagar sedan) @ Ulfe
Gammal gubbe som tittar ut på bild 1. Typiskt för Ub.
Ub, Stockholm C, 1967, 2 bilder
av Per Ljungberg, Monday, June 11, 2018, 08:32 (2140 dagar sedan) @ Ulfe
På översta bilden ser man att loket fortfarande hade luftvisslan kvar. Vid den tiden hade nog de flesta linjeloken fått tyfon istället. Jag vet att Bs-loken hade kvar sin vissla tills de slopades runt 1963-64 medan övriga lok jag såg då hade tyfon. Även Öd 644 i Jönköping hade kvar visslan i mitten på 1960-talet.
Ub, Stockholm C, 1967, 2 bilder
av Anders Wejryd, Monday, June 11, 2018, 08:40 (2140 dagar sedan) @ Per Ljungberg
Även Of-loken som gick på Västerås under sextiotalets mitt hade vissla istället för tyfon.
Ub, Stockholm C, 1967, 2 bilder
av Överkörmästaren, Monday, June 11, 2018, 08:42 (2140 dagar sedan) @ Per Ljungberg
På översta bilden ser man att loket fortfarande hade luftvisslan kvar. Vid den tiden hade nog de flesta linjeloken fått tyfon istället. Jag vet att Bs-loken hade kvar sin vissla tills de slopades runt 1963-64 medan övriga lok jag såg då hade tyfon. Även Öd 644 i Jönköping hade kvar visslan i mitten på 1960-talet.
Varför bytte man?
Ub, Stockholm C, 1967, 2 bilder
av Svante Andersson, Monday, June 11, 2018, 10:10 (2140 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Ljudet från tyfonen har bartydligt bättre räckvidd!
SA
Ub, Stockholm C, 1967, 2 bilder
av Per Ljungberg, Monday, June 11, 2018, 17:10 (2140 dagar sedan) @ Svante Andersson
Visslorna lät ofta ganska illa. Jag tror att detta berodde på att den spalt där luften pressas ut delvis var igensatt av smuts. Genom att byta till tyfoner slapp man underhållet av visslorna. Vilket underhåll som krävs på tyfonerna känner jag inte till, men på vintern kan de fyllas med snö och då fungerar de dåligt.